رئیس قوه قضائیه از اقدامات دادگستری استان البرز در تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تقدیر کرد.

تقدیر رئیس قوه قضائیه از اقدامات دادگستری استان البرز برای رسیدگی سریع به پرونده های کثیر الشاکی

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، جدیت و تلاش در راستای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیر الشاکی و احکام بدیع در رد مال از سوی محکومان با لحاظ کاهش ارزش پول و کاهش قدرت خرید وجوه اخذشده از مردم به نسبت زمان وقوع جرم تا زمان پرداخت به شاکیان، رفع موانع از بستر و حریم رودخانه کرج، رفع تصرف اراضی ملی و منابع دولتی، هوشمندسازی در پیشگیری و مقابله با تغییرکاربری‌ها با سامانه‌های انلاین طراحی شده در استان جهت رصد لحظه‌ای وضعیت اراضی، از جمله اقدامات مهم مورد اشاره رئیس قوه قضائیه در پیام تشکر از سوی دادگستری استان البرز است.

گفتنی است، رسیدگی به سه پرونده مهم کثیر الشاکی در استان البرز با بیش از ۱۵۰۰ شاکی و ابتکار در صدور احکام این پرونده‌ها از جمله اقدامات دادگستری البرز بوده است.

ویژگی‌های مشترک سه پرونده کثیر الشاکی دادگستری کل استان البرز و نوع رسیدگی بدیع به آن و تشکر رئیس قوه قضاییه

۱- در راستای اجرای سیاست‌های قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی و با توجه به تاکید و دستور ویژه تلفنی رئیس قوه قضائیه در ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۰ به رئیس کل دادگستری استان البرز مبنی بر تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به پرونده‌های کثیرالشاکی استان که امکان رسیدگی و صدور حکم تا پایان سال را دارند و نیز تماس تلفنی مورخ ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه در جلسه ملاقات عمومی مردمی در حضور یکی از شاکیان پرونده‌های کثیرالشاکی و تاکید بر رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به پرونده مذکور، جلسات دادگاه مربوط به سه پرونده کثیر الشاکی دادگستری کل استان البرز که حدود ۱۵۰۰ شاکی و ۷۰ متهم داشته است، در اسفند سال گذشته برگزار و منتهی به صدور حکم گردید. ارزش اموال برده شده در این سه پرونده در زمان وقوع جرم حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به حکم دادگاه مبنی بر لزوم رد مال از سوی محکومان به شاکیان با احتساب کاهش ارزش پول و تورم موجود از زمان وقوع جرم تاکنون، میزان وجوهی که باید به شاکیان در زمان اجرای حکم رد گردد، چندبرابر وجوه دریافتی در زمان وقوع جرم خواهد بود.


۲- ویژگی مهم و بدیع آرای صادر شده در این سه پرونده کثیر الشاکی که موضوع دو پرونده مربوط به کلاهبرداری از طریق پیش فروش خودرو در ساوجبلاغ و کرج و موضوع پرونده سوم نیز کلاهبرداری از طریق پیش فروش مسکن مهر در شهر هشتگرد ساوجبلاغ می‌باشد، صدور حکم به لزوم رد مال از سوی محکومان با لحاظ کاهش ارزش پول و کاهش قدرت خرید وجوه اخذشده از مردم به نسبت زمان وقوع جرم تا زمان پرداخت به شاکیان است.

بر اساس دادنامه‌های صادرشده از سوی دادگاه‌های کیفری دو شهرستان ساوجبلاغ و کرج، میزان رد مال به شاکیان با لحاظ میزان رشد قیمت خودروها و آپارتمان‌های موضوع تعهد و توافق از زمان دریافت وجوه از سوی کلاهبرداران تا زمان رد آن‌ها به شاکیان، به قیمت روز محاسبه و پرداخت خواهد شد، به این صورت که در زمان اجرای حکم به نسبت میزان وجه پرداخت شده در زمان وقوع جرم برای خرید خودرو یا آپارتمان موضوع توافق، قیمت روز همان خودرو یا آپارتمان در زمان اجرای دادنامه استخراج و باید از سوی متهمان به شاکیان پرداخت شود.

۳- ویژگی مشترک دیگر مربوط به این سه پرونده کثیر الشاکی، برگزاری جلسات دادگاه به صورت ویدئو کنفرانس بوده است. به این صورت که همه متهمین و برخی از شاکیان در سالن جلسات دادگاه حضور داشتند، لیکن با توجه به تعداد زیاد شاکیان پرونده‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها که مقیم شهرها و استان‌های دیگر بودند، با هماهنگی قبلی انجام شده، از طریق ویدئوکنفرانس در جلسات دادگاه حضور داشته و ضمن طرح شکایت خود احیاناً به مطالبی که متهمین بیان می‌داشتند هم از طریق ویدئو کنفرانس پاسخ داده و یا طرح سوال می‌کردند و به همین جهت از برگزاری جلسات متعدد دادگاه و اطاله رسیدگی هم اجتناب گردید.

اقدامات قاطع دادگستری استان البرز در مقابله با تجاوز به منابع طبیعی به آزادسازی حریم رودخانه کرج منحصر نماند از «رود چالوس» که مورد تصرف برخی دستگاه‌های دولتی و حکومتی قرار گرفته تا «رودخانه‌های شهرستان ساوجبلاغ» مقابله و مبارزه قاطعانه و بدون اغماض با تجاوز و تعدی به منابع طبیعی و اراضی ملی در دوره تحول و تعالی قضائی بنا بر تأکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با قوت و قدرت بیشتری در جریان است.

یکی از عرصه‌های طبیعی که مورد دست‌درازی و تصرف سودجویان قرار می‌گیرد، حریم و بستر رودخانه‌هاست و در این میان اوضاع استان البرز به خاطر موقعیت خاصی جغرافیایی‌اش حائز اهمیت‌تر است.

علاوه بر رودخانه‌های «چالوس» و «آتشگاه» در استان البرز که دستگاه قضائی برای اعمال قانون و قلع و قمع بناهای غیرمجاز ساخته شده در بستر و حریم این رودخانه‌ها ورود جدی داشته، بستر و حریم‌های رودخانه‌های منطقه ساوجبلاغ نیز با ورود دستگاه قضائی مورد آزادسازی قرار گرفتند.

در خصوص رودخانه ولیان واقع در روستای چندار در شهرستان ساوجبلاغ تاکنون بیشترین آزاد سازی انجام شده که نزدیک به ۷ هکتار است.

مساحت آزادسازی رودخانه‌های شهرستان ساوجبلاغ به تفکیک

رودخانه مساحت آزادسازی (متر مربع)

ولیان ۶۸۹۶۴ متر مربع (۶ هکتار و ۸۹۶۴ متر مربع)

کردان ۶۱۰۰ متر مربع

باغبانکلا ۲۳۳۷ متر مربع

کوشک زر ۶۶۳۴ متر مربع

آزادسازی ۱۰۰ درصدی بستر و حریم رودخانه آتشگاه کرج

مقابله و مبارزه قاطعانه و بدون اغماض با تجاوز و تعدی به منابع طبیعی و اراضی ملی در دوره تحول و تعالی قضائی بنا بر تأکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با قوت و قدرت بیشتری در جریان است.

یکی از عرصه‌های طبیعی که مورد دست‌درازی و تصرف سودجویان قرار می‌گیرد، حریم و بستر رودخانه‌هاست و در این میان اوضاع استان البرز به خاطر موقعیت خاصی جغرافیایی‌اش حائز اهمیت‌تر است.

علاوه بر «رودخانه چالوس» در استان البرز که دستگاه قضائی برای اعمال قانون و قلع و قمع بناهای غیرمجاز ساخته شده در بستر و حریم این رودخانه ورود جدی داشته است، «رودخانه آتشگاه کرج» نیز از دیگر عرصه‌هایی است که مورد دست‌درازی سودجویان و متصرفین قرار گرفته که در رابطه با این عرصه نیز اقدامات مجدانه‌ای از سوی دستگاه قضا برای احیای حقوق عامه و استیفای بیت‌المال صورت گرفته است.

در «رودخانه آتشگاه» علاوه بر مشخص نمودن حریم و بستر رودخانه از لحاظ آزاد سازی کلیه موانع و چالش‌ها بررسی شده است و در خصوص نزدیک به ۲۴ رستوران و ملک شخصی که بستر و حریم این رودخانه را مورد تصرف قرار داده بودند، رفع تصرف انجام شده و بیش از ۵۸ هزار مترمربع از بستر و حریم رودخانه آتشگاه کرج آزادسازی شده است.

با رفع تصرفات صورت گرفته از جانب دستگاه قضائی، در رودخانه آتشگاه کرج صددرصد آزادسازی حریم و بستر رودخانه برای انتفاع عمومی انجام شده است.

همچنین در پی اقدامات دادگستری البرز پس از دستور رئیس قوه قضائیه تعداد زیادی متصرفات دستگاه‌های دولتی و افراد حقیقی در حاشیه رودخانه کرج تخریب و نسبت به ۱۶ هکتار از حریم رودخانه‌ها در این استان آزادسازی شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید