قیمت سوخت در بالاترین حد خود قرار دارد و بنزین اکتان بالا از سایر انواع آن گران‌تر است.

چند ترفند کاربردی برای کم‌کردن مصرف سوخت خودرو

اگر چه نمی‌توانیم قیمت سوخت را کاهش دهیم، اما حداقل می‌توانیم ترفندهایی برای مصرف بهینه سوخت را به شما پیشنهاد دهیم.

به، قیمت سوخت در بیشتر مناطق دنیا گران است. اگر چه نمی‌توانیم قیمت سوخت را کاهش دهیم، اما حداقل می‌توانیم ترفندهایی برای مصرف بهینه سوخت را به شما پیشنهاد دهیم.

سرویس‌های تعمیر و نگهداری خودرو را انجام دهید

چراغ چک موتور را نادیده نگیرید. موتورهای جدید با سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته کار می‌کنند؛ حتی اگر خودرو به‌خوبی کار می‌کند، ایجاد مشکل در یک سنسور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین فیلترهای سوخت و هوا را به طور منظم تعویض کنید. ترمزهای چسبنده و فرمان تنظیم‌نشده نیز مقاومت غلتشی و در نتیجه مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.

باد تایرها را تنظیم نگه دارید

این نکته را می‌توان بخشی از سرویس تعمیر و نگهداری خودرو در نظر گرفت، اما باید جداگانه به آن اشاره کرد، چون اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر فشار باد تایر فقط یک psi کمتر از میزان مناسب باشد مصرف سوخت را ۰.۴ درصد افزایش می‌دهد. بهتر است به جای بادکردن تایر تا میزان حداکثر ثبت‌شده روی آن، به دستورالعمل خودروساز در این زمینه توجه کنید.

از شر وزن اضافی خلاص شوید

درآوردن تمام صندلی‌های خودرو به جز صندلی راننده یک امر ضروری برای موفقیت در مسابقات درگ است، اما به صورت کلی هر خودروی سبک سوخت کمتری مصرف می‌کند. اگر وسایل اضافی زیادی در خودرو دارید آن‌ها را در جای دیگری نگهداری کنید، چون هر چه وزن خودرو بیشتر باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

خاموش‌کردن سیستم تهویه مطبوع

این کار شاید برای کسانی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند سخت باشد. قدرت کمپرسور تهویه مطبوع از موتور تأمین می‌شود و بخشی از مصرف سوخت به این کار اختصاص می‌یابد. البته خاموش‌کردن تهویه مطبوع و پایین‌دادن شیشه‌ها هم به دلیل مسائل آیرودینامیک باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. به جای این کار می‌توان از سایبان برای خنک نگه‌داشتن خودرو در طول روز استفاده کرد. همچنین اکثر سیستم‌های کنترل تهویه دارای یک دریچه خالی هستند که بدون استفاده از سیستم تهویه مطبوع هوای بیرون را به داخل کابین هدایت می‌کند.

اهمیت آیرودینامیک - بازکردن باربند

این که خودروسازان درباره ضریب درگ جدیدترین مدل‌های برقی خود صحبت می‌کنند دلیل مهمی دارد. آیرودینامیک بهتر به معنای قدرت مورد نیاز کمتر برای غلبه بر مقاومت هوا و در نتیجه مصرف سوخت کمتر است. اگر خودرو یا شاسی بلند شما باربند دارد، وقتی از آن استفاده نمی‌کنید آن را باز کنید یا بارهای اضافی روی آن را در جای دیگری نگهداری کنید.

بیش از حد گاز ندهید

احتمالاً این مورد را هم زیاد شنیده باشید، اما ارزش تکرارکردن را دارد. بهترین روش رانندگی، رانندگی آرام و روان همراه با گازدادن ملایم است. رعایت سرعت مجاز یا رانندگی با سرعت کمی کمتر از حد مجاز مصرف سوخت خودرو را بهینه می‌کند.

برای رفت‌وآمد خود برنامه‌ریزی داشته باشید

این که شرکت‌ها پول زیادی را صرف مسائل لجستیکی می‌کنند دلیل خوبی دارد. مثلاً اگر بتوانید مسیری را برای رانندگی روزمره خود انتخاب کنید که یک مایل از میزان مسافت طی‌شده توسط شما را کاهش می‌دهد، صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت خواهید کرد. رفتن به مناطق پرترافیک در ساعاتی غیر از ساعت شلوغی نیز قطعاً در این زمینه کمک می‌کند.

برای توقف کوتاه خودرو را خاموش نکنید

هنگام توقف پشت چراغ‌های راهنمایی یا سایر وضعیت‌های ترافیکی خودرو را خاموش نکنید. این کار برای خودروهای دارای سامانه خاموش روشن خوب است، اما در خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند منجر به فرسایش قطعات می‌شود.

از بنزین با اکتان مناسب استفاده کنید

قیمت سوخت در بالاترین حد خود قرار دارد و بنزین اکتان بالا از سایر انواع آن گران‌تر است. شاید وسوسه شوید که سوخت اکتان پایین را انتخاب کنید، اما بهتر است همیشه از اکتان توصیه‌شده توسط خودروساز استفاده کنید. استفاده از بنزین اکتان بالا لزوماً منجر به مصرف بهینه سوخت نمی‌شود، اما استفاده از بنزین اکتان پایین ممکن است برای شما دردسرساز شود، چون کامپیوتر موتور زمان اشتعال را مطابق با سوخت مورد استفاده تنظیم خواهد کرد و این می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

موتور را در دور موتور خیلی پایین نگه ندارید

نگه‌داشتن موتور در دور موتور خیلی پایین و حرکت در حالت دنده‌مرده می‌تواند به آن آسیب برساند. رانندگی آرام و روان نقش مهمی در مصرف بهینه سوخت دارد. این در مورد یک فورد موستانگ قدیمی یا جدیدترین تویوتا پریوس هیبریدی هم صدق می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید