سد طالقان از بزرگترین سد های کشور است که روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. رودی که از کوه های استان مازندران سرچشمه می گیرد و در طول مسیر خود به دره زیبای طالقان می‌رسد.

اگر اهل تهران هستید حتما باید یک بار از دریاچه سد طالقان دیدن کنید / عکس از مناظر شگفت‌انگیز این سد

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، طالقان یکی از زیباترین ییلاقات نزدیک تهران است که میان کوه‌های البرز قرار گرفته و به خاطر ارتفاعات و قله‌های سرسبز و زیبایش شناخته می ‌شود. وجود روستاهای جذاب بی‌ شمار، باغات میوه، چشمه‌ سارهای فراوان، آبشارهای خروشان متعدد، کوه‌ های بلند و سر به فلک کشیده، یخچال‌ های طبیعی، مناظر طبیعی چشم‌ نواز، آثار تاریخی و امکان پیاده‌ روی و دوچرخه ‌سواری در کوچه باغ‌ ها و چمنزارهای آن، این شهر را به مقصدی پرجاذبه تبدیل کرده است. سد طالقان که روی «رودخانه شاهرود» ساخته شده نیز یکی از ارزشمندترین سازه ‌های طالقان و از محبوب ‌ترین نقاط گردشگری این شهر است. دریاچه ‌ای که پشت سد وجود دارد، چشم‌ اندازهای خاص و مناظر طبیعی ویژه‌ ای در این ناحیه خلق کرده است.

آیا به سد و دریاچه طالقان سفر کرده‌اید؟

شهرستان طالقان یکی از زیباترین ییلاق‌ های کوهستانی استان البرز است. موقعیت قرارگیری منطقه طالقان در میان کوههای البرز آن را از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار کرده است. آبشارهای متعدد، کوههای زیبا، یخچال ‌های طبیعی و چشمه‌ های پرجوش و خروش از جاذبه‌ های طبیعی این منطقه به حساب می‌ آید. در این میان سد و دریاچه طالقان که با چشم اندازی زیبا در این منطقه خودنمایی می کند از مناطق گردشگری این شهرستان است.

سد طالقان از بزرگترین سد های کشور است که روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. رودی که از کوه های استان مازندران سرچشمه می گیرد و در طول مسیر خود به دره زیبای طالقان می رسد. طالقان نام دره ای در قسمت جنوبی رشته کوه های البرز است و مانند دره های بزرگی که در منطقه میانی رشته کوه های البرز به سمت جنوب کشیده شده اند، دارای آب و هوایی کوهستانی و ییلاقی است که موجب شده جمعیت آن در فصل های متفاوت تغییر مکان دهند. این منطقه هر سال با طبیعت زیبا و آثار تاریخی گردشگران زیای را به خود جذب می کند. طالقان از شمال با شهر الموت از توابع استان مازندران و از جنوب با ساوجبلاغ و فشگلدره همسایه است. سرسبزی و زیبایی طبیعت این منطقه چشمگیر است، گیاهانی همچون آویشن، بومادران، ریواس، شنگ، کاسنی، گون و گلهای زیبای شقایق در دامنه کوهها و دشت ها می ‌توان دید. در کنار این گیاهان درختانی همچون گردو، زالزالک، گلابی، زرشک، گیلاس، بادام کوهی و سیب به زیبایی این محیط افزوده اند. حیات وحش طالقان از نظر گونه ‌های جانوری، گیاهی و پرندگان مشهور است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3070/taleqan.jpg

در اطراف سد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه چمنزارهای سرسبزی روییده اند، که دریاچه سد طالقان را به محلی عالی برای سپری کردن یک روز شاد همراه با خانواده تبدیل کرده است. دور تا دور دریاچه فنس گذاری شده و امکان نزدیک شدن به ساحل دریاچه و ماهیگیری وجود ندارد. دقت داشته باشید که در روزهای تعطیل و آخر هفته ها اطراف دریاچه و جاده آن شلوغ است. جاده طالقان پیچ های زیادی دارد و مناسب سرعت بالا نیست. دریاچه صبح های خیلی زود زیبایی بیشتری دارد. کمی سحرخیزی ارزش دیدن سد از بالای کوه های مشرف را دارد. زیبایی کوه ها در بهار دو چندان می شود. در فصل پاییز طبیعت بسیار زیبا با ترکیب رنگ های زرد، نارنجی و قرمز برگ های درختان شاهد نقاشی خدا روی زمین خواهید بود. در تابستان با زدن چادر کنار دریاچه و تماشای آسمان پرستاره و با آرامش صدای امواج میتوانید تجربه ای به یاد ماندنی و خاطره انگیز داشته باشید. یکی از زیباترین صحنه هایی که می توان در زندگی دید طلوع و غروب خورشید دریاچه است. البته شنا کردن در دریاچه سد طالقان بسیار خطرناک است. اگر تنها می روید به هیچ وجه به شنا در آن نپردازید و اگر چنین تصمیمی گرفتید به نکات ایمنی و هشدارهای مسئولان توجه کنید.

آیا به سد و دریاچه طالقان سفر کرده‌اید؟

احداث سد

در سال ۱۳۴۸ تصمیم احداث سد با هدف انتقال آب طالقان به قزوین گرفته شد. در همان سال سدی انحرافی به نام سنگبان و تونلی ۹ کیلومتری به منظور انتقال آب به زیاران وآبیاری دشت قزوین ساخته شد. اما ساخت سد اصلی تا سال ۱۳۸۱ به تعویق افتاد تا سر انجام در سال ۱۳۸۵ از آن بهره برداری شد. سد طالقان، سدی خاکی با هسته رسی است که هزار و هفتصد و هشتاد و نه متر از سطح دریا و صد و سه متر از بستر رودخانه ارتفاع دارد. دریاچه سد طالقان در حال حاضر ۱۵ کیلومتر طول دارد. ظرفیت کل مخرن سد چهارصد و بیست میلیون متر مکعب است که سیصد و بیست و نه میلیون متر مربع از آن قابل استفاده است. در زیر این سد یک نیروگاه تولید برق نیز ساخته شده که ظرفیت آن ۱۷٫۸ مگاوات است. سد طالقان نقطه عطف مهمی در تاریخ، جغرافیا و محیط زیست منطقه محسوب می ‌شود و تحولات و آثار عظیمی را از خود بر جای خواهد گذاشت. نزدیک به ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای مصارف شرب شهر کرج از طریق انتقال آب سد طالقان به تصفیه خانه محمودآباد کرج انجام می ‌شود. جالب است بدانید که مردم شهر طالقان هنوز امکان استفاده از آب این سد را ندارند.

آیا به سد و دریاچه طالقان سفر کرده‌اید؟

مسیر دسترسی

فاصله طالقان از شهر کرج ۱۰۰ کیلومتر است و حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه با خودرو طول می ‌کشد. مسیر رفتن از تهران: از اتوبان تهران-کرج به سمت قزوین رفته ۴ کیلومتر بعد از آبیک، به یک دوراهی می ‌رسید، سمت راست به شمال و سمت دیگر به جاده طالقان می ‌رود. جاده طالقان را پیش بگیرید. پس از رد شدن از زیاران و طی مسافت ۲۸ کیلومتر، برفراز گردنه ابراهیم آباد، وارد دره طالقان شده و پس از پایین آمدن از گردنه سد طالقان مشخص خواهد شد. گرچه راه رسیدن به آن آسفالت است اما خود را برای دست اندازها و چاله های بسیار آن آماده کنید.

جاذبه‌های گردشگری منطقه

آبشار کرکبود در فاصله ۲۵ کیلومتری سد قرار گرفته و با ۴۰ دقیقه رانندگی می توانید به آن برسید. برای رسیدن به آبشار باید ماشین را در روستای کرکبود پارک کنید و تا آبشار نیم ساعت پیاده روی در پیش دارید. آبشاری تماشایی در میان صخره ها با ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متری که در نهایت به رودخانه شاهرود می ریزد. از دیگر روستاهای دیدنی اطراف، روستای گوران و روستای گلیرد می‌ باشند.

کد خبرنگار: ۲۵
۱۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • ابراهیم IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 1
    از روستای زیبای بزج هم دیدن کنید.
  • محمدرضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    7 0
    فکر کنم الان طالقان خیلی خیلی سرد باشه، بهتراست اواخر اردیبهشت ماه یا خرداد برید بهتر باسه
  • سپهری IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    فریب نخورید . تابستان انجا بودم و با هجومی که مردم برای ساخت و ساز و گردشگری به طالقان بردند تا چند سال دیگر اثری از دریاچه و سد باقی نخواهد بود . متاسفانه دست قدرت و مافیا و نفوذ ارگان ها منطقه را به خشکسالی سوق داده و با این روند به صورت خوشبینانه این سد تا سه الی چهار سال خشک خواهد شد . فریب فرصت طلبها را نخورید
  • ح ر IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    7 0
    آنقدر اطراف دریاچه آشغال و پوشک بچه در آب غوطه ور است که حال آدم از هرچه بی فرهنگی به هم می خورد
  • م ف IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    مسیر جدید هشتگرد حدود سی کیلو متر نزدیکتر وامن تر می باشد ضمنا در تابستان خیلی با انباشت زباله های مسافران در حاشیه رودخانه و دامنه ها مواجه خواهید شد
  • رضا شمس IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    با سلام دوستان عزیز راست میگن واقعا دریاچه پراز آشغال و زباله هستش به نحوی که ماهیها هم دیگه لب ساحلودوست ندارن و تا فاصله ۲۵۰متری از دریاچه کلا توسط سازمان فنس کشی شده که رسیدند به سواحل دریاچه رو دیدارکرده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید