۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 55344835

طبیعت این کوه که از سمت جنوب شرقی به کوه مانشت اتصال یافته، با درآمیختن فضای کوه و جنگل، مناظر و چشم اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است.

سفری به بانکول ایلام

به گزارش سلام نو، در منطقه گردشگری بانکول با آمیختن فضای کوه و جنگل، مناظر و چشم ‌اندازهای رنگارنگی پدید آمده است. این منطقه سرسبز و خرم از بهترین مکانهای اکوتوریسم طبیعی در منطقه غرب ایران است و گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می کند. قسمتی از این منطقه جنگلی با عنوان "بانکول گَدَمه" که دارای بلوطهای چند صد ساله است مهم ترین ذخیره گاه بلوطهای کهنسال زاگرس غربی در ایران است که در آستانه نابودی قرار دارد.

سفری به بانکول ایلام

منطقه گردشگری بانکول که بین چرداول و شیروان واقع شده مشرف به شهر آسمان آباد است و دارای جنگلهای بسیار زیبا و متنوع بلوط و مراتع سرسبز و خرم است که به علت عبور جاده ایلام-سرابله و همواری نسبی، وسعت قابل توجه و امکان دسترسی سهل و آسان به آن، در فصل بهار قابلیت پذیرش جمعیت بسیار زیادی را در دامن سرسبز و خرم خود بوجود آورده و از بهترین مکانهای اکوتوریسم طبیعی در منطقه غرب کشور می‌ باشد. در تعطیلات بهاری بسیاری از مردم منطقه با برپایی کمپ‌ ها و چادرهای موقت، مدتی را در داخل جنگلها و ارتفاعات این منطقه سپری می کنند که منظره زیبایی را از زندگی در دل طبیعت با امکانات صنعتی و با شیوه سنتی به نمایش می ‌گذارد.

سفری به بانکول ایلام

کوه بانکول نیز که در مختصات ۳۳.۸۶۵۲° N, ۴۶.۳۷۲۱° E واقع شده با ارتفاع ۲۳۰۴ متر در این منطقه واقع شده است. این کوه از شمال غربی به سوی جنوب شرقی با طول ۳۰ کیلومتر و با عرض متوسط شش کیلومتر کشیده شده و رودخانه‌ های مورت، گنگیر و آب زنگوان از این کوه سرچشمه می ‌گیرند. طبیعت این کوه که از سمت جنوب شرقی به کوه مانشت اتصال یافته، با درآمیختن فضای کوه و جنگل، مناظر و چشم اندازهای رنگارنگی را پدید آورده است. جاده کرمانشاه به ایلام از غرب کوه بانکول می ‌گذرد. در داخل کوه بانکول غارها و نقاط بکر طبیعی و با آثار تاریخی وجود دارد. وسعت و گستردگی فضای جنگلی منطقه قابل توجه است، بخصوص دامنه کوه لنه که در جنوب و غرب شهر سرابله قرار گرفته و دارای پوشش جنگلی و مرتعی بسیار مناسب است.

سفری به بانکول ایلام

معضلات

در سالهای اخیر قطع درختان این منطقه چشمگیر بوده است. بر اساس ماده ٤٢ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ ها و مراتع، متخلفان قطع درخت در عرصه‌ های منابع طبیعی علاوه بر جریمه نقدی به حبس نیز محکوم خواهند شد. برای جلوگیری از تخریب عرصه‌ های ملی و نیز عدم سوء استفاده از این عرصه‌ ها، مردم استان در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف، قطع درخت، زغال گیری در عرصه ‌های جنگلی و مرتعی، مراتب را می توانند از طریق شماره رایگان ١٥٠٤ گزارش دهند.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید