برجام و مذاکرات وین و اظهارات مقامات کشورهای مختلف درباره چگونگی انجام آن، یکی از خبرسازترین موضوعات این روزها بود.

پربازدیدترین اخبار سیاسی در تعطیلات نوروز

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پربازدیدترین موضوعات و اخبار سیاسی در ۱۳ روز آغازین قرن چهاردهم را می توانید در این گزارش مرور کنید.

رونمایی از دستاوردهای جدید ارتش/ قتل ۴ سرباز/ درگذشت حجت‌الاسلام ری شهری/ مذاکرات برجامی/ تعیین قیمت خرید تضمینی گندم/ روابط ایران و مصر/ برگزاری حضوری کلاس های مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین/ لغو سفر "الحلبوسی" به ایران/ حضور«سپاه» در نمایشگاه نظامی دوحه/ درگذشت فرزند امیر پوردستان/ انتقاد از مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق‌ها/ حواشی بازی ایران - لبنان در مشهد/ حلول ماه مبارک رمضان از جمله موضوعات خبرساز و پرمخاطب در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ بود.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رونمایی از پهپادهای برد بلند و موشک‌های ضد زره ارتش در آینده نزدیک از اولین خبرهای مورد توجه مخاطبان در سال جدید بود.

دوم فروردین ماه اما، توضیحات روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح  درباره قتل ۴ نفر توسط یکی از سربازان پادگان‌های منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بوشهر جزو اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

طبق اعلام روابط عمومی این سازمان، در این حادثه یکی از سربازان، با اسلحه اقدام به تیراندازی به سمت چهار هم‌خدمتی خود کرده و متواری می شود. متهم پس از تیراندازی در خارج از پادگان، یکی از مردم محلی را به گروگان می گیرد که با اقدامات انجام شده فرد گروگان آزاد می شود، اما متهم متواری می شود.

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری را تسلیت گفتند.

رهبر انقلاب اسلامی  شامگاه سوم فروردین هم با حضور در کنار پیکر مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین ری‌شهری، بر پیکر این عالم ربانی نماز اقامه کرده و سپس در جمع اعضای خانواده و برخی نزدیکان این مرحوم، طی سخنان کوتاهی، سوابق وزارت و قضاوت و خدمات وی در طول دوران انقلاب را منشأ خیر برای نظام دانستند.

رئیس جمهور/ رئیس مجلس شورای اسلامی/ رئیس قوه قضائیه/ آیت الله جنتی/ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران/ فرمانده کل سپاه پاسداران ایران/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح/ و تعدادی دیگری از مقامات لشکری و کشوری هم در پیام هایی جداگانه فقدان این عالم بزرگ را تسلیت گفتند.

برجام و مذاکرات وین و اظهارات مقامات کشورهای مختلف درباره چگونگی انجام آن، یکی از خبرسازترین موضوعات این روزها بود.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

در همین رابطه اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری درباره رویکرد کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی در قبال نقش ایران در منطقه و پیش‌برد مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

ند پرایس با اشاره به اینکه شرکای ما در حاشیه خلیج فارس از امکان بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام استقبال کردند، گفت: این چیزی است که هنوز روی آن کار می‌کنیم. هنوز در تلاشیم ببینیم آیا چنین چیزی امکان‌پذیر خواهد بود یا نه. ما خودمان را هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که در آن برجام نداریم، آماده می‌کنیم. اما در هر صورت، تعهد رئیس جمهور [جو بایدن] به این امر مسلم که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، غیرقابل تغییر است، پابرجاست و چیزیست که ما تلاش می‌کنیم به دست بیاوریمش و به دست خواهیم آورد، چه برجامی در کار باشد چه نباشد.

پرایس همچنین طی اظهاراتی به تاثیر توافق برجام بر اقتصاد روسیه اشاره کرد و با بیان اینکه تنها مسئله تحریم‌ها که در چارچوب برجام به روسیه مربوط است، به تحریم‌هایی علیه ایران ربط دارد که [بدون آن‌ها] بتواند به طور مثال، با مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه برای انتقال اورانیوم غنی‌شده‌شان به خارج از کشور همکاری کنند، تاکید کرد: ما مطمئنیم اگر قرار باشد بر اساس اصل پایبندی در ازای پایبندی به برجام بازگردیم، موجب ایجاد فرصت اقتصادی چشمگیری برای روسیه نخواهد شد و ما هر اقدام اجرایی لازمی برای اطمینان یافتن از این انجام خواهیم داد.

جیک سالیوان همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» است، آمریکا چه کاری برای ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد، گفت: من توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می‌گویم ما پیش‌رفت‌های قابل توجهی در حل‌وفصل تعداد چشمگیری از مسائلی داشته‌ایم که برای بازگشت ما به توافق بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی ضرورت دارند. ما همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت اعمال کند.

پیشنهاد وزیر دفاع قطر مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام، یک توافقنامه امنیتی نیز بین کشورهای منطقه امضا شود از دیگر اخبار برجامی پربازدید بود.

خالد العطیه طی سخنانی در مجمع دوحه که با عنوان " تحول به سوی عصر جدید " با مشارکت روسای کشورها و دولت ها و پژوهشگران و اندیشمندان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برگزار شد، گفت: امیدواریم مذاکرات وین به توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران منجر شود و ما آن را تشویق می کنیم. ما مشتاقانه منتظر موفقیت این گفت ‌وگوها و دستیابی به توافق هستیم تا در مرحله بعد به چارچوبی برای یک توافق امنیتی برسیم که کشورهای منطقه را گرد هم می آورد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا و یک مقام صهیونیستی هم به پایگاه خبری اکسیوس اطلاع دادند که آنتوتی بلینکن وزیر خارجه امریکا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم خواستار ارائه جایگزین‌های آن‌ها برای توافق هسته‌ای شده که باعث محدود شدن غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران می‌شود.

به گفته این مقامات، ایران محور دیدارهای بلینکن و بنت در روز یکشنبه بوده است اما علی‌رغم وجود اختلافات میان طرفین، جو گفت‌وگوها پرتنش نبوده است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تنها مشکلات ناتمام کمی در مذاکرات وین باقی مانده است، عنوان کرد که این وظیفه تهران است که درخصوص آن مسائل تصمیم‌گیری کند.

ند پرایس به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "اختلافات فنی"با رژیم صهیونیستی بر سر ایران دارد اما اختلاف راهبردی میان واشنگتن و تل‌آویو وجود ندارد.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

در نخستین جلسه هیات دولت سیزدهم  در سال ۱۴۰۱ که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، قیمت خرید تضمینی گندم در سال جدید تعیین شد.

هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین شده و ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شد.

گزارش ایسنا درباره و ضعیت ساماندهی سرنوشت‌ساز استخدام کارکنان دستگاه‌های دولتی از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

طرح « به کارگبیری و ساماندهی کارکنان دستگاههای اجرایی » که امیدهایی برای بسیاری از شاغلین شرکتی دستگاه های اجرایی و همچنین کارگران ایجاد کرده بود به مرحله پایانی خود نرسید و با پایان یافتن جلسات علنی مجلس با توجه به تعطیلات سال جدید به سال ۱۴۰۱ موکول شد تا شاید در سال جدید در اولویت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار گیرد.

از دیگر اخبار پربازدید پنجم فروردین ماه، دیدار و رایزنی کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو با ماریا زاخاروو  سخنگوی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص مسائل دو جانبه و بین المللی در حوزه رسانه و ارتباطات بود.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

همچنین نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه ای نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران از تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار را ابراز و تاکید کرد:‌ ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها  تکرار کرده و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.

گزارشی درباره معذرت های مصر برای عادی سازی روابط با ایران نیز از اخبار مورد توجه مخاطبان در روز ششم فرودین ماه بود.

بر اساس این گزارش، مجموعه‌ای از عوامل طی ۴۳ سال گذشته باعث تیرگی مناسبات ایران و مصر شده‌اند، چنان که برخی از این عوامل به مرور زمان از میزان اهمیت‌شان کاسته شده و مجموعه عوامل جدیدی جایگزین آنها شده اند و همین مسائل باعث ایجاد محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی برای مصر جهت عادی سازی روابط با ایران شده است.

همچنین در اولین جلیه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۱ به ریاست رئیس جمهور مصوب شد که از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری فعالیت کنند و ساعات کار ادارات نیز به پیش از آغاز کرونا بازگردد. حسین امیرعبداللهیان طی اظهاراتی،‌ توصیه سپاه به وزارت خارجه درمورد لغو تحریم‌ها و مذاکرات وین را مطرح کرد، که انتقادات بسیاری را در پی داشت.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توصیه سپاه به وزارت خارجه درمورد لغو تحریم‌ها و مذاکرات وین، در گفت و گو با شبکه خبر هم انتقادهای بسیاری را در پی داشت.

وزیر امور خارجه کشومان درباره خارج کردن سپاه از لیست تحریم ها، ضمن تاکید بر توجه به جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور، گفت: البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این موضوع نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به نوعی  از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید جمع‌بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

واکنش ها درپی این اظهارات امیر عبداللهیان ، سبب شد تا با انتشار مطلبی در در صفحه اینستاگرامش به انتقادها پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه توافق در وین فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می‌تواند حاصل شود، نوشت: برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت های دیروز کرده اند، نادرست است. آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه ای تامین و حفاظت از منافع ملت به شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد.

لغو سفر "الحلبوسی" رئیس پارلمان عراق به ایران هم سبب انتشار بیانیه ای از سوی دفتر رسانه‌ای الحبوسی شد.

در این بیانیه‌ اعلام شد که سفر الحلبوسی به ایران که قرار بود در اجابت دعوت رسمی محمد باقر قالیباف همتای ایرانی وی انجام شود «به علت الزامات قانونی و پارلمانی دو طرف و نیز کسالت رئیس مجلس شورای اسلامی ایران» به تعویق افتاده است.

برخی رسانه های سعودی  نیز با انتشار خبری غیر واقعی مدعی شدند که دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار است برای گفت وگو با گروه های عراقی در خصوص حل و فصل بحران انتخاب رئیس جمهور این کشور به بغداد سفر کند.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که هیچگونه دخالتی در روندهای سیاسی در این کشور ندارد و تنها از خواست و اراده مردم عراق در تعیین ساختارهای سیاسی در این کشور حمایت می کند.

حضور«سپاه» در نمایشگاه نظامی دوحه از دیگر موضوعات خبری داغ و خبرساز روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارشی درباره حضور مقامات نظامی و موشک‌های ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه در بیانیه‌ای گفت: ما عمیقا درباره حضور مقامات نظامی ایران و گزارش‌های  مربوط به حضور افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه در قطر متاسف و نگرانیم.

ند پرایس در بیان دلیل مخالفت خود ادعا کرد: چون این ایران است که بزرگ‌ترین تهدید علیه ثبات دریانوردی در منطقه خلیج (فارس) است. 

در پاسخ به این ادعای پرایس، سعید خطیب زاده سخنگوب وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از ارکان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توانمندی‌های دفاعی کشور نقش اساسی دارد و بدیهی است که در نمایش این دستاوردها نیز حضور فعالی داشته باشد. حضور ایران در چارچوب شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی و به صورت رسمی صورت گرفته است و صدور چنین بیانیه هایی تنها بر بی اعتباری بیشتر مقامات واشنگتن می‌افزاید.

در پی درگذشت امین پوردستان فرزند امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، جمعی از فرماندهان نظامی با صدور پیام‌هایی جداگانه این فقدان را تسلیت گفتند.

در پیام تسلیت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  و فرمانده کل قوا هم خطاب به امیر سرتیپ پوردستان آمده است: درگذشت فرزند گرامیتان را به جناب‌عالی و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

گزارش ایسنا در ارزیابی عملکرد علی لاریجانی به عنوان سیاست‌مدار جنجالی ۱۴۰۰ هم از گزارش های مورد توجه مخاطبان در روز هشتم فروردین بود.

علی لاریجانی از جمله سیاست‌مداران آرام و کم سر وصدای ایران بود که در سال‌های سیاست‌ورزی خود تلاش می‌کرد اقداماتش را کمتر رسانه‌ای کرده و سیاست‌هایش را از پشت پرده پیش ببرد، اما ورود پر سر و صدای او به انتخابات ۱۴۰۰ و پیگیری‌هایش برای به چالش کشیدن شورای نگهبان در موضوع احراز نشدن صلاحیتش برای ریاست جمهوری نشان داد که آن روی سکه این سیاست‌مدار به ظاهر آرام، می‌تواند بسیار جنجالی باشد.

مالک شریعتی نیاسر یکی از نمایندگان مردم تهران درمجلس شورای اسلامی  با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود از مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق‌ها انتقاد کرد و توضیح داد که در لایحه دولت، افزایش حقوق بطور متوسط ۱۰٪ و کاهشی - پلکانی بود که متاسفانه کمیسیون تلفیق به جز کف حقوق، برای بقیه ۱۰٪ تصویب کرد و درنتیجه حقوق بگیران بالاتر، افزایش دریافتی بیشتری خواهند داشت!

نهم فروردین هم الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در پیام تبریکی به مناسبت نوروز خطاب به مقام معظم رهبری، گفت: به مناسبت عید نوروز عزیز، شخصا از جانب خود و به نیابت از مردم آذربایجان به جنابعالی و مردم تان از صمیم قلب تبریک می گویم. اطمینان دارم که روابط دوستی، حسن همجواری و همکاری فی مابین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در جهت منافع مردمان مان که سنن کهن نوروز را امروز نیز زنده نگه می دارند، از این پس نیز توسعه یافته و مستحکم خواهد شد.

 اتفاقات رخ داده در ورزشگاه مشهد پیش از بازی فوتبال ایران و لبنان در روز چهارشنبه، دهم فروردین از موضوعاتی بود که واکنش های بسیاری را در پی داشت.

دادستان کل کشور این اتفاق را نشان دهنده وجود ضعف مدیریت دانست و افزود: بنده از به سهم خودم از بانوان عذرخواهی می‌کنم. امیداورایم در آینده شاهد این گونه نواقص و مسائل نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری تصریح کرد: اینکه بلیت فروخته شود و بعد مانع حضور افراد به ورزشگاه شوند، قابل قبول نیست و برای این اتفاق نه تنها عذرخواهی کافی نیست بلکه باید وجوه اخذ شده بابت فروش بلیت به افراد بازپس داده شود و از آن‌ها عذرخواهی جدی شود.

مردم در تعطیلات نوروز کدام اخبار سیاسی را بیشتر خواندند؟

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت و پس از ارائه گزارشی مبنی بر حواشی پیش آمده در جریان مسابقه فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد مقدس، به وزیر کشور ماموریت داد همه جوانب حواشی ایجاد شده را بطور دقیق مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را در این زمینه بکار بگیرد.

نقطه حیرت غربی ها  عنوان یکی از گزارش های پرمخاطب ایسنا در ایام تعطیلات نوروز بود که به تاثیر نقش سربازان گمنام امام زمان (عج) در ایجاد امنیت شبانه روزی در کشورمان پرداخته است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به جنگ های سوریه، عراق، یمن، بحرین، افغانستان و... آمده است: شاید اگر ناامنی همسایگان نبود فعالیت سربازان گمنام امام زمان (عج) به آن شکل خالصانه که فعالیت می کنند قابل لمس نبود اما این اتفاق در همسایگی ما باعث شده تا به خوبی وجود این نیروها قابل لمس باشد و همگان بر قدرت و اهمیت حضور این نیروها در امنیت ایران اسلامی بیش از پیش پی ببرند.

برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور علی دایی هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود که حمید رضا دهقانی سفیر ایران در قطر با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود خبر آن را اعلام کرده و نوشته بود: علی آقای دایی قهرمان فوتبال کشورمان در این مراسم حاضر است.»

سیزدهم فروردین هم صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب با انتشار پستی اعلام کرد که یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود.

بر اساس گزارش ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور که به همراه تجهیزات رصدی در غروب روز جمعه اقدام به استهلال کردند، رؤیت هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه امکان‌پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و غرّه ماه رمضان ۱۴۴۳ روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید