واژه «سرابله» از سراب + له تشکیل شده که پسوند له از واژه کردی وله به معنای تلالو نشات گرفته و معنای این ترکیب آبی که تلالو دارد می‌باشد. این واژه در زبان کردی به صورت (سه‌راوله، Serawle) تلفظ می‌شود.

آیا به چشمه سار سرابله سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، سَرابله (به کردی: سه‌راوله، Serawle) شهری است در استان ایلام در غرب ایران. این شهر مرکز شهرستان چرداول است و در بخش مرکزی این شهرستان جای گرفته است. در اواسط سال ۹۱ بخش شیروان از این شهرستان جدا شده و شهرستان سیروان را تشکیل داده که مرکز آن شهر لومار است. سرابله یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان ایلام است که در قسمت شرقی به شهر شباب و از غرب به شهر آسمان آباد منتهی می‌ شود. کوه های سر به فلک کشیده، مانشت، بانکول، لنه و چرمین و خرم کوه و جنگل های انبوه و زیبا با دشت های بدیع و شگفت انگیز با مناظر زیبا و بکر و تنوع زیستی و اقلیمی و اکوسیستم بدیع حیات وحش که در سال های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۹ محل زندگی گوزن زرد ایرانی (گلدره در زردلان ایلام) بود، به این منطقه جلوه خاص بخشیده است.

آیا به چشمه سار سرابله سفر کرده‌اید؟

از زیباترین چشم اندازهای شهرستان چرداول مجتمع تفریحی توریستی چشمه سار شهر سرابله است که در مرکز شهر قرار گرفته و اکنون این سراب به یک مجتمع تفریحی تبدیل شده که باعث زیبایی هر چه بیشتر شهر سرابله شده است. این رودخانه از به هم پیوستن رودخانه های سرابله، زنجیره و رودخانه تنگ قیر تشکیل شده، در مسیر خود سالانه هکتارها زمین زراعی را سیراب کرده و از کنار ده ها اثر و تپه تاریخی عبور می کند. طول این رودخانه ۲۲ کیلومتر و ارتفاع سرچشمه آن از سطح دریا ۹۰۰ متر می باشد. پروژه مجتمع تفریحی، توریستی چشمه‌ سار با مساحتی حدود پنج هکتار در قسمت ‌های مختلفی طراحی شده که شامل ورودی، پارکینگ، باغ ایرانی، پیست دوچرخه‌ سواری، بازار سنتی، فضای بازی کودکان، قهوه‌ خانه سنتی، موزه، ساختمان چند منظوره، استخر روباز، اسکله قایق ‌سواری، بازارچه، دریاچه (به مساحت یک و نیم هکتار)، جزیره (طراحی شده در دو طبقه بالای سطح آب)، کمپ ویژه گردشگری (که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی استان ساخته شده) و سرویس بهداشتی عمومی است و همچنین طرح نماد آب نیز از طرحهای جدید به آن اضافه شده است. این پروژه در حال حاضر در دست اقدام است.

آیا به چشمه سار سرابله سفر کرده‌اید؟

وجه تسمیه

واژه «سرابله» از سراب + له تشکیل شده که پسوند له از واژه کردی وله به معنای تلالو نشات گرفته و معنای این ترکیب آبی که تلالو دارد می ‌باشد. این واژه در زبان کردی به صورت (سه‌راوله، Serawle) تلفظ می‌ شود.

مناطق گردشگری سرابله

مقبرهٔ امامزاده قاسم (ع) مربوط به سده ‌های آغازین دورهٔ اسلامی، آتشکده موشکان که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌ رسد و نیز تنگ شمشه چرداول که دارای ارزش تاریخی و گردشگری است از دیدنیهای این شهرستان است.

  • آتشکده موشکان در فاصله ۳ کیلومتری شهر سرابله قرار دارد که مربوط به دوران ساسانیان است. این آتشکده از ملات ساروج و سنگ ساخته شده است که در طول زمان بر اثر حوادث مختلف تخریب گردیده است که در سال ۱۳۸۲ زیرزمین آتشکده مذکور توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با طاق های قوسی شکل بازسازی گردیده است.
  • بقعه متبرکه امام زاده قاسم (ع) در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر سرابله بر روی تپه ای بلند واقع شده است. امامزاده قاسم (ع)از نوادگان امام کاظم (ع) می باشد که در روزهای چهارشنبه پذیرای صدها زوار از شهرستان و شهرهای همجوار می باشد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید