خاچ در آذری به معنی صلیب است و قره که در اصل قارا یا کارا تلفظ می شد، در زبان آذری به معنی با عظمت و بزرگ و همچنین به معنی سیاه می باشد که در این مورد احتمالا به معنی صلیب اعظم و بزرگ است.

قره خاچ روستایی دیدنی در آذربایجان غربی

به گزارش سلام نو، دهکده توریستی قره خاچ در شهر ماکو، در استان آذربایجان غربی قرار دارد. طبیعت بکر و زیبای قره خاچ، وجود جاذبه های طبیعی از جمله چشمه چنگیز بلاغی، تپه تریان که در فصول سرد سال با توجه به شیب مناسب و بارش برف کافی جاذب گردشگران و علاقمندان تفریحات زمستانی از جمله اسکی و تیوب سواری است از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می گردد. چشم انداز زیبای کوههای آرارات نیز بر زیبایی قره خاچ می افزاید.

آیا به روستای قره خاچ ماکو سفر کرده‌اید؟

منطقه، توریستی، تفریحی و گردشگری قره خاچ در کوهستان‌ های اطراف ماکو با طبیعتی دل‌انگیز و آب و هوایی معتدل در تابستان مقصد گردشگران بسیار از گوشه و کنار ایران است. قره خاچ یک دهکده توریستی تفریحی و گردشگری در نزدیکی شهر ماکو است که بر اساس تقسیمات کشوری جزو دهستان قلعه درسی به شمار می ‌آید.

آخر هفته‌ های قره خاچ بسیار دیدنی است گرچه هر ‌روز شهروندان زیادی برای برداشت آب گوارا از چشمه‌ های همیشه جوشان این منطقه، از کوههای اطراف ماکو بالا می ‌روند و با آب‌ های زلال و بهشتی به خانه‌ های خود بر می‌ گردند.

آیا به روستای قره خاچ ماکو سفر کرده‌اید؟

قره خاچ در بین اهالی روستا از دو بخش تشکیل شده که شامل قره خاچ بالا و پایین (شمالی و جنوبی) است. کشاورزی و گاوداری از عمده فعالیتهای اقتصادی مردم این منطقه می باشد. این دهکده حدود هشتاد خانوار سکنه دارد. قره خاچ پایین حدود ده خانوار و قره خاچ بالا حدود هفتاد خانوار را در خود جای داده است.

طبیعت قره خاچ در تمام فصل ها تماشایی است. بهار با عطر و رنگ دل آویز شکوفه ها و تابستان با انواع محصولات و طبیعتی سر سبز، پاییز با برگهای رنگارنگ و زمستان با پوششی از برف چشم را می نوازد. در زمستان تفریحات زمستانی از قبیل سرسره بازی و... برای اهالی و گردشگران لذت بخش است.

آیا به روستای قره خاچ ماکو سفر کرده‌اید؟

امکانات روستا

مسجد و حسینیه امام جعفر صادق (ع)، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و مهد کودک خصوصی و دهیاری از جمله امکانات روستای گردشگری قره خاچ است.

آیا به روستای قره خاچ ماکو سفر کرده‌اید؟

چشمه چنگیز خان

از جاهای به یادماندنی و زیبای قره خاچ چشمه زلال و خنک چنگیز خان است که در مراتع بالایی قره خاچ قرار گرفته است. قابل توجه اینکه آب این چشمه بقدری خنک است که به سختی میتوان به یکباره آنرا سر کشید. چشمه چنگیز خان در محدوده ای به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع واقع شده است. منبع این چشمه آب های زیر زمینی قره خاچ می باشد. آب این چشمه بقدری زلال و شفاف است که حتی کوچکترین اثری از خود بر روی لوازم مورد استفاده نمی گذارد.

موقعیت مکانی

غرب منطقه آزاد ماکو، ارتفاعات جنوبی شهر ماکو

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید