معاون گردشگری کشور گفت: نیاز به توزیع مکانی و زمانی سفر داریم تا از اثرات منفی که موجب به وجود آمدن عدم تقارن می‌شود، جلوگیری کنیم.

احتمال افزایش ۳۰ درصدی سفر در نوروز ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم؛  علی‌اصغر شالبافیان در یک رنامه تلویزیونی با بیان اینکه نبود تقارن میان توزیع مکانی و زمانی سفر موجب می‌شود تا به زیرساخت‌های کشور و دستگاه‌های خدمات‌رسان فشار زیادی وارد شود، گفت: بیشتر تعطیلات ما مربوط به زمانی‌ است که مردم فراغت برای سفر رفتن دارند مانند ایام نوروز و تابستان که مدارس تعطیل هستند. باید طوری مدیریت کنیم که توزیع زمانی و مکانی در طول سال محقق شود.

وی ادامه داد: بیش از یک دهه است که بحث طرح سامان‌دهی تعطیلات به روش‌های مختلف مطرح می‌شود اما به نتیجه نمی‌رسد. براساس آسیب‌شناسی که انجام دادیم، برخی از تعطیلات ما به تقویم شمسی بر می‌گردد که تعطیلات نوروز را طولانی در نظر گرفته است و بخشی از تعطیلات نیز متأثر از تقویم هجری قمری است. باید طوری سامان‌دهی کنیم که دو تعطیلات در نظر گرفته شود و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

معاون گردشگری کشور با اشاره اینکه در حوزه آمار گردشگری نواقصی وجود دارد، تصریح کرد: نظام آماری باید بر مبنای نظام حساب‌های اقماری باشد. مرکز آمار ایران از سال گذشته شروع به تدوین حساب‌های اقماری گردشگری با رویکرد سنجش اشتغال و درآمد در حوزه گردشگری داخلی و خارجی کرده است. تا خروجی حساب‌های اقماری از سوی مرکز آمار ارائه نشود، نمی‌توانیم آمار دقیقی اعلام کنیم.

این مقام مسئول فرهنگ‌سازی در توزیع مکانی و زمانی سفر را مؤثر دانست و عنوان کرد: در توزیع مکانی سفر باید برای مردم آگاهی‌بخشی کنیم که ایران صرفاً منحصر به ۱۰ استان نیست بلکه جاذبه‌های گردشگری، امکانات اقامتی و ظرفیت‌های گردشگری در سراسر کشور وجود دارد. مسیری را با عنوان مسیر غرب معرفی کردیم که شامل تمام استان‌های غربی کشور می‌شود. خوشبختانه با این معرفی علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری و سفر به این استان‌ها افزایش پیدا کرده است.

شالبافیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون ظرفیت اقامتی تعدادی از استان‌ها تکمیل شده است، تأکید کرد: تعدادی از استان‌ها مانند تهران ظرفیت‌شان خالی است، مردم در ایام نوروز می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری آن با توجه به امکانات حمل و نقل مناسبی که دارد، استفاده کنند. همچنین مقصدها و شهرهای جدید را معرفی کردیم.

بنا به گفته وی، تقویم رویدادها را با همکاری وزارت ورزش و جوانان تهیه کردیم و ورزش‌های بومی روستایی را که جنبه گردشگری دارند، معرفی و به استان‌ها ابلاغ کردیم تا برای توزیع سفر در زمان‌های مختلف استفاده کنیم.

معاون گردشگری همچنین اشاره کرد که در سیاست‌گذاری‌ها از نظرات بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. در ستاد سفرهای نوروزی جامعه هتلداران، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای و دفاتر خدمات مسافرتی و اتاق بازرگانی نیز مشارکت دارند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در ستاد هماهنگی خدمات سفر ۲۳ دستگاه عضو هستند، یکی از دستگاه‌ها شرکت راه‌آهن است که برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای و توسعه گردشگری داخلی موثر است به همین منظور باید حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.

آمادگی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برای همکاری با وزارت میراث‌ فرهنگی

علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در ادامه این میزگرد گفت: در چند سال اخیر وزارت میراث‌ فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش کرده است تا توزیع مکانی سفر انجام شود و مقصد گردشگران از شهرهای شمالی و جزایر جنوبی به سایر شهرهای کشور تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: وزارت میراث‌ فرهنگی در سال‌های گذشته تلاش کرده تا از نظرات ما به عنوان نماینده بخش خصوصی استفاده شود اما تا کنون اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است. ما آماده هستیم از نظر مادی و معنوی در خدمت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی باشیم و در جلسات این وزارتخانه حضور داشته باشیم و نقش‌آفرینی کنیم.

استفاده از تمام ظرفیت‌های حوزه راهداری برای ایام نوروز برای خدمات‌رسانی شایسته به مردم

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه تصریح کرد: سامان‌دهی تعطیلات یکی از موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شود؛ متأسفانه با وجود بحث‌هایی که تا الان انجام شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: در بحث سفرهای نوروزی پیش‌بینی می‌کنیم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش سفر داشته باشیم. در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تمام ظرفیت‌ها در ایام نوروز استفاده خواهیم کرد به همین منظور ۴۰۰ سامانه جدید را به سامانه‌های هوشمند جاده‌ای اضافه کردیم.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید