۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 55344268

به اعتقاد مردم منطقه نام سرخاب برگرفته از سهراب است که نام طایفه ساکن در منطقه بوده و سوسن را نیز به داشتن گل سوسن نسبت داده‌اند. اینجا منطقه‌ای سرسبز و فرحبخش است، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان با آبی سرد و زلال، باغ‌های متنوع انار، انگور، انجیر، گردو، آثار تاریخی، سایه سار درختان و طبیعت بکر با مناظر ییلاقی تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های منحصر به فرد سوسن سرخاب است.

سوسن سرخاب بهشتی در دل خوزستان

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، منطقه گردشگری سوسن سرخاب در شمال خوزستان و با چشمه های فراون از سرچشمه رود کارون، منطقه ای بکر برای گرشگری است. سوسن سرخاب، بی شک قطعه‌ ای از بهشت گمشده خوزستان است. اینجا زمینش چشمه، دیوارش درخت و سقفش آسمان است.  چشمه‌ ها و آبشارهای خروشان با آبی سرد و زلال، باغ‌ های متنوع انار، انگور، انجیر، گردو، آثار تاریخی، سایه سار درختان و طبیعت بکر با مناظر ییلاقی تنها گوشه ‌ای از جاذبه‌ های منحصر به فرد سوسن سرخاب است.

سوسن سرخاب بهشتی در دل خوزستان

در روزهایی که مرکز و جنوب استان خوزستان دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه می کند در برخی مناطق شمال استان اختلاف دما با مرکز خوزستان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه است؛ منطقه گردشگری و خوش آب هوای «سوسن سرخاب» در بخش «چلو» شهرستان اندیکا یکی از این مناطق است. شهرستان اندیکا به دلیل واقع شدن در میان کوه‌ های سر به فلک کشیده و برفگیر از تنوع آب و هوایی خاصی برخوردار است به طوری که برخی ارتفاعات آن مانند کوه کینو (معروف به بام خوزستان) در چهار فصل سال پوشیده از برف هستند. آب شدن برف و پرآبی سفره های زیرزمینی سبب شده این منابع خدادادی به صورت چشمه و آبشار در جای جای این شهرستان جاری شوند. سوسن سرخاب که می ‌توان آنرا قطعه ‌ای از بهشت گمشده خوزستان نامید؛ از مناطق دیدنی اندیکا ست که در ۷۰ کیلومتری شهر قلعه خواجه و ۱۵ کیلومتری تاراز شهر قرار گرفته است. اینجا منطقه ای سرسبز و فرحبخش است، چشمه ‌ها و آبشارهای خروشان با آبی سرد و زلال، باغ‌ های متنوع انار، انگور، انجیر، گردو، آثار تاریخی، سایه سار درختان و طبیعت بکر با مناظر ییلاقی تنها گوشه ‌ای از جاذبه ‌های منحصر به فرد سوسن سرخاب است. رودخانه این منطقه به حدی سرد است که در مرداد ماه هم به سختی می ‌توان در آن شنا کرد. اینجا منطقه زیبا و سرسبزی است که رود و نهر پرآبی دارد و چند مجتمع بزرگ پرورش ماهی قزل آلا در دل سرسبز طبیعت منطقه احداث شده است.

سوسن سرخاب بهشتی در دل خوزستان

به اعتقاد مردم منطقه نام سرخاب برگرفته از سهراب است که نام طایفه ساکن در منطقه بوده و سوسن را نیز به داشتن گل سوسن نسبت داده اند که چندان معتبر به نظر نمی رسد و نیازمند بررسی است. ساکنین منطقه، چال سیاه را نقطه آغاز شکل گیری سوسن سرخاب می دانند. چال سیاه قسمتی از چشمه است که رنگ آن به سیاهی تمایل دارد که دلیلش می تواند سایه انبوه درختانی باشد که آن را احاطه کرده اند یا به جنس زمین آن بستگی داشته باشد. سوسن سرخاب منطقه ای عشایری، وابسته به دام و محصولات باغی است. این منطقه را می توان چنارستان نامید. همه جا پوشیده از چنار است که در گویش محلی به آن چندار می گویند. در واقع درختان محدوده خانوارها را مشخص می سازند. هر درخت دیواری ست،  دیواری و طاقچه ای؛ آینه، فانوس، شانه، قیچی و ... همه به درختان آویزند. ساکنان، تابستان را میان درختان و زمستان را در خانه های سنگی ـ کاهگلی می گذرانند. ساکنین اغلب محل زندگی خود را با صنایع دستی همچون شیردنگ، اسپند، وریس و... آذین می بندند که  جنبه زیبایی شناسی و معنوی دارد. شیردنگ یا شیردند (به کسر دال) از پشم گوسفند یا کاموا تهیه می گردد. آنرا اطراف چادر، گهواره و قنداق بچه، حجله عروس و... جهت تزیین و چشم زخم و رفع بلا می بندند. وریس (به کسر واو) نیز از پشم گوسفند است که از آن جهت بستن بار به دام  و بستن به دور رختخواب نوزاد و زن زائو به مدت یک هفته تا چهل روز استفاده می کنند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3163/soosan-sorkhab.jpg

این منطقه از اواخر دهه ۸۰ در لیست مناطق گردشگری استان خوزستان قرار گرفته اما با گذشت بیش از یک دهه زیرساخت ‌های متناسب با ظرفیت ‌ها در منطقه ایجاد نشد. جاده دسترسی این منطقه علاوه بر پیچ وخم های غیر استاندارد و نداشتن علائم ایمنی، بر اثر سیلاب ‌های اخیر نیز در چند نقطه تخریب و تاکنون ترمیم نشده است.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک

در این منطقه یک آسیاب آبی قدیمی موجود است که دیگر از آن استفاده نمی شود. دشت شیمبار، دریاچه و سد شهید عباسپور نیز در نزدیکی این منطقه واقع شده اند. پل تاریخی نگین در این خطه دیدن دارد.

مسیر دسترسی

روستای سوسن سرخاب از توابع شهرستان اندیکا و در صدو پنجاه کیلومتری شهرستان مسجد سلیمان قرار دارد. در مسیر جاده بازفت به اندیکا که استان چهار محال و بختیاری را به استان خوزستان پیوند می دهد، از گردنه تاراز که به پایین سرازیر شوی، وارد استان خوزستان می شوید. چند کیلومتر مانده به روستای بابازاهد چلو، یک جاده فرعی آسفالته در سمت چپ جاده قرار دارد، وارد این جاده شده و نهایتا بعد از چند کیلومتر به منطقه گردشگری " سوسن سرخاب " و روستایی به نام "سربازار" می رسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید