سادتیان در پاسخ به این پرسش که راه تیم سیاست خارجی دولت رئیسی تاثیر گرفته از تیم و نیروهای ظریف است یا محصول مواجه با واقعیت‌ها، گفت: پاسخ در قسمت دوم سوال شما است و واقعیت‌های کشور به آقایان دیکته می‌کند که تعامل کنند.

دولت وقتی وارد مذاکرات شد، فهمید راهی جز احیای برجام ندارد / واقعیت‌های کشور تعامل را به ما دیکته می‌کند

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها برجام در پاگرد و پله‌های آخر خود قرار دارد و پیرو همین مسئله فشار روی تیم سیاست خارجی ابراهیم رئیسی بیش از همیشه شده است و حتی چهره اصولگرایی مثل علی باقری نیز با انتقادات تند نیروهایی مثل سید محمود نبویان مواجه می‌شود.

حالا حسین امیرعبداللهیان به رفتن راه جواد ظریف متهم می‌شود، کیهان به او هشدار می‌دهد و تیم سعید جلیلی از هیچ فشاری روی وزارت خارجه کوتاهی نمی‌کند.

در این شرایط تیم وزارت خارجه و شخص وزیر چه طور عمل‌کرده است. سید جلال ساداتیان، دیپلمات و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که چندان نباید اشخاص را ارزیابی کرد و بیشتر باید به سیاست‌ها و دست آوردها پرداخت.

وی با تاکید بر این مسئله ادامه می‌دهد: مدتی طول کشید تا تیم وزارت خارجه وارد مذاکره شود. بعد که وارد شدند مشخص شد و فهمیدند که جز برجام راهی برای نجات کشور نیست و تنها باید از همین کانال یپش رفت. هنوز هم نتیجه نهایی کار هم مشخص نشده است.  در نتیجه نمی‌توان در این حوزه قضاوتی خاص کرد.

ساداتیان اما به فرصت‌های از دست رفته اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه به هر دلیلی این فرصت به دولت قبل داده نشده که برجام را به سرانجام برساند و چه بسا دست آوردهای بهتری به دست بیاورد. اگر برجام در دولت قبل امضا شده بود امروز دولت آقای رییسی نفت فروخته بود و وضعیت اقتصادی کشوری این نبود که امروز است. به جز این اگر برجام احیا شده بود امروز با فرصت جنگ اوکراین ایران شانس ورود به بازار اروپا و صادرات گاز خود به این منطقه را داشت. این‌ها فرصت‌هایی است که به خاطر مخالفت با برجام از دست رفت.

وی ادامه داد: آن چنان که اشاره کردم هنوز گزارشی از دست آوردهای تیم دولت سیزدهم در مذاکرات برجامی ارائه نشده و ما نمی‌دانیم دست آورد این فرصت سوزی‌ها چه بوده است.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به زوایای دیگر عملکرد تیم سیاست خارجی رئیسی گفت: از منظر غیربرجامی می‌توان به مسئله همسایگان به ویژه افغانستان اشاره کرد که به نظر می‌رسد این حوزه چندان در اختیار دستگاه دیپلماسی نیست و وزارت خارجه مسیری را طی می‌کند که در نهادهای بالادستی مشخص می‌شود. در برخی موارد نیز حتی طی کردن مسیر هم در اختیار وزارت خانه نیست.

وی با اشاره به این مسائل ادامه داد: در نتیجه باید گفت که از نظر شخصی افراد قابل احترام هستند، اما تا این لحظه من نمی‌توانم به تاثیر و دست آورد خاصی از سوی تیم سیاست خارجی دولت اشاره کنم.

سادتیان در پاسخ به این پرسش که راه تیم سیاست خارجی دولت رئیسی تاثیر گرفته از تیم و نیروهای ظریف است یا محصول مواجه با واقعیت‌ها، گفت: پاسخ در قسمت دوم سوال شما است و واقعیت‌های کشور به آقایان دیکته می‌کند که تعامل کنند.

وی با تشریح این واقعیت‌ها ادامه داد: واقعیت ضعف شدید اقتصادی کشور است که فشارها روی آن‌ها پایان نیافته است. در این سال‌ها از سفره مردم آنقدر زده شد تا شش دهک ما نیازمند شدند. این در حالی است که در حالت عادی یک دهک جامعه نیازمند است و پنج دهک بالای آن طبقه متوسطی هستند که از رفاه برخوردار هستند. حالا اما شش دهک کاملا نیازمند، سه دهک بالا متوسط و تنها یک دهک مرفه است.

این کارشناس کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: وقتی آقای رئیسی بر سر کار آمد با این واقعیت‌ها مواجه شد و به این رسید که باید حقوق کارکنان و بازنشستگاان را بدهد، بودجه عمرانی کشور را تامین کند و نیازمندی‌ها امنیتی و دفاعی را تامین کند. وقتی در این راه با محدودیت و تحریم مواجه شدند فهمیدند که باید تعامل کنند. بالاخره یکی از ابعاد قدرت رضایت و پشتیبانی مردم است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید