کنعانی مقدم با اشاره به تجربه شوروی در چگونگی اقتدار داشتن گفت: مسئله دیگر این است که اقتدار وقتی حاصل می‌شود که پشتوانه مردمی داشته باشد. شما نگاه کنید شوروی بزرگ‌ترین نیروی نظامی و زرادخانه هسته‌ای را داشت، اما چون پشتوانه مردمی نداشت فروپاشید.

دولت در ریل حرکت می‌کند، اما این حرکت کند است / در سال ۱۴۰۱ از وعده و شعار خارج شدیم و باید با آمار به مردم گزارش داد / مهره‌چینی‌های دولت خیلی مقبول نیست

سلام نو کیوان پیشرویان: عمر دولت سیزدهم با ریاست ابراهیم رئیسی به یک سال نرسیده، اما آغاز قرن و سال جدید بهانه بدی برای ارزیابی عملکرد این دولت نیست، دولتی که امیدهای زیادی به آن بود و انتظارات زیادی از آن می‌رفت و می‌رود.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در ارزیابی دولت رئیسی به سلام نو می‌گوید: دولت مسیر را برای خود مشخص کرده و در این مسیر در حال حرکت است، اما به نظر من این حرکت کند است و آن طور که انتظار می‌رفت نتوانست یک سری اصلاحات اساسی را به خصوص در حوزه معیشت مردم، اعمال کند. نیاز به تغییر در زیر ساخت‌ها، قوانین، بودجه و منابع انسانی است تا هدف‌گذاری‌های دولت محقق شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ از مرحله شعار و وعده خارج شده‌ایم و رییس جمهور و وزرا با شاخص‌ها به مردم گزارش کار دهند و بگویند در بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و تورم به کجا رسیدیم. به خصوص در سرمایه‌گذاری خارجی که موفقیت آن نشان دهنده موفقیت سیاست خارجی ما است، وگرنه بعید به نظر می‌رسد با صرف شعار و تعریف و تمجید ما به اهداف مورد نظر برسیم.

در رابطه با سند تحول دولت هم که اعلام شده است به نظر می‌رسد نیاز به بازنگری جدی و صحبت مراجع قانونی درباره آن است تا بعد بتوان برای آن اهداف مرحله بندی شده مشخص کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به خواست دولت برای عبور از بحران‌ها گفت: با این اوصاف من عزم دولت برای عبور از بحران را جدی دیدم، اما اینکه چقدر در تحقق این عزم موفق باشد مشروط به عملیاتی شدن برنامه‌های دولت به خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا دولت توانسته رابطه مخدوش شده دولت و مردم را احیا کند گفت: ارتباط با مردم باید منجر به اعتماد آن‌ها به حاکمیت و تولید سرمایه اجتماعی شود وگرنه حضور مدام در بین مردم و شعار دادن باعث مردمی شدن دولت نمی‌شود. دولت وقتی مردمی است که مردم پشت دولت باشند و در مسائل مختلف به دولت اعتماد کنند. این مسئله منجر به اقتداری می‌شود که محصول اعتماد مردم به حاکمیت است.

وی در ادامه درباره چگونگی احیای اقتدار دولت گفت: اقتدار رییس جمهور آن جا است که وقتی دستوری صادر می‌کند تا پایین‌ترین رده‌ها دولت به آن عمل کنند. متاسفانه مهره‌چینی‌های دولت خیلی مقبول نیست و خیلی از نیروهای فکر می‌کنند هنوز آقای روحانی رییس جمهور است. در نتیجه نمی‌شود چندان انتظار اقتدار را از رییس جمهور داشت.

این فعال سیاسی ادامه داد: در نتیجه تا ساختار مدیریت کشور بر اساس شعارهای داده شده تغییر نکند دستورات رییس جمهور بیش از هییت دولت پایین نرود و رده‌های کارشناسی چندان به آن توجه نکنند.

کنعنانی مقدم با اشاره به تجربه شوروی در این حوزه گفت: مسئله دیگر این است که اقتدار وقتی حاصل می‌شود که پشتوانه مردمی داشته باشد. شما نگاه کنید شوروی بزرگ‌ترین نیروی نظامی و زرادخانه هسته‌ای را داشت، اما چون پشتوانه مردمی نداشت فروپاشید.

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش درباره بهترین و بدترین وزیر کابینه ابراهیم رئیسی گفت: در این مدت وزرا چندان فرصت ابراز وجود نداشتند. با این همه به نظر من ما در دو وزارتخانه کشور و اقتصاد- که از مهم‌ترین وزارتخانه‌های ما هستند- شاهد عملکرد قدرتمندی از وزرا نبودیم. از آن سو شاید بتوان گفت که وزیر خارجه از نظر عملیاتی و در صحنه بودن بهترین وزیر است که بحث وین و مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید