رودخانه زنگمار از مهم‌ترین عوامل موثر بر اقلیم منطقه ماکو به شمار می رود، این رودخانه از کوه های جنوبی دهستان بیه جیک سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی و گذر از دره ژرف و زیبای کوه قره داغ، بسوی شمال حرکت کرده و در نزدیکی روستای قلعه جوق با رودخانه قره سو مخلوط شده و بسوی ماکو، پلدشت، شمال آذربایجان و در نهایت رودخانه ارس سرازیر می‌شود.

دره باغی ماکو مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، دره باغی در ۵ کیلومتری ماکو، با گذر از کنارعمارت عزت اله خان خواهرزاده سردار ماکو در بین دره ای با درختان انبوه و آبشار شِر شِر و رود خانه زنگمار جلوه زیبایی دارد.
این منطقه دارای بوفه، قهوه‌خانه و کبابی است که در فضای طبیعی و مکانی زیبا پذیرای گردشگران است.

دره باغی از مناطق گردشگری شهرستان ماکو است که با طبیعتی دل انگیز و آب و هوای مطلوب بسیاری از گردشگران را بخود میخواند. این منطقه در موقعیت جغرافیایی N۳۹۱۶۲۳ E۴۴۲۸۴۴ در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

دره باغی ماکو مقصدی مناسب برای گردشگری

رودخانه زنگمار نیز که در بالادست سد بارون جاری است، در مسیر خود از میان دره باغی می گذرد. فاصله دریاچه سد از روستای قلعه جوق در حدود ۱۰ کیلومتر است، رودخانه زنگمار این مسیر را از میان دره های عمیق می پیماید و در نهایت از میان مزارع روستای قلعه جوق جریان می یابد و دره به انتها می رسد. رودخانه زنگمار از مهمترین عوامل موثر بر اقلیم منطقه ماکو به شمار می رود، این رودخانه از کوه های جنوبی دهستان بیه جیک سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی و گذر از دره ژرف و زیبای کوه قره داغ، بسوی شمال حرکت کرده و در نزدیکی روستای قلعه جوق با رودخانه قره سو مخلوط شده و بسوی ماکو، پلدشت، شمال آذربایجان و در نهایت رودخانه ارس سرازیر می شود.

ابتدای ورودی دره پوشیده از مزارع روستاییان و درختان مختلف است. با پیشروی به داخل دره، عرض دره کمتر شده و دره فضای بکرتری به خود میگیرد، از تراکم فلور گیاهی کاسته شده و شیب دیواره ها تندتر میشود.

دره باغی ماکو مقصدی مناسب برای گردشگری

آبشار این منطقه بسیار دیدنی است. ارتفاع این آبشار حدود ۸۰ متر است و آب آن خیلی زیاد نیست ولی خود آبشار بسیار زیباست و دسترسی به آن راحت است. فضای آن کاملا طبیعی باقی مانده و می توان گفت اینجا بکرترین منطقه ماکو با آبشارها و درختان و بوته های جنگلی است که دل هر بینده ای را می رباید.

آبشارهای دیگری از کوه های دالامپر، فرنگی، راونوسر، شوند و شهیدان توسط کوهنوردان و طبیعت گردان این استان گزارش شده که هر کدام جلوه ای خاص از طبیعت آذربایجان را به نمایش گذاشته اند.

روستای قلعه جوق

قلعه جوق روستایی از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار گرفته و حدود ۱۱۴نفر (۲۴ خانوار) در آن زندگی می کنند.

دره باغی ماکو مقصدی مناسب برای گردشگری

فعالیت‌های مناسب در منطقه

منطقه دره باغی به دلیل دارابودن شرایط منحصر بفرد دارای پتانسیل  برای ورزشهای قایقرانی در آبهای خروشان یا رفتینگ، پیاده روی، دره نوردی و سنگ نوردی می باشد.

مسیر دسترسی

دره باغی در ۵ کیلومتری ماکو در روستای قلعه جوق واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید