نکته قابل توجه دیگر آن است که شریعتمداری خود را در چنان جایگاهی می‌بیند که نه تنها برای وزارت خارجه بلکه برای فرماندهی سپاه پاسداران هم نسخه می‌پیچد. ظاهرا آقای شریعتمداری خود را حداقل هم‌رده با رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی می‌دانند.

شریعتمداری چطور به وزارت خارجه و سپاه دستور می‌دهد؟ / آقای شریعتمداری! از سپاه یاد بگیرید / مهم منافع ملی است، نه میل شما

سلام نو – سرویس سیاسی:  به تازگی مصاحبه‌ وزیر خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان منتشر شد که در آن نکاتی جدید درباره برجام بود. یکی از این نکات نقش پررنگ تحریم سپاه در مذاکرات است.

به نوشته ایرنا، امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به این مسئله گفت: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است . برخی از هلدینگ ها و موسسات حکومتی ما قرار دارد و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است.

امیرعبداللهیان افزود: در موضوع سپاه پاسداران آن چیزی که مهم است اینکه باید جایگاه و نقش سپاه، به عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد .

این در حالی است که پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود که اکنون، «آخرین مانع توافق هسته ای ایران، خروج سپاه پاسداران ایران از لیست FTO است».

آکسیوس نیز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود نوشته بود مقامات اسرائیلی گفتند که دولت بایدن به اسرائیل اطلاع داده است که احتمال خروج سپاه از فهرست در حال بررسی است. با این حال به گفته منابع خبری، مقامات ارشد دولت بایدن به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که رییس جمهور هنوز تصمیم نهایی در مورد این موضوع نگرفته است.

با وجود این اخبار در طرف مقابل نیز اخباری از مقاومت نمایندگان مجلس سنا و نمایندگان در برابر رفع این تحریم به گوش می‌رسد و ظاهرا حتی برخی هم حزبی‌های بایدن با این خواسته مخالف هستند و دولت بایدن برای تحقق آن راه سختی در پیش دارد.

با توجه به این مسائل امیرعبداللهیان از همراهی مقامات سپاه با دیپلمات‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید که مقامات سپاه گفته‌اند مذاکرات را درگیر رفع تحریم سپاه نکنید. وزیر خارجه می‌گوید: مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید منافع کشور در این توافق، جمع بندی این است که دارد حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

شریعتمداری چطور به وزارت خارجه و سپاه دستور می‌دهد؟ / آقای شریعتمداری! از سپاه یاد بگیرید / مهم منافع ملی است، نه میل شما

با توجه به این اظهارات حالا حسین شریعتمداری نه تنها بار دیگر شمشیر را برای وزیر امور خارجه از رو بسته است، بلکه از فرمانده سپاه خواسته سخنان وزیر را اصلاح کند! شریعتمداری که با فارس گفت‌وگو می‌کرد با متهم کردن به امیرعبداللهیان از او پرسیده: با کدام انگیزه این سخنان را به زبان آوردید؟»

او سپس تفسیر خود را از سخنان وزیر ارائه داده و مدعی شده است: «تسلیم» را به خطا «ایثار» نامیدهاید و بدتر این که این تسلیم را به فرماندهان سپاه نسبت داده اید.

بعد هم خطاب به وزیر خارجه گفته: این اظهارات به این تلقی دامن بزند که جناب ایشان از اشراف کافی و لازم بر موضوعات جاری در حوزه مسئولیت خویش برخوردار نیستند!

اما مدیر مسئول کیهان به همین‌ها قانع نشده و بعد از روشن کردن تکلیف وزارت خارجه، برای سپاه هم تکلیفی مشخص کرده و گفته است: انتظار آن است که فرماندهی محترم سپاه با اعلام نظر سریع و صریح خود؛ اظهارات وزیر محترم امور خارجه را اصلاح کنند.

درباره اظهارات آقای شریعتمداری چند نکته قابل توجه است. نخست این که مدیر مسئول کیهان سخنان خود را چُنانِ وحی منزلی بی‌خطا می‌داند و اندکی تردید درباره مفروضات خود ندارد. یعنی شریعتمداری حتی سر سوزنی احتمال نمی‌دهد که امیرعبداللهیان واقعا چنین گفت‌وگویی را با فرماندهی سپاه داشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر آن است که شریعتمداری خود را در چنان جایگاهی می‌بیند که نه تنها برای وزارت خارجه بلکه برای فرماندهی سپاه پاسداران هم نسخه می‌پیچد. ظاهرا آقای شریعتمداری خود را حداقل هم‌رده با رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی می‌دانند.

مسئله آخر هم این است که در سخنان شریعتمداری حتی ردپایی اندک و سست از منافع ملی و مردم نیست. در حالی که به گفته وزیر خارجه سپاه برای منافع ملی حاضر است قید رفع تحریم خود را بزند، شریعتمدرای اصلا به چیزی به نام منافع ملی فکر نمی‌کند. با توجه به این نکته عجیب نیست که او نتواند سخنان امیرعبداللهیان را هضم کند.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    سلام اقای شریعت مداری نظر شما نظر مردم نیست چه کسی از شمانظر خواهی کرد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 1
    احسنت به اقای شریعتمداری خداحفظ تان کندسرمایه انقلاب وپشت ولایتید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید