اهل این روستا گویشی مرکب از لهجه های اورامانی و لکی و کرمانجی دارند. عرقیات گیاهی گره بان بویژه گلاب که شهرت جهانی دارد. عید شاهی، پخش نذری تمام ایام سال غیر از جمعه در اجاق حضرت آقا بخش، اقامت رایگان و غذای نذری اوج میهمان نوازی اهالی گره بان از آداب و رسوم این روستا است.

آیا می‌دانستید روستای گره بان زیارتگاه اهل حق است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، روستای گره بان مکانی مقدس برای اهل حق است. گردشگرانی که به این مکان می روند از زائران و مریدان محسوب شده و با دست و دلبازی کم نظیر از آنان پذیرایی و به صورت محدود امکان اقامت برای آنها فراهم میشود. عرقیات گیاهی گره بان شهرت جهانی دارند و گلاب و عرق نعنای این منطقه به سراسر دنیا صادر می گردد. شیرینی های ناب و دنده کباب و خورش خلال کرمانشاهی ذائقه هر گردشگری را نوازش می دهد. ساختمان های بلند این روستا با معماری خاص کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین در نوع خود بسیار حیرت انگیز است.

روستای گره بان در حاشیه رودخانه سیمره واقع شده و با نظمی چشمگیر زمین های کشاورزی پر محصول را به نمایش گذاشته است. اندکی که به مرکز روستای گره بان نزدیک می شوید، ساختمان های بلند با سبک معماری که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است، رخ می نماید. پاکیزگی این روستا شما را حیرت زده می کند و نمای ایرانی-فرنگی آن از زیبایی خاصی برخوردار است.

این زیارتگاه اهل حق، گلاب مرغوبی دارد که باعث شهرت گره‌ بان است. این روستا با معماری و مردمان خاص، صادرکننده مرغوب ‌ترین گلاب ایران است.

آیا می‌دانستید روستای گره بان زیارتگاه اهل حق است؟

در مسیر ورود به روستا ابتدا وارد بلوار بزرگ و بسیار زیبایی می ‌شوید. مسافتی در این بلوار زیبا که اطراف آن را گل‌ های رنگارنگ کاشته ‌اند، باید پیمود. در انتهای سربالایی به محلی می رسید که توسط نگهبان و موانعی مسدود شده و روزهای جمعه و برخی ماه‌ ها اجازه ورود به گردشگران داده نمی ‌شود.

در روستای گره‌ بان، مکان مقدسی به نام اجاق حضرت آقا بخش وجود دارد که هر روز به غیر از روزهای جمعه، در این روستا نذری پخش می ‌شود. اهالی این روستا اهل حق هستند، مریدان این خاندان هر سال به دفعات جهت زیارت اجاق و تربت سلسله سادات و مسندنشینان خاندان و مکان پاک گره ‌بان از اقصی نقاط کشور میهمان این مکان مقدس می ‌گردند.

خواستگاه، پایتخت و نظرگاه اصلی این جماعت همان گره ‌بان است که دلیل اصلی آن حضور  مسندنشین این خاندان در این مکان و نظر و توجه ایشان به این اجاق بوده، که همگی مریدان نیز در حفظ و برپایی این اجاق تلاش می ‌کنند، امروزه این مکان به همت یاران به شکل باشکوهی ساخته شده و جلوه و جلال خاصی، آنطور که در خورِ باطنِ بزرگ آن باشد، پیدا کرده است.

آیا می‌دانستید روستای گره بان زیارتگاه اهل حق است؟

عید شاهی

هر سال در فصل زمستان فرقه آتش بیگی به‌ مدت ۵ شب متوالی جشن گرفته و تشکیل جم می ‌دهند. بنا به سخنان یکی از بزرگان اهل حق، این کردار و جشن به عشق پنچ تن آل عبا است.
شب اول متعلق به داوود، شب دوم متعلق به پیر بنیامین، شب سوم متعلق به حضرت مولی، شب چهارم متعلق پیر موسی و شب پنجم متعلق به خاتون رزبار است.

اهل حق

پیروان مذهب اهل حق که به آنها "گوران" نیز اتلاق می شود از فرقه های وابسته به شیعه دوازده امامی محسوب می شوند که در اصل در آذربایجان سکونت داشته و بعد ها به سمت کرمانشاه کوچ و در آنجا مستقر شده اند. این مردم گویشی مرکب از لهجه های اورامانی و لکی و کرمانجی دارند که در نواحی جنوبی و غربی کردستان از آن استفاده می شود اما مرکز و میعادگاه این جماعت گره بان است که مسند نشین این جماعت در آن قرار دارد و از سوی مریدان و پیروان این فرقه به نحو مناسبی نسبت به توسعه و رسیدگی به امور این روستا اقدام می شود.
اهل حق، نصیری، اهل سر، یارسان، علی اللهی نام هایی است که برای این افراد به کار برده می شود. از نشانه های آنها نزدن ریش و سبیل تا جایی است که لبهای آن ها را می پوشاند و موهای بلندی دارند و این حالت که اصطلاحا "شارب" گفته می شود را نماد حقیقت دانسته و اعتقادشان بر این است که حضرت علی (ع) نیز شارب خود را نمی زده و این کار را گناه می دانند.
کوشش برای «وصول‏» به حق و خداوند اساس مذهب اهل حق است و «شریعت‏» یعنی انجام آداب و مراسم ظاهری دین باید بعنوان نخستین مرحله و مرحله «طریقت‏» یعنی رسوم عرفانی و مرحله معرفت ‏یعنی شناخت‏ خداوند، و مرحله «حقیقت‏» یعنی وصول به خداوند را بپیمایند.
مذهب اهل حق ترکیبی از نظرات و دیدگاه های تحت تاثیر تعالیم اسلامی، یهودی، هندی، زرتشتی و مانوی، مسیحی و مهرپرستی و افکار فلاسفه است. در دستورات دینی اهل حق، اجرای سه اصل اخلاقی زرتشتی، که «پندار نیک‏»، «گفتار نیک‏» و «کردار نیک‏» باشد از واجبات است.

آیا می‌دانستید روستای گره بان زیارتگاه اهل حق است؟

نظم، معماری متفاوت و زیبایی

در این روستا قبل از همه چیز پاکیزگی و نظم بی همتای معابر و سپس طراحی باغچه ها و آبنماهای آن قابل مشاهده است. برای رسیدن به بنای اصلی باید از بلوار بزرگی که بسیار زیبا با گلکاری های هنرمندانه تزیین شده و پهنا و ابهت آن با نزدیکتر شدن به عمارت اصلی مقبره بیشتر خودنمایی می کنند بطوریکه گویی فرش رنگارنگی تا سر قله کوه پهن شده است.
به ابتدای دامنه کوه و اول راه پله که برسید مسیر توسط نگهبانی بسته شده است و اسلوب خاصی را برای ورود به حریم عمارت اصلی مد نظر قرار می دهند.

گردشگری روستا

اگر در روزهایی که مردم این روستا پذیرای میهمان هستند به این روستا سفر کنید علاوه بر بازارچه فروش غذا و محصولات می توانید از پذیرایی اهالی این روستا به صورت نذری استفاده نمایید و برای گردشگران تا دو روز اقامت رایگان نیز در این ایام در نظر گرفته شده است که البته همه این شرایط بسته به میزان حضور گردشگران به شیوه های مختلفی اعمال می گردد. در صورت نیاز می توانید در هتل های با کیفیت و بی نظیری مانند پارسیان یا هتل بین المللی لاله بیستون کرمانشاه نیز شب را سپری کنید.

آیا می‌دانستید روستای گره بان زیارتگاه اهل حق است؟

اهالی این روستا در زمینه‌ های سازندگی کار  می ‌کنند که از جمله شغل‌ های آنان می‌ توان به کشت و کشاورزی، باغ و باغداری، دام و دامداری، پرورش و تولید نهال، گل و گلاب محمدی و گیاهان دارویی اشاره کرد.

جالب است بدانید امروزه گلاب و عرقیات گیاهی مخصوصاً عرق نعنای این روستا با نام «شریف گره بان» به سراسر کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌ شود. در هنگام بازدید از روستا می ‌توانید از گلاب سازی ‌های آن نیز دیدن کنید.

به گفته برخی گردشگران در ماه‌ های اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند، زمان انجام تعمیر ساختمان ‌ها و رسیدگی به امور داخلی، کاشت و برداشت مزارع و باغ ‌ها و استراحت کارکنان و … است.

همانطور که ذکر شد، این روستا به پیروان اهل حق تعلق دارد. مریدان این مسلک جهت زیارت اجاق و تربت بزرگان خود هر سال به این روستا سفر می‌ کنند.

قبل از برنامه ریزی برای سفر از باز بودن روستا برای بازدید مطمئن شوید.

مسیر دسترسی

پس از ورود به شهر کرمانشاه برای رفتن به روستای گره بان باید به میدان شهدا و یا میدان امام خمینی (ره) بروید و پس از رد شدن از ساختمان پلیس راه، تابلوی راهنمای مسیر شهر هرسین قابل مشاهده است، مسیری که در آن قرار دارید بلوار شهید کشوری می باشد که پس از عبور از شهرک صنعتی فرامان، چند کیلومتر بعد در دو راهی شهرک بیستون به سمت راست به طرف هرسین رفته و پس از فراش و سلیمانیه یک راه خاکی آغاز می شود که هشت و نیم کیلومتر مسیر خاکی بسیار ناهمواری دارد و خالی از هرگونه آبادانی است. آنقدر طی این مسیر کسل کننده و دشوار خواهد بود که احتمال دارد پشیمان شوید اما هر سختی پاداشی دارد و گذشتن از این مسیر بی شک به آنچه در ادامه خواهید یافت می ارزد.
پس از گذشتن از روستاهای شاه ملکی، گرمیانک و پاسار به دو راهی خواهید رسید که سمت راست به روستای گره بان می رسد. این مسیر در کل از کرمانشاه تا روستای گره بان حدود شصت و یک کیلومتر است و حدود یک ساعت و بیست دقیقه طول می کشد تا در میان بیابان بدون سکنه به نگینی سبز به نام روستای گره بان برسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید