به جریان حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و چگونگی توجیه آن نگاه کنید. چه کسانی از صدام- که متحد خوب آمریکا بود- یک هیولا ساختند و به دروغ گفتند در حال ساخت سلاح شیمیایی است؟ کدام جریان اقدام نظامی علیه عراق را توجیه کرد و بیشترین سود را از آن برد؟

مجتمع‌های صنعتی-نظامی آمریکا و عطش جنگ جهانی سوم

سلام نو سرویس سیاسی: احتمالا از تیتر گزارش تعجب کرده‌اید و گزارش را همسو با جریانی می‌دانید که دنبال تطهیر روسیه در جنگ با اوکراین هستند، اما واقعیت این است که ماجرا این چنین نیست. امروز هم در روسیه و هم در آمریکا دو جریان وجود دارند که موافق نبرد آمریکا و روسیه و به آتش کشیده شدن دنیا هستند.

در روسیه جریان که بیشتر تحت عنوان سیلوویکی‌ها شناخته می‌شود دنبال جنگ است. این جریان اشاره به چهره‌های نظامی و امنیتی دارد که وارد سیاست روسیه شده‌اند. این نظامی‌ها و امنیتی‌ها سابق از تنش و مارپیچ‌های حاصل از جنگ استقبال می‌کنند و در چنین شرایطی توانایی بیشتری برای پیشبرد سیاست‌های خود دارند. سیلوویکی‌ها جریان مقابل تکنوکرات‌های روسی حساب می‌شوند و این روزها حسابی به ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نزدیک شده‌اند.

در آمریکا هم هرچند نیروهای سیاسی و امنیتی سابق وارد سیاست می‌شوند و گرایشات خاص خود را نیز وارد سیاست می‌کنند، اما جریانی شبیه سیلوویکی‌های روسی وجود ندارد و به لطف ساختارهای دمکراتیک این دسته از نیروهای نظامی سابق رفتار بسیار قابل قبول‌تری در دنیای سیاست دارند. البته این رفتار قابل قبول نافی روحیه تمامیت خواهانه و اقتدارگرایانه گاه و بی‌گاه آن‌ها نیست.

با این همه باید گفت که در آمریکا هم جریانی وجود دارد که مثل سیلوویکی‌های روس میل به جنگ دارد، میلی همیشگی‌تر و سوزان‌تر که با ساختار پیچیده‌تر از هر جای دیگری فعالیت می‌کند.

این جریان که دوایت آیزنهاور، رییس جمهور اسبق آمریکا نیز در سخنرانی خداحافظی خود نسبت به وجود و روابط خاصش هشدار داده بود تحت عنوان مجتمع‌های صنعتی-نظامی شناخته می‌شود.

به طور خلاصه باید گفت که مجتمع صنعتی- نظامی مفهومی است که عموماً برای اشاره به روابط سیاستی و پولی بین قانونگذار ان، نیروهای مسلح ملی، و پایگاه نظامی صنعتی به کار می‌رود که از آن‌ها حمایت می‌کند. باید اعتراف کرد که امروز مجتمع‌های صنعتی- نظامی گسترش بیشتری یافته‌اند و شرکا و حامیانی جدی در میان رسانه‌ها، مجامع دانشگاهی، تجار و دیگر اقشار دارند.

به یکی از آخرین نشست‌های خبری جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نگاه کنید. در این نشست خبری پرسش تمام خبرنگاران از ساکی این است که چرا آمریکا به اوکراین حمله نمی‌کند و تنها یک خبرنگار است که با جو موجود همراه نیست.

«تولسی گابارد» عضو سابق کنگره آمریکا که خود سابقه نظامی دارد و پیش از این نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز تجربه کرده است به تازگی در یک مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است که مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده به جنگ در اوکراین نیاز دارد تا هزینه‌های تسلیحاتی جدید را توجیه کند و جنگ سرد همه جانبه جدیدی را با روسیه تثبیت کند.

به باور گابارد دلیل این که اکنون عمل مناسبی برای پایان جنگ اوکراین صورت نمی‌گیرد این است که نخبگان قدرت در واشنگتن می‌خواهد اوکراین را به افغانستانی دیگر بدل کنند و بعد هم تا جایی که می‌توانند روس‌ها را در آن بکشند.

نتیجه این سیاست‌ها چیست؟ راه افتادن جنگ سردی دیگر که در آن مجتمع‌های صنعتی- نظامی می‌توانند مثل آب خوردن سلاح بفروشند و منافع تمام طرف‌های درگیر در این اجماع خون‌بار را تامین کنند، جنگ سردی که شاید بد نباشد به جنگی گرم بدل شود؛ جنگ جهانی سوم!

مجتمع‌های صنعتی-نظامی آمریکا و عطش جنگ جهانی سوم

برای اثبات این حرف‌ها کافی است به جریان حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و چگونگی توجیه آن نگاه کنید. چه کسانی از صدام- که متحد خوب آمریکا بود- یک هیولا ساختند و به دروغ گفتند در حال ساخت سلاح شیمیایی است؟ کدام جریان اقدام نظامی علیه عراق را توجیه کرد و بیشترین سود را از آن برد؟ کدام جریان از به کارگیری سلاح ارتش آمریکا در عراق سود می‌برد و همزمان همان سلاح را به کردهای عراق، جریان شیعی و جریان‌های سنی می‌فروخت؟

ردپای این جریان را در ایران هراسی‌های گسترده هم می‌توانید ببینید، به خصوص وقتی به این مسئله پی ببرید که افزایش ایران هراسی مساوی است با فروش سلاح بیشتر به عربستان، امارات، قطر و کویت.

البته جریان‌هایی شبیه مجتمع‌های تجاری صنعتی کم‌وبیش در هر کشوری وجود دارند، اما عمق و گستردگی این جریان در آمریکا و امکان اثر گذاری آن بر سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده، به دلیل ذات لابی‌گرایانه سیاست در این کشور کم نظیر است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید