۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 55344802

این تنگ در ۳٫۵ کیلومتری شمال شرق شهر دوراهک و ۱۵ کیلومتری شمال شرق بندر دیر و ۱۶ کیلومتری شمال غرب بندر کنگان واقع شده‌ است. چشمه آب شیرینی در آن جریان دارد که زیستگاه چند نوع ماهی و خرچنگ است.

از تنگ هیخ چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، تنگ هیخ از تنگ های باستانی جنوب ایران است که در شرق شهر دوراهک دیر در استان بوشهر واقع شده است. در انتهای این گذرگاه آبی کهن چشمه ای دلنواز و جوشان قرار دارد و جای جای آن آبی زلال جاری است. گفتنی است در نزدیکی دهانه این تنگ آثار آسیابی قدیمی که در سده های پیشین ساخته شده نیز دیده می شود.

از تنگ هیخ چه می‌دانید؟

تنگ هیخ از جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری شهرستان دیر در استان بوشهر است. این تنگ در ۳٫۵ کیلومتری شمال شرق شهر دوراهک و ۱۵ کیلومتری شمال شرق بندر دیر و ۱۶ کیلومتری شمال غرب بندر کنگان واقع شده‌ است. چشمه آب شیرینی در آن جریان دارد که زیستگاه چند نوع ماهی و خرچنگ است، آب این چشمه از رشته کوه‌ های احمد سلمان شهر دوراهک به سمت تنگ هدایت می ‌شود. در ورودی این تنگ یک آسیاب آبی قدیمی قرار دارد که گذر زمان باعث ویرانی آن شده‌ است.

از تنگ هیخ چه می‌دانید؟

همچنین در کنار این تنگ یک باغ نخل و لیمو قرار دارد که آب مورد نیاز آن به وسیلهٔ لوله از چشمه تنگ به باغ منتقل و در حوضی نسبتاً بزرگ ذخیره می ‌شود تا برای آبیاری درختان به کار رود. همچنین یک امامزاده در کنار این باغ بر بالای تپه ای واقع شده که زیارتگاه ساکنین روستاهای اطراف می‌ باشد. نام یا تاریخچه ای از این امامزاده در دست نیست. جاده این منطقه تخریب شده و با موتور می توان رفت.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید