این عمارت تاریخی به خاطر وسعت و بزرگی، پیچیدگی و ارتباط تمام حیاط‌ها به یکدیگر، از جمله ساختمان‌های یگانه‌ای است که مدتی به‌ وسیله سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مهندسان و مشاور ارگ بم کرمان و شرکت استوار سازه احیا و مرمت شد.

از عمارت حاج رئیس بوشهر چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو ، بافت تاریخی ۳۸ هکتاری بوشهر حدودا شامل ۱۰۰۰ خانه است که از منحصر به فرد ترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران محسوب می ‌شود. یکی از این خانه ‌های زیبا در این بندر عمارت حاج رئیس است که در محله شنبدی بوشهر قرار دارد. این ساختمان از نه حیاط تشکیل شده و اتاق ‌های نه حیاط در یک، دو، سه طبقه و برای استفاده ‌های مشخص بنا شده است. این مجموعه تاریخی در هفتم مرداد ماه سال ۱۳۸۲ با شماره سند ۹۲۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت حاج رئیس بوشهر | شعار سال

عمارت حاج رئیس در بوشهر، خیابان گمرک شنبدی، جنب مسجد محله، پلاک ۶ واقع شده است. این بنای زیبا و ارزشمند، بر فراز تپه‌ ای کم ارتفاع، در فاصله‌ ۶ متری آب دریا و در محدوده‌ بندر کشتیرانی قرار دارد. عمارت حاج رئیس بنای مرتفع و عظیمی است که در این منطقه به چشم می ‌خورد. این بنای تاریخی، توسط حاج عبدالرسول طالبی؛ ملقب به رئیس التجار و مشهور به حاج رئیس، در دوره‌ قاجار احداث گردید. این عمارت در گذشته هم کاربرد مسکونی و هم تجاری داشته است، حاج عبدالرسول طالبی هر سال در ظهر عاشورا، غذای نذری بین مردم پخش می ‌کرد؛ همچنین هر سال در ماه رمضان، بین نیازمندان بسته ‌هایی شامل مواد غذایی و پول نقد عرضه می ‌کرد. این رسم تا چند سال بعد فوت حاج رئیس ادامه پیدا کرد و سپس به اتمام رسید. مراسم آئینی شَروِه خوانی در عمارت حاج رئیس بوشهر در سال ۹۳ برگزار شد. شروه خوانانی از سراسر استان در این مراسم شروه خوانی کردند، یکی از شروه خوانان پیشکسوت و برجسته استان که پولاد اسماعیلی نام دارد، در این مراسم حضور داشت. شروه خوانی از شکل ‌های موسیقی جنوب ایران و به ‌خصوص استان بوشهر است.

عمارت حاج رئیس بوشهر | شعار سال

این عمارت تاریخی به خاطر وسعت و بزرگی، پیچیدگی و ارتباط تمام حیاط‌ ها به یکدیگر، از جمله ساختمان‌ های یگانه ‌ای است که مدتی به‌ وسیله سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری (کارفرما) مهندسان و مشاور ارگ بم کرمان (مشاور طرح) و شرکت استوار سازه (پیمانکار طرح) احیا و مرمت شد. این عمارت معماری جالب توجه ‌ای دارد. خانه از نه حیاط متصل به هم تشکیل شده که متاسفانه به دلیل عدم توجه کافی، چهار حیاط از این تعداد تخریب شده است. حیاط ‌ها کاربرد های خاص خود را داشته‌ اند. از جمله کاربرد های این حیاط‌ ها می ‌توان به حیاط آشپزخانه، حیاط مجلسی، حیاط اسباب و وسایل چهارپایان، حیاط سکونت خدمه و... اشاره کرد. کف حیاط‌ ها، با سنگ ‌فرش ‌های مربع شکل کوچک، فرش شده ‌اند که امروزه بخش کمی از آن باقی مانده است. حیاط مرکزی که محل زندگی حاج رئیس بوده از همه جهت به تمامی حیاط ‌ها متصل است. سقف اتاق‌ ها و طارمه‌ ها، از تیرهای چندل است. همچنین از سقف کاذب در اکثر اتاق ‌ها، استفاده شده است. در ساخت خانه، از اشیای باارزشی استفاده شده که متاسفانه طی سالیان، به سرقت رفته است. سنگ ‌های مرجانی و گچ مصالحی هستند که در ساخت این مجموعه به کار رفته است. این مجموعه به‌ طور تدریجی درست شده که در قسمت ‌های گوناگون آن دارای تفاوت معماری و کیفیت ساخت برای متخصصان است. محوطه ساختمان حاج رییس ۴۴۵۰ مترمربع  مساحت دارد. فضاهای سقف ‌دار آن در دو تراز حدود ۵۵۰۰ مترمربع است که ۵ حیاط مرکزی دارد و ساختمان ‌های نسبتا متاخر یکی از آنها در حیاط دوم نابود شده است. عمارت حاج رییس بوشهر الگوی مورد توجهی از معماری بومی بوشهر و ساختمانی سفید رنگ است که دارای ظرایف معماری منحصر به ‌فرد است که دو علت دارد: اول اینکه این معماری ته ‌رنگ هایی از معماری جنوب خلیج فارس را دارد. دوما ظرایف‌ و پایداری های مخصوصی در فضابندی و ایجاد فضاهای خالص در کنار شکستگی‌ های نما و حجم دارد.

عمارت حاج رئیس - عمارتی زیبا و عظیم با معماری خاص | ایران نگری

دیدن بنای مرتفع و زیبای عمارت حاج رئیس، خالی از لطف نیست و شما می ‌توانید از این عمارت جذاب دیدن فرمایید. حیاط‌ های عمارت بیشتر از هر چیز دیگر زیبا و باصفا است. در ابتدای بلوار دهقان، عمارت کازرونی قراردارد که از این عمارت هم می ‌توانید دیدن کنید که بسیار نزدیک است و مسیر راحت و مشخصی دارد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید