این بنا در زمینی به شکل مربع و سازه بنا از نوع دیوار باربر است که از سنگ های ساحلی مرجانی به قطر هشتاد سانتی‌متر و ملات گج و ماسه ساخته شده است.

عمارت هفته موزه دفاع مقدس بوشهر

به گزارش سلام نو، عمارت هفته یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بوشهر است که قدمت آن مربوط به قاجار می باشد و در تاریخ ۱۳۸۵/۰۸/۲۴ به شماره ثبت ۱۶۲۴۸ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. هم اکنون عمارت تاریخی 'هفته' در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار گرفته و بعنوان موزه دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا می‌دانید عمارت هفته بوشهر به موزه دفاع‌مقدس تبدیل شده است؟

شاخص معماری بافت قدیم بوشهر کمال یافته معماری شهرهای 'ونیز' ایتالیا و 'مادرید' اسپانیا است که در جهان کم نظیر است. هماهنگی با دریا به عنوان محیط پیرامونی و اشراف به محیط خلیج فارس و ارتباط بسیار قوی منابع انسانی برای مدیریت کنترل در عرصه تجاوز به حریم ویژگی خاصی به بافت قدیم بوشهر بخشیده است. عمارت هفته یکی از بناهای معروف و تاریخی بوشهر است که تا درون این عمارت نروید، حس و حال آن را درک نمی کنید، عمارتی بسیار ساده ولی با شکوه و استوار. عمارت هفته دردو طبقه با کاربری مسکونی و تجاری در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است. اصل عمارت هفته دو برابر مکان فعلی بوده که نصفش را روزگار به یغما برده و اینرا برای روزگار ما نگه داشته است، هر تصویر قدیمی یا نقل قولی از قدما را که بررسی کنید جای پای عمارت هفته را می بینید. این عمارت درسال ۱۳۷۹ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خریداری و در شهریور ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

عمارت هفته بوشهر - سایت گردشگری ایران

عمارت تاریخی هفته درجبهه غربی محله کوتی بافت قدیم بوشهر به عنوان بخشی از جداره ساحلی این بندر در زمینی به مساحت ۵۶۰ متر مربع و زیربنای ۸۱۰ متر مربع احداث شده است. این بنا در زمینی به شکل مربع و سازه بنا از نوع دیوار باربر است که از سنگ‌های ساحلی مرجانی به قطر هشتاد سانتیمتر و ملات گج و ماسه ساخته شده است. سقف این بنای تاریخی از تیرهای چوبی ساخته شده و در قسمت غربی این بنا نزدیک به ورودی اتاق هایی با مدل ۲ در ۳ و ۲ در ۵ وجود دارد که کف آنها حدود سه پله از کف ایوان بالاتر است و به احتمال زیاد به عنوان تجارتخانه مورد استفاده قرار می گرفته است. در ضلع غربی نیز مهمانخانه ای قرار دارد که دارای پنج طاق بزرگ و دو طاق کوچک است و در ضلع های شمالی و جنوبی این اتاق راهروهایی رو به دریا وجود دارد که به شناشیر ختم می شود. این شناشیر اصلی ترین عنصر نمای غربی است که به طور کامل تخریب شده بود ولی اکنون مرمت شده است. در سال ۱۳۸۹ این عمارت به موزه دفاع مقدس تبدیل شد.

موقعیت مکانی

بوشهر، خیابان ساحلی، جنب کلینیک ابوالفضل، عمارت هفته

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید