رستم قاسمی وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: موضوع قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین شود.

در دستور کار دولت قرار گرفتن قطار سریع‌السیر تهران مشهد

به گزارش سلام نو، رستم قاسمی عصر دیروز، ۱۱ فرودین، در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن‌ همایش‌های صداوسیمای خراسان رضوی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی در موضوع حمل‌ونقل مشکلاتی دارد. در بخش پروازی در حال حاضر فرودگاه مشهد برنامه توسعه‌ای در دست اجرا داشته و به زودی جا به جایی مسافر در آن به ۱۴ میلیون مسافر در سال می‌رسد. در کنار این مساله مطالعات ساخت فرودگاه جدید مشهد آغاز شده و فرودگاه مشهد به شهر جدید فرودگاهی منتقل خواهد شد. برخی فرودگاه‌های دیگر استان نیز دارای کسری‌هایی است که باید جبران شود.  

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در موضوع تامین هواپیماها ایجاد می‌شود، مشکل کسری هواپیما در شهرستان‌ها جبران خواهد شد. در بخش ریلی استان نیز یکی از کریدورهای مهم استان کریدور چابهار به سرخس است که می‌تواند بخش زیادی از ترانزیت شرق کشور را به خود اختصاص دهد که نیازمند اعتبارات زیادی است. این مورد با تخصیص از صندوق توسعه ملی سرعت گرفته و امیدواریم منابع آن را تامین کنیم. این پروژه برای کشور حائز اهمیت بوده و می‌تواند ترانزیت کشور را تا شمال قفقاز، هند و چین ادامه دهد.

وزیر راه‌ و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه بخش ریلی شمال کشور از گلستان به این استان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده که اگر منابع آن تامین شود، موضوع زیارت را برای این استان تکمیل می‌کند. همچنین اصلی‌ترین موضوع یعنی قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع  آن خارج از بودجه کشور تامین شود.

قاسمی تصریح کرد: خراسان رضوی استان بزرگی است و برخی جاده‌های آن وضع خوبی ندارد. در این سفر ۶۰۰۰ میلیارد تومان به توسعه جاده‌های استان تخصیص داده شده که منهای بودجه جاری ۱۴۰۱ است.  

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در خراسان رضوی ساماندهی راه‌های روستایی است. در قانون بودجه ۱۴۰۰ بودجه‌ای برای راه‌های روستایی منظور نشده است و ما هیچ بودجه‌ای در اختیار نداشتیم. به هر دلیلی به ۱۵ هزار میلیارد تومان درخواستی ما رای داده نشد. کشور ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی دارد که نیازمند ساماندهی است. در بسیاری از این روستاها در زمستان با تراکتور تردد می‌شود. این موضوع نیازمند تحولی جدی است. براساس برآورد ما اگر سالیانه ۱۵ هزار میلیارد تومان به این ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی اختصاص یابد، موضوع ساماندهی راه‌های روستایی سه ساله حل می شود.  

وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد: بر اساس آمارها حدود ۳۸۰ هزار نفر در خراسان رضوی در طرح نهضت مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند که جمعیت بالایی محسوب می‌شود. امروز ۴۷ هزار واحد در شهر گلبهار و در مشهد عملیات اجرایی آن آغاز شد. ظرف سه ماه آینده بخش دوم عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت مسکن ملی کلید خواهد خورد.  

قاسمی گفت: موضوع حاشیه‌نشینی شهر مشهد از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس توافق شده بود ۶۰۰ هکتار از زمین‌های آستان قدس رضوی به شهرک‌های شهید بهشتی و رجایی اختصاص یابد. درخواست داریم که با عنایت آُستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حدود ۵ میلیون واحد مسکونی فاقد سند در کشور وجود دارد که به هر دلیلی در اختیار مردم قرار گرفته است. براساس قانون ۱۴۰۱ ما موظف هستیم که به این تعداد واحد سند داده شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید