آنچه که بازار را هدایت کرده، اخبار سیاسی مربوط به برجام بود. تردیدها نسبت به احیای برجام همچنان بر جو بازار غالب است.

قیمت دلار زندانی شد / هشدار مهم بزرگان ارزی درباره خرید دلار

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادنیوز، معامله گران باتجربه بازار معتقدند وقتی دلار در یک محدوده خاص گیر می‌کند و اخبار نیز هر لحظه یک جهت دارند، ریسک پول‌سوزی در اتاق‌های معاملاتی بوجود می‌آید.

 در روزی که دلار نیما با افت، وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد، در بازار فیزیکی اتفاق معکوسی رخ داد. نرخ دلار صرافی ملی با ۵۰۰ تومان افزایش در یک قدمی ۲۵ هزار تومان قرار گرفت و دلار تهران در بازار فردوسی نیز تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رشد کرد که نسبت به روز گذشته ۳۰۰ تومان بیشتر بود.

تقاضا برای دلار مسافرتی کم شد

به گزارش اکوایران، در روزهای پایانی سال، حضور افراد در بازار ارز کم شده بود. شاید بسیاری تصور می‌کردند که تقاضای سفر خارجی برای نوروز موجب افزایش نرخ در این روزها شود، اما حداقل مشاهدات میدانی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در مقایسه با سال های قبل، تقاضای کمتری برای دلار مسافرتی وجود دارد.

سیگنال های برجامی به بازار ارز

آنچه که بازار را هدایت کرده، اخبار سیاسی مربوط به برجام بود. تردیدها نسبت به احیای برجام همچنان بر جو بازار غالب است. البته صحبت‌های لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد تضمین کتبی آمریکا به این کشور و تایید این خبر از سوی بلومبرگ باعث شده تا کمی جو بازار آرام بگیرد. معامله‌گران ارائه تضمین را اینطور تعبیر می کنند که آمریکا در شرایط فعلی حاضر است به هر قیمتی توافق را امضا کند.

قیمت دلار زندانی شد

البته که در اتفاق روز سه‌شنبه، برخی از معامله‌گران رفتار بازارساز را هم پررنگ می‌دانند. نرخ دلار در یک مرحله تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرده بود و در حال محک زدن این سطح تا حدود ساعت ۳ بعد از ظهر بود، چرا که این سطح مقاومت مهمی برای حرکت دلار محسوب می‌شود. در حدود یک ماه گذشته نرخ دلار بین ۲۵ هزار و ۸۰۰ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان حبس شده است.

چراغ سبز بازارساز به افزایش قیمت دلار

اما در حوالی ساعت ۳، صرافی ملی نرخ دلار را با ۱۳۳ تومان افزایش به روی تابلو برد که باعث شد خیلی‌ها، روی همین موج سوار شوند و ادعای چراغ سبز بازارساز به افزایش نرخ دلار را بکنند. بعد از این، جو معامله‌گران بود که دلار تهران هم افزایشی شد و تا ۲۶ و ۶۰۰ بالا رفت.

سطح ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مهم است و به نظر فعالان بازار اگر این سطح شکسته شود، بعضی‌ها را برای صعود به بازار می‌کشاند. فعلا تثبیتی بالای این سطح رخ نداده و قیمت به شدت متزلزل است.

آینده بازار چطور پیش‌بینی می‌شود؟

در حالیکه یک گروه از معامله‌گران معتقدند تا زمان تعیین تکلیف برجام، ‌روند دلار صعودی است اما ۲ دلیل نمی‌گذارد که خواسته این گروه محقق شود. از نظر معامله‌گرای باسابقه یکی از آن دلایل کنترل بازارساز است، چرا که در چنین شرایطی بانک مرکزی موظف به کنترل هیجانات بازار ارز می‌شود.

دلار بخرید، پودر می شوید

دلیل دوم نیز این بود که کنترل تنش‌ها در یک سطح محدود، باعث شده تا راه توافق باز بماند. این احتیاط را می‌شود در معامله‌گران بزرگتر بازار دید.‌ معامله‌گران درهم روند دلار را باور ندارند و معادل دلاری درهم، ۲۰۰ تومان ارزانتر از نرخ دلار در بازار آزاد بود. زمانیکه دلار به ۲۶ هزار و ۶۰۰ رسید معامله‌گران با تجربه بازار هشدار می‌دادند و این هشدار را با یک اصطلاح بازاری می‌گفتند که ممکن است خریدار پودر شود. آن‌ها معتقدند وقتی دلار در یک محدوده خاص گیر می‌کند و اخبار نیز هر لحظه یک جهت دارند،  ریسک پول‌سوزی در اتاق‌های معاملاتی بوجود می‌آید.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 1
    دلار در سرازیری سقوط و به تَبَع آن نیز قیمت طلا، سکه، خودرو، ملک و ....بشدت سقوط خواهند کرد و از طرفی چون محدودیت واردات مواد اولیه ی مورد نیاز کارخانجات تولیدی برداشته میشه و مواد اولیه به وفور و آسانی وارد کشور خواهد شد، وضعیت کسب و کار و تولیدات و صادرات رونق خواهد گرفت و در نتیجه بورس و فرابورس بسیار عالی خواهد شد و سرمایه ها از سمت بازارهایی همچون دلار ،طلا، سکه، خودرو و ملک به سمت بورس و فرابورس که درحقیقت موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست سرازیری میشن. این خط و این نشان. پیش بسوی فتح قله ی شاخص ۳میلیون واحدی به زودی. خیلی از کشورهای خارجی تمایل خودشان را به سرمایه گذاری در بورس و فرابورس ایران را اعلام کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید