در این مکان قبر ۶۳ تن دیگر نیز وجود دارد به همین علت به مقبره آقالار معروف است. این مقبره به قبر میر نیز معروف گشته است. هم اکنون موزه سنگ نگاره های مراغه نیز در همین مکان دایر است.

آیا از موزه سنگ نگاره‌های مراغه دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مقبره آقالار بنایی باقیمانده از دوره زندیه است که آرامگاه میر عبدالفتاح موسوی مراغی شاعر و عارف نامی دوره زندیه است و به دستور ظل السلطان، به خاطر ارادتی که به مراد خود میر فتاح موسوی داشته در مراغه بنا گردیده ‌است. این مقبره به لحاظ اهمیت معماری مربوط به دوره زندیه بسیار ارزشمند است. در مقبره میر ۶۳ قبر دیگر نیز متعلق به دوران مختلف وجود دارد.
هم اکنون موزه سنگ نگاره های مراغه نیز در همین مکان دایر است.

آیا از موزه سنگ نگاره‌های مراغه دیدن کرده‌اید؟

مقبره آقالار از آن لحاظ که بیانگر نوع و سبک معماری دوره زندیه است بسیار حائز اهمیت است. این بنا چهار ضلعی و آجری است که بر روی قبر میر عبدالفتاح موسوی مراغی شاعر و عارف نامی دوره زندیه بنا شده است. مقبره آقالار مراغه به دستور ظل السلطان، به خاطر ارادتی که به مراد خود میر فتاح موسوی داشت بنا گردیده و در سال ۱۲۴۷ به وسیله حاج عباسعلی بنابی که خود نیز در این مقبره مدفون است، مرمت شده‌ است.

میر عبدالفتاح از شعرا و علمای معروف مراغه و شیخ الاسلام عصر خود بود. وی به مصاحبت با عارف بزرگ عصر خود میر محمد تقی شاهی مشهدی (معاصر شاه سلطان حسین صفوی) نایل آمد و به یاری وی به مقامات عرفانی توفیق یافت، سپس به مراغه بازگشت و در آنجا مقیم شد. وی در ایام حکومت کریم خان زند در گذشت و مقبره مزبور بر مزارش ساخته شد. چون اشراق در زمان حیاتش به  میر مشهور بوده، این مقبره به قبر میر نیز معروف گشته است. هم اکنون موزه سنگ نگاره های مراغه نیز در همین مکان دایر است.

آیا از موزه سنگ نگاره‌های مراغه دیدن کرده‌اید؟

اشراق صاحب دو دیوان شعر به زبان ترکی و فارسی است و دو مثنوی معروف به نام های ریاض الفتوح و ساقی نامه دارد که دیوان فارسی و مثنوی های مزبور در سال ۱۳۸۵ در تهران به چاپ رسیده است.

این بنا چهار ضلعی و هر ضلعش ۱۶ متر است و دارای ازاره سنگی و طاقنمای آجری قرینه به ارتفاع ۵ متر میباشد. این مکان در اثر بی توجهی و رانش دیوارها به مرور زمان تخریب شده بود که از سال ۱۳۷۵ هجری شمسی تا تابستان ۱۳۸۱ در چندین فصل کاری مرمت و در کنار قبرهای مرمرین و نفیس آن، به موزه سنگ نگاره‌ های مراغه تبدیل شده ‌است.

برخی از سنگ مزارهای موجود, از ابتدا و قبل از مرمت در داخل بنا بوده اند اما برخی دیگر از سنگها از قبرستانهای تاریخی مراغه و از جاهای دیگر گردآوری شده اند. عمده سنگ‌ های این موزه سنگ قبرهای گهواره‌ ای، صندوقی و تخت، قوچ های سنگی و سنگ هایی با نقوش تزیینی و هندسی است که عمداتا متعلق به شهرستان مراغه و اطراف آن است. با ارزش ترین سنگ این موزه سنگ صلوات نام دارد که تاریخ کتابتش نامعلوم است.

آیا از موزه سنگ نگاره‌های مراغه دیدن کرده‌اید؟

این مقبره بعدها به محل دفن بزرگان، عرفا و شیوخ مراغه تبدیل شده و شخصیت ‌هایی چون شاهزاده رضاقلی میرزا متخلص به مجنون علیشاه و … نیز در آن به خاک سپرده شده اند، به همین دلیل این مکان به مقبره آقالار معروف شده است. در مقبره میر ۶۳ قبر وجود دارد که اکثر آنها بر اثر گذر زمان ساییده شده و از بین رفته اند. مشهورترین مزار مقبره آرامگاه شهید سالار یحیی پور فرماندار مراغه است که به دستور سپهبد شاه بختی استاندار و فرمانده قوای آذربایجان در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی بنا گردید.

آیا از موزه سنگ نگاره‌های مراغه دیدن کرده‌اید؟

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید