سعید خطیب‌زاده ابراز کرد که هیچ ارتباطی بین بازپرداخت بدهی انگلیس و آزادی زاغری و آشوری وجود ندارد.

خطیب‌زاده: آزادی نازنین زاغری ربطی به پرداخت بدهی انگلیس ندارد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) ۲۵ اسفند ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره خبر پرداخت بدهی انگلیس به ایران گفت: مایلم در وهله اول اعلام کنم که در پی بیش از ۴۰ سال تعلل، دولت بریتانیا، پس از مذاکرات طولانی، اخیرا بدهی خود به جمهوری اسلامی ایران را که حق مردم شریف ایران بوده را  پرداخت کرد.

وی یادآور شد: متاسفانه دولت بریتانیا در تمام این مدت بازپرداخت بدهی خود را به مسائل سیاسی منوط می‌کرد. مبلغ پرداخت شده که حدود ۳۹۰ میلیون پوند است، شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است و تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه ذره‌ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم کشورمان، عدول نکرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: ما بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم.در چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین من و  وزیر خارجه انگلیس انجام شد. هدف ما این بود که این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود. به صراحت اعلام می‌کنم هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آنها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم. اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی این دو فرد مورد نظر ادامه داشت. شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود، ولی ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد و آزادی این دو فرد با نگاه انسانی در ایران محقق شد و اخباری مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد منتشر می‌شود، نادرست و غیردقیق است. 

توضیحات خطیب‌زاده درباره آزادی زاغری و آشوری و پرداخت بدهی انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص آزادی زندانیان امنیتی نیز بیان کرد: تأیید می‌کنم که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بر اساس رأفت اسلامی و ملاحظات بشردوستانه و در آستانه اعیاد پیش رو، دو زندانی بنام‌های نازنین زاغری و انوشه آشوری را که بر اساس احراز جرایم مرتکبه به واسطه حکم دادگاه صالحه جمهوری اسلامی ایران در حال گذراندن دوره محکومیت خود بودند را در پی گذشت بخشی از دوره محکومیت، آزاد کرده است.

وی همچنین افزود: همچنین یک زندانی دیگر به نام «مراد طاهباز» نیز که قبلا به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شده و در حال گذراندن دوره محکومیت خود است، مطابق مقررات به مرخصی منزل رفته است. 

گفتنی است «ذبیح الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه نیز در این باره گفت: خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس، به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و چندی پیش آزاد شده است.

* قدردانی از عمان/  هیچگونه ارتباطی بین بازپرداخت بدهی و آزادی زندانیان یاد شده وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از نقش سازنده و ارزشمندی که کشور برادر و دوست عمان در این فرآیند ایفا کرد، قدردانی کرد.

خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد: از نظر ایران هیچگونه ارتباطی بین بازپرداخت بدهی و آزادی زندانیان یاد شده وجود ندارد، کما اینکه در تابستان گذشته ایران و بریتانیا برای بازپرداخت بدهی این کشور به توافق رسیده و سندی را امضا کرده بودند که متاسفانه دولت بریتانیا از اجرای آن سر باز زد.

گفتنی است، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در توئیتی به آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» و «انوشه آشوری» دو جاسوس زندانی در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد بازداشت آن‌ها ناعادلانه بوده است و نوشت: «بسیار خوشحالم که تأیید کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسیده و آن‌ها اکنون به بریتانیا بازخواهند گشت». 

نازنین زاغری که در پوشش خبرنگار برای انگلیس در ایران جاسوسی می‌کرد و به همین جرم دستگیر شده بود، با پایان دوره محکومیت ۵ ساله خود با گذراندن تشریفات اداری به تیم انگلیسی تحویل داده شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید