۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 55344776

این چشمه از نوع کارستیکی است و از نظر کیفیت آب، جزو چشمه‌های مطلوب و مناسب به شمار می‌رود.یکی از شاخص ‌ترین چشمه ‌های شهرستان شازند چشمه (بلاغ) حک است که در هفت کیلومتری شمال‌ غرب شازند و در دامنه کوه راستوند قرار گرفته است.

با چشمه حک شازند بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، در ۷ کیلومتری شمال غربی شازند در استان مرکزی در مجاورت کوه بلاغ چشمه ای پرآب از دل کوه بیرون می جهد که علاوه بر ایجاد چشم انداز بسیار زیبا و چشم نواز، آب مورد نیاز روستاهای اطراف را تامین می کند. چشمه حک که با نام چشمه آب معدنی کیخسرو نیز معروف است، از مکان‌ های اسطوره‌ ای ایران است که طبق اساطیر، کیخسرو قبل از پناه بردن به غار خود را در این چشمه شستشو داده است. این چشمه جاذبه ‌ای بی ‌نظیر برای گردشگران نوروزی است.

با چشمه حک شازند بیشتر آشنا شوید

شازند را با نام سراب و چشمه می ‌شناسند، سرزمینی که بواسطه همین آب و آبادانی سرسبز است و در هر روز از سال جمعیتی از گردشگران را به خود جذب می‌ کند، یکی از شاخص ‌ترین چشمه ‌های شهرستان شازند چشمه (بلاغ) حک است که در هفت کیلومتری شمال‌ غرب شازند و در دامنه کوه راستوند قرار گرفته است. برای رسیدن به این چشمه که عنوان منطقه گردشگری را یدک می‌ کشد باید از راه خاکی و پر از سنگ و یک زیرگذر که از روی آن خط آهن کشیده شده است عبور کرد و وارد محدوده چشمه شد.

با چشمه حک شازند بیشتر آشنا شوید

در ورودی منطقه پارکینگ بسیار کوچکی قرار دارد که حدود بیست ماشین امکان پارک دارد، دو طرف پارکینگ فضای سبز و درختانی سر به فلک کشیده دارد، سمت چپ آلاچیق ‌هایی نصب شده که برای گردشگران امکان اسکان مناسبی را فراهم می ‌کند. با توجه میزان نزولات جوی و ذوب برف ‌ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است به طوری که میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریور ماه بسیار تفاوت دارد چون میزان ریزش‌ های جوی و ذوب برف‌ ها در فروردین ماه به بیشترین میزان خود می‌ رسد و با توجه به شکاف‌ های بزرگ و زیاد کوه راستوند، این اختلاف آبدهی چشمگیر است اما به طور متوسط میزان آبدهی این چشمه نزدیک به ۳۰۰ لیتر در ثانیه است. از نظر کیفی جزو چشمه ‌های ویژه استان مرکزی قلمداد می‌ شود، آب آن برای زمین‌ های کشاورزی روستاهای حک اولیا و حک سفلی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. (چشمه حک در واقع بین دو روستای حک سفلی و حک اولیا قرار گرفته و آب این چشمه به صورت کامل متعلق به این دو روستاست.) بیشترین آبدهی چشمه در فصل بهار و کمترین آن در اواخر شهریور ماه است و به علت درجه سختی کمی که دارد برای شرب مناسب است.

با چشمه حک شازند بیشتر آشنا شوید

چشمه حک در ساطیر ایران

چشمه (بلاغ) حک گذشته از ارزش‌ های طبیعی پیشینه ای کهن دارد و از اماکن اساطیری ایران به شمار می‌ رود. براساس آنچه در شاهنامه فردوسی آمده، کیخسرو (پسر سیاوش و فرنگیس) به عنوان پادشاهی عادل و دادگر در ایران پس از شصت سال پادشاهی، از بیم افتادن در دام خودپرستی، تاج و تخت را به لهراسب واگذار می‌ کند و قبل از مرگ بدن خود را در این چشمه شستشو داده سپس به درون غار (غار کیخسرو) می‌ رود و هرگز باز نمی گردد، به همین دلیل این منطقه ارزش تاریخی بسیاری برای ایرانیان دارد.

با چشمه حک شازند بیشتر آشنا شوید


معضلات

  • منطقه گردشگری چشمه حک بلاغ با وجود برخورداری از آب و فضای زیبا و سرسبز و البته امکاناتی هر چند کم برای اسکان، فاقد هر گونه امکانات رفاهی مانند مغازه فروش اقلام خوراکی و ضروری است، سرویس بهداشتی موجود در منطقه نیز فاقد آب است و این شرایط برای چنین منطقه ‌ای با حجم بالای گردشگر و مسافر به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
  • همچنین وجود زباله در آب ناشی از رفتار مسافران و گردشگران است که متاسفانه حتی تنها نگهبان منطقه نیز توان کنترل گردشگران و این شرایط را ندارد.
کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید