شیلات ایران در حالی ۱۵ فروردین را زمان پایان صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان مازندران اعلام کرده است که شیلات استان از کاهش حدود ۳۵ درصدی میزان صید خبر می‌دهد و شرکت‌های پره هم خواستار تمدید دوره هستند.

جمع آوری تور ماهیگیران مازندران پهن شده در دریای خزر از ۱۵ فروردین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، صید ماهیان استخوانی در آب های ساحلی مازندران از ۱۵ مهر سال گذشته شروع شد و طبق معمول پس از ۶ ماه با اعلام شیلاب ایران پایان می یابد. شیلات ایران هم هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند و برای زمان پایان آن هم علاوه بر منافع صیادان ، ضرورت حفاظت از ذخایر دریا را مد نظر قرار می دهد.

مدیرکل شیلات مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از کاهش ۳۴ درصدی صید ماهیان استخوانی در فصل صید جاری خبر داد و گفت : از آغاز فصل صید یعنی ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱،میزان یک هزارو ۶۲۵ تن ماهی استخوانی  در مازندران صید شده است.

حسن اسحاقی افزود : میزان سرانه صید هر تعاونی نیز بالغ بر۳۲ تن بوده است که آن هم نسبت به سال قبل باکاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است.

مدیرکل شیلات مازندران ارزش اقتصادی ماهیان صیدشده در فصل صید جاری را بالغ بر ۲۰۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که با وجود کاهش میزان صید، ارزش ماهیان صید شده نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و علت آن افزایش قیمت ماهی بوده است.

تور ماهیگیران مازندران ۱۵ فروردین از دریای خزر جمع می‌شود

درخواست تمدید به خاطر مولدگیری

وی با بیان اینکه فصل صید جاری برای صیادان مازندرانی بسیار بد و حتی وحشتناک بوده است افزود : درخواست هایی مبنی بر افزایش زمان صید از سوی شرکت تعاونی پره استان به شیلات ارسال شده است که در اختیار سازمان شیلات کشور قرار گرفته و در حال حاضر ما نیز منتظر ابلاغیه جدید مبنی بر افزایش زمان صید از سوی این سازمان هستیم.

اسحاقی همچنین به گرفتن مولد جهت استحصال تخم و تکثیر در مراکز بازسازی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر  ما برای گرفتن مولد در رودخانه های شاخص شیلاتی استان برای تکثیر در مراکز بازسازی به زمان بیشتری نیاز داریم و بنابر نظر کارشناسان شیلاتی مولدهای مورد نظر هنوز به مقدار مطلوب نرسیده است و از این رو لازم است زمان صید تمدید شود.

مدیر کل شیلات مازندران ابراز امیدواری کرد تا با تمدید زمان صید ماهی استخوانی و با توجه به شرایط آب و هوایی میزان صید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه کاهش شدید صید مشکلات فراوانی را برای پره داران استان به وجود آورده است ، گفت: امیدواریم با  ابلاغ مصوبات سفر اخیر رییس جمهور به مازندران و تخصیص بموقع اعتبار مصوبات مشکلات  صیادان رفع شود.

سال گذشته نیز با درخواست اتحادیه صیادی پره مازندران مبنی بر تمدید مهلت صید ماهیان دریایی در۲ نوبت موافقت و زمان صید ماهیان استخوانی در آب های ساحلی شرق مازندران به مدت ۱۰ روز تا ۲۵ فروردین و بقیه مناطق استان هم به مدت پنج روز و تا ۲۰ فروردین تمدید شده بود.

طبق گزارش رسمی شیلات مازندران ، چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در استان به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید