این جنگل بنام روسجنگل های پونه آرام و افرا تخته در ارتفاعات جنوبی علی آباد کتول و ۶۰ کیلومتری گرگان با ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۸۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این مجموعه ۴۰۰ هکتار بوده که از توده‌های سوزنی برگ نادر است و به صورت خالص در ایران باقی مانده است.

از ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، ذخیره گاه جنگلی افراتخته در ارتفاعات جنوب شرقی علی ‌آباد کتول و در ۶۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. این مجموعه از توده‌ های سوزنی برگ سرخدار پوشیده شده که از نظر مطالعه و حفظ گونه‌های کمیاب، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردارند. درخت سرخدار، از معدود سوزنی برگ‌ های ایران بوده و رویشگاه آن از نادر جنگل‌های جهان به‌ شمار می ‌رود.

از ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته چه می‌دانید؟

به گزارش کارشناسان سازمان ملل، مناطق افراتخته و سیاه رودبار واقع در جنگل های علی آباد کتول استان گلستان، یکی از مرغوب ترین رویشگاه های سرخدار دنیاست. گرچه امروزه توده های وسیعی از این گونه در دنیا از بین رفته و جنگل های باقی مانده در برخی نقاط آسیا، آمریکا و اروپا به صورت پراکنده و در مساحت های محدود مشاهده می شود اما در بعضی نقاط جنگل های شمال مثل افراتخته و پونه آرام به صورت پراکنده و توده های خالص دیده می شود.

از ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته چه می‌دانید؟

جنگل های پونه آرام و افرا تخته در ارتفاعات جنوبی علی آباد کتول و ۶۰ کیلومتری گرگان با ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۸۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این مجموعه ۴۰۰ هکتار بوده که از توده های سوزنی برگ نادر است و به صورت خالص در ایران باقی مانده است. رویشگاه های سرخدار در جنگل های شمال ایران به مثابه تاریخ زنده و سرپای این سرزمین به شمار می روند. سرسبزی، زیبایی و شادابی برگ های سرخدار از یک طرف و دیرزیستی و پایداری اکولوژیکی آن از طرف دیگر، سبب شده این درخت از زمان های قدیم، عنوان سمبل ابدیت و قیامت و درخت مقدس را به خود اختصاص دهد. همچنین در آخرین تحقیقات از ساقه  برگ درختان جوان سرخدا، ماده ای به نام تاکتیکی گرفته می شود که در پیشگیری و درمان سرطان رحم استفاده می گردد. امروزه در کشورهای توسعه یافته نهال آن را در نهالستان ها تکثیر کرده و برای تهیه ماده مذکور در اختیار داروسازان قرار می دهند.

از ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته چه می‌دانید؟

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید