منابع آگاه خبر دادند که ولی‌عهد سعودی سفر خود به چین را به علت کنجکاوی درباره تماس پدرش و رئیس‌ جمهور آمریکا لغو کرده است.

دلیل عجیب بن‌سلمان برای لغو سفر خود به چین

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، شامگاه (جمعه)، خبر داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی یکی از سفرهای خود به کشور چین را به علت تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لغو کرده است.

وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرده بود که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی سفر خود به پکن را که قرار بود در ماه فوریه به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی صورت بگیرد، «به دلایلی مربوط به جدول زمانی» لغو کرده است. 

دو منبع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان در این خصوص خبر دادند که علت واقعی لغو سفر بن سلمان به چین تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان بوده است. بنابر این گزارش،‌ ولی‌عهد سعودی به منظور حضور داشتن حین این تماس تلفنی و شنیدن مکالمه پدرش با بایدن سفر خود به پکن را لغو کرده است.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع یادشده اضافه کرد که ولی‌عهد سعودی هنگام گفت‌وگوی تلفنی بایدن با پدرش حضور داشته؛ اما صحبت نکرده است. این شبکه آمریکایی به منظور تأیید گزارش خود با سفارت عربستان سعودی در واشنگتن تماس برقرار کرد؛ اما نمایندگی دیپلماتیک ریاض به این خواسته هنوز پاسخی نداده است.

بنابر گفته یک مقام آمریکایی، رئیس‌جمهور آمریکا و شاه سعودی در تماس تلفنی یادشده که در تاریخ نهم ماه فوریه گذشته صورت گرفت، به بحث درباره تضمین ثبات درباره بازار نفت پرداختند که این تماس تلفنی زمینه‌ساز سفر دو نفر از مقامات ارشد آمریکا به عربستان سعودی شد.

سی‌ان‌ان اضافه کرد که سه روز پس از این تماس تلفنی، «برت مک‌گورک» و «عاموس هاکستین» دو فرستاده ارشد آمریکا در امور امنیت ملی و انرژی به پایتخت عربستان سعودی سفر کردند و به صورت رو در رو با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و همچنین تعدادی از مقامات ارشد این کشور از جمله «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی سعودی به مدت چند ساعت گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که اشاره‌ای به نام او نشده، در این خصوص خبر داد که زمینه‌سازی برای این سفر در جریان تماس تلفنی بایدن و شاه سعودی انجام شده است و پیش از این تماس قرار نبوده که مقامات یادشده به ریاض سفر کنند.

پس از ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، دیگر محمد بن سلمان به آمریکا سفر نکرده است. جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. پیشتر سردبیری روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» برا برعهده داشت. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی منتشر کرد. وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

خاشقچی در اکتبر سال ۲۰۱۸ (مهرماه ۹۷) در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه به طرز فجیعی ترور شد. دولت آمریکا اسفندماه گذشته درباره ترور جمال خاشقچی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

بعد از ترور خاشقچی و تا به امروز، «خالد بن سلمان» عالی‌ترین مقام سعودی بوده که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، به آمریکا سفر کرده است. منابع خبری در آن زمان گزارش داده بودند که محمد بن سلمان هنوز نتوانسته موافقت واشنگتن برای سفر به آمریکا را جلب کند. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید