افقه در ارزیابی توان تیم اقتصادی دولت برای بهره بردن از فرصت احیای برجام، گفت: هر چند دوست ندارم این را بگویم، اما باید گفت که تیم اقتصادی دولت، با وجود یکی دو عضو جوان و پر انرژی، تیمی قوی نیست.

با احیای برجام باید منتظر سقوط قیمت دلار بود؟ / قوی‌ترین و ضعیف‌ترین اعضای تیم اقتصادی دولت رییسی چه کسانی هستند؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: پرونده احیای برجام پس از مجادلات بسیار در نهایت به سال جدید موکول شد و حالا نیز به نظر می‌رسد ایران و آمریکا در حال انجام آخرین وزن‌کشی‌ها هستند و برجام به زودی احیا می‌شود.

اگر چنین شود وضع اقتصاد ایران چگونه خواهد بود و تیم اقتصادی دولت ابراهیم رییسی چه قدر توانایی دارد تا فرصت‌های حاصل از برجام را نقد کند و از آن‌ها بهره ببرد.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که برجام در شش ماه اول تاثیر ملموسی بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت و رسانه‌ها نیز نباید چنین انتظاراتی را دامن بزنند. او به عنوان نمونه به قیمت دلار اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که مردم نباید چشم انتظار سقوط دلار باشند.

وی با تاکید بر مشکلات اقتصاد ایران تاکید می‌کند که رسانه‌ها نباید انتظاراتی ایجاد کنند که شدنی نیست و می‌گوید: حتی با فرض به نتیجه رسیدن برجام من بعید می‌دانم در پنج تا شش ماه نخست تحول قابل توجه رخ دهد. اگر چه آزاد شدن منابع بلوکه شده ما به دولت اجازه حل کردن تنگناها را می‌دهد، ولی به دست آوردن بازارهای از دست رفته ایران زمان بر است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: از طرف دیگر باید به اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد که اگر امضا نشود ما خیلی شاهد اثر احیای برجام نخواهیم بود، هر چند به دلیل نیاز کشور به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام می‌توان انتظار امضای اف‌ای‌تی‌اف را هم داشت.

این اقتصاددان در واکنش به انتظارها برای سقط قیمت دلار می‌گوید: به نظرم ارز سقوط نخواهد کرد و نهایتا به ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان می‌رسد، اما در میان مدت در آن رقم هم نمی‌ماند و به اعداد بالاتری باز می‌گردد. با این همه می‌توان به ثبات زندگی مردم امید بیشتری داشت و از تغییر مکرر نرخ‌ها و پریشانی فعلی جلوگیری کرد.

افقه در ارزیابی توان تیم اقتصادی دولت برای بهره بردن از فرصت احیای برجام، گفت: هر چند دوست ندارم این را بگویم، اما باید گفت که تیم اقتصادی دولت، با وجود یکی دو عضو جوان و پر انرژی، تیمی قوی نیست. اقدامات چند ماه گذشته این تیم نشان داده که با تیمی پرتجربه طرف نیستیم. همچنین جوانان این تیم نشان دادند برساختارها و موانع واقعی پیشرفت نیز چندان مسلط نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت برخی از اعضای ارشد اقتصاد تیم دولت اصلا اقتصاد نخوانده و اقتصاد بلد نیستند و فقط ادعا دارند. در نتیجه ما فقط می‌توانیم دعا کنیم که بتوانند از فرصت استفاده کنند.

این اقتصاددان با اشاره به فرصت مطلوبی که در اختیار تیم رئیسی است گفت: آقای ابراهیم رئیسی مثل دور اول آقای محمود احمدی‌نژاد در حال تجربه یکی از دوره‌های خوب پس از انقلاب هستند. اگر برجام برداشته شود به علت رکورد شکنی قیمت نفت ما یکی از بالاترین درآمدهای نفتی را خواهیم داشت. به جز این تمام ارکان حکومت پشت آقای رئیسی هستند و از ایشان حمایت می‌کنند که این خود به ایشان امکان اصلاحات خوبی را می‌دهد.

افقه با اشاره به مهم بودن این فرصت گفت: این مسئله بهترین فرصت را در اختیار آقای رئیسی و تیم ایشان قرار می‌دهد که مشکلات مردم را حل کنند و کشور را در ریل توسعه قرار دهند. البته اگر آقای رئیسی دنبال استفاده بهتر از این فرصت است احتمالا باید چند وزیر خود را عوض کند.

این اقتصاددان بهترین عضو تیم اقتصادی دولت را احسان خاندوزی دانست و گفت: شاید بتوان گفت وزیر اقتصاد به علت حضور در مجلس هم تجربه بهتری اندوخته و هم به طور مشخص تحصیلات و دانش مرتبط با حوزه کاری خود را دارد و در نتیجه بهترین عضو تیم اقتصادی دولت است.

وی ضعیف‌ترین عضو کابینه را نیز معاون اول و معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی دانست و گفت: تمرکز من برای تغییر در کابینه بر دو عضو خوزستانی دولت است. به نظرم آقایان مخبر و رضایی خیلی عملکرد خوبی ندارند و حتی به دلیل نگرش‌های ناپخته باعث اختلال در عملکرد تیم اقتصادی دولت شوند. در نتیجه پیشنهاد من این است که حداقل آقای مخبر را از حوزه اقتصادی خارج کنند.

کد خبرنگار: ۹
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    چطور به بهانه برجامو توافق و تحریم دلار هزار و پانصد تومانی رو به سی هزار تومان رساندید,حال که توافق حاصل شود دلار رو زیر پانزده نمیارن به دستور دولت ,تازه پایین بیاد ,نسبت به قبلش صد در صد بالاست ,تورمی که ایجاد شده جز نا امیدی و یاس برای منه جوان هیچ چی نیست
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    آقای افاقه شما متاسفانه هنوز در بطن جامعه زندگی نمی کنید و متوجه بحث روانی حباب بالای دلار ودیگر اجناس را در نظر نگرفتید
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    آقاي افقه إ شما ظاهرا" فقط بر حسب سليقه و تمايلات شخصي و قوميتي نظر داده ايد و ظاهرا" با خوزستاني ها مشكل داريد كه گفته ايد دو عضو خوزستاني كابينه تغيير كنند. شما هيچ اطلاعي از سواد و دانش اقتصادي آقاي رضايي نداريد. بنظرم پيشنهاد مذاكره و گفتگوي اقتصادي با ايشان را بدهيد تا اون موقع خواهيد فهميد كه كدامتون دانش اقتصادي برتري داريد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید