طبیعت این منطقه دارای آب و هوای مطبوع است و علاوه بر طبیعت مصفا چندین کاروانسرای تاریخی نیز در آن قرار دارد که نشان از قدمت تاریخی این روستا است. چشمه عمارت با آبدهی ۸۰۰ لیتر در ثانیه جلوه خاصی را به طبیعت و طراوت منطقه داده است.

آیا به چشمه عمارت شازند سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، شازند شهر چشمه ها و سرابها در استان مرکزی واقع شده است. سراب عباس آباد و چشمه عمارت از مهمترین و بزرگترین چشمه های شازند بشمار می روند. چشمه عمارت شامل چندین چشمه است که در روستای عمارت که به عنوان نمونه گردشگری معرفی شده، واقع شده است. مسجد باب الحوائج روستا بر روی یکی از چشمه ‌های این روستا احداث شده و وجود چشمه در صحن مسجد زیبایی و جلوه خاصی به سرچشمه عمارت داده است.

آیا به چشمه عمارت شازند سفر کرده‌اید؟

روستای عمارت واقع در جنوب شرقی دشت شازند از توابع استان مرکزی، منطقه ای بکر با چشم اندازهای طبیعی دلنواز است که در دامنه برآفتاب و کوه رازان قرار گرفته است. وجود چشمه سار و آبگیر زیبا جلوه ای از بکرترین تابلوهای طبیعی را در این منطقه بوجود آورده است. طبیعت این منطقه دارای آب و هوای مطبوع است و علاوه بر طبیعت مصفا چندین کاروانسرای تاریخی نیز در آن قرار دارد که نشان از قدمت تاریخی این روستا است. طبیعت زیبا و کوهستانی این منطقه باعث غارهای بی نظیری مثل کصل و پوشش غنی گیاهی شده و سلسه جبال راسبند پناهگاه مناسبی برای حیات وحش آن شامل بز، کل، قوچ، میش، گرگ، گراز و سایر پرندگان است. این روستا دارای سراب پرآبی است که از دو چشمه دائمی مسجد و قلقله تشکیل شده است و در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از آن نیز به دشت شازند وارد می شود و به واسطه این ظرفیت طبیعی ویژه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. قابل ذکر است که محصولاتی چون گندم، یونجه، جو، انگور، بادام، گردو، لوبیا، نخود و لبنیات در این روستا تولید می شود و انواع زیراندازها به عنوان صنایع دستی این منطقه شهرت دارد.

آیا به چشمه عمارت شازند سفر کرده‌اید؟

ویژگی‌های چشمه عمارت

چشمه عمارت با آبدهی ۸۰۰ لیتر در ثانیه جلوه خاصی را به طبیعت و طراوت منطقه داده است. میزان آبدهی این چشمه در سال‌ های مختلف با توجه به مقدار بارندگی متفاوت است و مزارع و باغات روستاهای عمارت، بازنه، هفته، قلعه پسیجان حصار و قلعه دیزیجان را آبیاری کرده و مایه آبادانی و نعمت این خطه است. این چشمه دارای چند دهانه خروج آب از زیر صخره ها است که بر روی یکی از دهانه ها مسجد باب الحوائج روستا ساخته شده و جلوه بی نظیری را به این مسجد داده است. تعداد چشمه‌ های روستا زیاد است به طوری که در داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می ‌شود. آب این چشمه‌ ها در دریاچه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع انباشته شده و محلی برای شنا و بازی کودکان منطقه می‌ باشد. آب پس از سرازیر شدن از این دریاچه به صورت کانال، آب کشاورزی چندین روستای دیگر را تأمین می ‌نماید. چشمه عمارت یکی از سرچشمه‌ های رودخانه شراء است که خود شاخه اصلی رودخانه قره چای به شمار می ‌آید. در اطراف این چشمه کوه‌ هایی از جنس آهک اربیتولن دار برف گیری وجود دارد که چشمه عمارت در پای این کوه‌ ها به صورت دریاچه ‌ای هویدا گشته است و به سمت شمال جریان دارد. دمای آب چشمه ده الی شانزده درجه سانتی گراد می باشد. این چشمه از نوع کارستیکی بوده و و بعلت تاثیرات تکتونیکی تعدادی گسله در امتدادهای شمالغرب-جنوب شرق در آهک ها، شکل گرفته است و سبب کاتالیزه نمودن آب از مسافتهای دور شده است.اختلاف ارتفاع آهکهای مزبور نسبت به دشت آبرفتی و امتداد لایه بندی تاثیر مهمی در زهکشی منابع آب زیرزمینی توسط این چشمه دارد. سنگ مخزن آهکهای اربیتولین دار با سن کرتاسه می باشد. آب چشمه عمارت از نظر کیفیت در ردیف آبهای مناسب است.

آیا به چشمه عمارت شازند سفر کرده‌اید؟

امکانات گردشگری

برای رفاه حال گردشگرانی که به منطقه سفر می کنند در اطراف چشمه سایت گردشگری دیوار ساحلی، پیاده رو، سکو، آلاچیق پیش بینی شده است.

مسیر دسترسی

روستای عمارت در انتهای دشت شازند و در ده کیلومتری جنوب اراک واقع شده و راه دسترسی به آن از طریق دو راهی شازند و عبور از روستای قدمگاه میسر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید