کنکور سال ۱۴۰۱ به عنوان نخستین کنکور قرن جدید با تغییراتی همراه است که داوطلبان باید از آن‌ها آگاه باشند.

جزئیان نحوه برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ / ۲ دفترچه اختصاصی برای ۳ گروه آزمایشی

به گزارش سلام نو به نقل از آنا؛ آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، آزاد اسلامی و پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی برای رقابت حدود یک و نیم میلیون نفر در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود.

عبدالرسول پورعباس درباره تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ می‌گوید: این آزمون در کلیت مانند آزمون‌های سال‌های گذشته است ولی در اجرا یک سری تحولات و تغییراتی را داریم تا مسیر برگزاری آزمون برای داوطلب آسان‌تر، روان‌تر و با استرس کمتر همراه باشد.

وی ادامه می‌دهد: برای هر پنج گروه آزمایشی یک دفترچه سؤال عمومی و یک پاسخنامه اختصاصی خواهد بود؛ البته پاسخنامه و دفترچه شخصی‌سازی می‌شوند، در پاکت قرار می‌گیرند و در اختیار داوطلب گذاشته می‌شوند. در دفترچه سؤالات عمومی ۱۰۰ سؤال با ۷۵ دقیقه زمان خواهد بود.

۲ دفترچه اختصاصی برای ۳ گروه آزمایشی

بر این اساس برای گروه‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی دو دفترچه تخصصی با دو پاسخنامه طراحی شده است. گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی هر یک یک دفترچه عمومی و یک دفترچه اختصاصی دارند. به گفته پورعباس؛ به این ترتیب در کنکور ۱۴۰۱ حدود ۱۴ پاسخنامه داریم نسبت به امسال که پنج دفترچه بود تقریباً ۳ برابر پاسخنامه خواهیم داشت که باعث می‌شود آرامش و آسایش خوبی را برای داوطلبان ایجاد کند.

سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۱

در کنکور سال ۱۴۰۱ همانند کنکورهای سال‌های قبل، کل کشور به ۳ منطقه یک، دو و سه تقسیم شده است که شرکت‌کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های وضع‌شده از این سهمیه استفاده کنند. برای متقاضیان نظام آموزشی جدید ۳- ۳- ۶، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)، برای متقاضیان نظام‌ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان، برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان مدنظر قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی متقاضیان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه متقاضی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق‌دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، برای متقاضیان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی هستند، دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جز یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می‌شوند.

متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جز سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند. همه متقاضیان معلول بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان جز سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

چنانچه متقاضی، بخش‌های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به‌طوری‌که سهمیه منطقه وی تغییر کند، قبولی او لغو خواهد شد. لذا متقاضیان در درج صحیح کد بخش‌های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت نمایند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

هر یک از متقاضیان آزمون سراسری سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود متقاضی این سهمیه شوند. رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریورماه ۱۳۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی‌ربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعداً ز زمان ثبت‌نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهایی قرار گیرد. این افراد در صورت تائید نهایی توسط ارگان‌های ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

با توجه به مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند گردند.

متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.

جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام کنند.

همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ضمن علامت‌گذاری بند مربوطه می‌بایست کد ۱۲ رقمی از ارگان ذی‌ربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج نمایند که در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش می‌شوند.

۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. ۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

طبق قانون درصورتی‌که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، مابقی آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی یا ۵ درصدی) ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.

ظرفیت در کدرشته محل‌هایی به سهمیه‌های فوق تخصیص می‌یابد، که امکان گرد کردن ریاضی برای آن‌ها وجود داشته باشد. سهمیه‌های فوق بر اساس قوانین و مقررات اختصاص‌یافته و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

متقاضیان سهمیه ایثارگران، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر متقاضیان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می‌شوند و سهمیه مناطق آن‌ها نیز در کارنامه نتایج علمی درج می‌شود درصورتی‌که متقاضی با استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و قبل از آن در ردیف پذیرفته‌شدگان (اعم از دوره‌های روزانه یا غیر روزانه) قرار گرفته باشند، حتی در صورت انصراف حق استفاده مجدد از این سهمیه را نخواهند داشت.

سهمیه بهیاران

طبق مصوبات جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و...) به‌جز رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید