سارا؛ بلاگر سفره و در دانشگاه حقوق خونده. اون معلم زبان انگلیسی بچه‌های دیرآموزه و با این کار حسابی احساس مفید بودن می‌کنه، همیشه کار کرده تا بتونه برای سفرهاش پس‌انداز کنه و با هر بار سفر رفتن بیشتر تشنه سفر می‌شه. اون ۲۵ کشور دنیا رو دیده و اکثر سفرهای داخلیش کمپی هست یا از اقامتگاه‌های محلی استفاده می‌کنه و برای کم هزینه شدن سفرهاش غذا درست می‌کنه یا از خونه می‌بره و با این سبک سفر تونسته کلی در ایران گشت‌وگرد کنه. سارا در یک تهرانگردی از دو آرامستان ممنوعه بازدید کرده، با ما همراه باشید تا از «آرامستان ارتدوکس شرقی» و «آرامستان لهستانی‌ها» بیشتر بدونیم.

بازدید سارا از آرامستان‌های ممنوعه تهران

سلام نو - سرویس گردشگری: سارا آرامستان لهستانی‌ها رو این‌طور توصیف می‌کنه: "گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران قبرستانی در محله دروازه دولاب در جنوب شهر تهرانه که آرامگاه ۱۸۹۲ شهروند لهستانی در اون قرار داره که همگی در سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ میلادی درگذشتن. بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شدن، کسانی بودن که بعد از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتن. ولی بخاطر بیماری تیفوس،گرسنگی و فقر و... در گذشتن. هیچ یک از نظامیان مدفون در این گورستان هم در عملیات نظامی کشته نشدن."

آرامگاه
آرامگاه تبعیدشدگان لهستانی که در موقع مراجعت میهن خود در اینجا دعوت حق را لبیک گفته‌اند

اون از آرامستان ارتدوکس شرقی (روس‌ها، گرجی‌ها، یونانی‌ها)، نشونه‌ی روی قبرها، آرامگاهی خاص و سومین کلیسای قدیمی تهران می‌گه: "در کنار گورستان لهستانی‌ها گورستان ارتدوکس شرقی قرار داره که ملیت‌هایی مثل روس، گرجی، یونانی، فرانسوی، ایرانی در اون دفن هستن. بر روی اکثر قبرها صلیب‌هایی می‌بینین که با خطی در شاخه پایینی قطع می‌شن که نشانه ویژه ارامنه ارتدوکسه. از دیدنی‎های این گورستان می‌شه به آرامگاه شاهزاده گرجی اشاره کرد که شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین مقبره اینجاست که به سبک معماری روسی توسط نیکلای مارکف روس ساخته شده. یک کلیسای مادور هم در این آرامستان وجود داره که به عقیده برخی، سومین کلیسای قدیمی تهرانه که بیشتر از ۱۳۰ سال قدمت داره و برای انجام نیایش و اعمال مذهبی مردگان، استفاده می‌شده."

آرامگاه شاهزاده گرجی
آرامگاه شاهزاده گرجی
کلیسای مادور
کلیسای مادور

سارا از مشاهیر دفن شده در این دو آرامستان نام می‌بره:

"دکتر لویی کلوکه/ پزشک محمدشاه قاجار

آلفرد لومر/ موسیقی دان فرانسوی دوره ناصرالدین شاه

اوانس اوگانیانس/ اولین کارگردان سینمای ایران

آنتوان سوروگین/ عکاس گرجی و روس تبار حاضر در ایران عصر قاجار

نیکلای مارکف/ معمار روس‌تبار مقیم ایران

آلبر لاموریس/ کارگردان سرشناس فرانسوی و سازنده فیلم باد صبا

دکتر ژرف تولوزان/ پزشک ویژه ناصرالدین شاه قاجار

کنت دو مونت فرت/ اولین رئیس پلیس ایران"

سارا در ادامه به نحوه بازدید و نشانی این آرامستان‌های جذاب اشاره می‌کنه: "این آرامستان‌ها بازدید عمومی ندارن و نیازمند مجوز هستن. نشانی: تهران، اتوبان شهید محلاتی، بلوار پاسدار گمنام، ابتدای خیابان تاجری"

بازدید سارا از آرامستان‌های ممنوعه تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    4 0
    خدا همه رفتگان را مورد لطف رحمت خودش قرار دهد ان شاالله
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    17 0
    آرامگاه خیلی جالب بودن ..چقدر مرتب هستن..چرا باید ممنوع باشه..مثل بقیه جاهای دیدنی ..مثل موزه ها ..این آرامگاه رو برای بازدید آزاد بزارن..عالی بود
  • الی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    29 0
    سلام به سارا خانم گل ممنون که داری اشتیاق وفرهنگ ایران ودنیا گردی رو در مردم به خصوص جوانها بوجود میاری آفرین درس اول این فرهنگ صرفه جوئی در هزینه هاس تا سفرها وبازدیدهای بی دغدغه داشته باشی .به امید اینکه راه برای دنیا گردی به روی همه مشتاقان باز بشه .همین ایران عزیزمون خیلی جاها برای دیدن داره موفق باشی
  • خدارحم IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    سلام واقعا خسته نباشید سارا خانم خیلی عالی بود کاش بازدید از این جاها ممنوع نبود
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 1
    روحششون شادباشه اماچرا درهمین ترکیه مسلمان اکثر قبرسنانهای قدیمی شده اثار باستانی جدب توریست وگردشگر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید