این عمارت تاریخی دو طبقه است. قسمت داخل از نظر شیوه معماری، مخصوصاً با گچبری‌های الهام گرفته از طبیعت و آینه‌ کاری‌های بسیار ارزنده، اثری جالب و دیدنی است. هر طبقه دارای یک بالکن با بیست ستون چوبی است. فضای ساختمان کم است و پوشش بام آن، شیروانی و طرح عمارت هشت ضلعی است.

کلاه‌فرنگی  عمارتی با قدمت قاجاری در آذربایجان غربی

به گزارش سلام نو، عمارت کلاه فرنگی ماکو که در قسمت شرقی خیابان امام قرار دارد، قسمتی از یک مجموعه بزرگ متعلق به علی قلی خان بیات ماکوئی است و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه می‌ رسد. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و نمای بیرونی آن به شکل چند ضلعی منظم است. تزئینات گچبری و آینه‌ کاری فوق‌العاده زیبا و شیشه‌ های رنگی ارسی‌ ها، اتاق آینه کاخ گلستان را تداعی می‌ کند.

بنای قدیمی عمارت کلاه‌فرنگی ماکو و ملحقات آن در سمت شرقی خیابان امام واقع شده است. در اطراف عمارت یاد شده، ساختمان‌ های قدیمی دیگری مانند عمارت شهربانی، محل شورای داوری سابق و چند بنای دیگر نیز وجود دارد.

آیا به عمارت کلاه فرنگی ماکو سفر کرده‌اید؟

عمارت کلاه‌ فرنگی که قسمتی از مجموعه ساختمان‌ های بزرگ و قدیمی ماکو است، متعلق به علیقلی خان بیات بوده است. ساختمان بنا به اواخر دوره قاجاریه مربوط است و تاکنون هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.

 این عمارت تاریخی دو طبقه است. قسمت داخل از نظر شیوه معماری، مخصوصاً با گچبری‌ های الهام گرفته از طبیعت و آینه‌ کاری‌ های بسیار ارزنده، اثری جالب و دیدنی است. هر طبقه دارای یک بالکن با بیست ستون چوبی است. فضای ساختمان کم است و پوشش بام آن، شیروانی و طرح عمارت هشت ضلعی است.

آیا به عمارت کلاه فرنگی ماکو سفر کرده‌اید؟

دو طبقه این عمارت از نظر نقشه مانند هم ولی از نظر تزیینات و نقاشی های روی دیوارها متفاوت است. تزیینات گچبری و آینه کاری فوق العاده زیبا و شیشه های رنگی ارسی ها، اتاق آینه کاخ گلستان را تداعی می کند و این دلیل آن است، که معماران چیره دست ایرانی بر روی آن کار کرده اند. تاکنون هیچ دخل و تصرفی در این بنای تاریخی صورت نگرفته است. کنار این عمارت ساختمانی قدیمی دیگری نیز وجود دارد که عکس دو شیر در آن حجاری شده است که این ساختمان مدتی بیمارستان بوده است. این بنا به شماره ۲۲۱۴ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید