جنگ روسیه و اوکراین تاثیرات منفی بر بازارها گذاشته. با معوق ماندن ۶۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان احتمالا بازار آن با بحران مواجه شود.

جنگ اوکراین موجب کمبود روغن می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با معوق ماندن ۶۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان از طریق دریای سیاه احتمالا بازار روغن‌های خوراکی با بحران مواجه شود. به نقل از بلومبرگ، اوکراین بیش از نیمی از آفتابگردان جهان را تامین می‌کند. روسیه هم ۸۰ درصد روغن آفتابگردان مورد نیاز کشورها را صادر می‌کند. با وجود معوق ماندن این صادرات در منطقه دریای سیاه، احتمالا تقاضا برای جایگزین‌های این روغن یعنی روغن دانه سویا و روغن پالم افزایش پیدا کند.

برای مثال کشوری مانند هند ۷۶ درصد از روغن آفتابگردان خود را از اوکراین وارد می‌کند. پس از هند، چین، هلند، اسپانیا و ایتالیا بزرگترین واردکنندگان روغن افتابگردان از اوکراین هستند. از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت هر لیتر روغن آفتابگردان در هند از ۱۳۰ روپیه به ۱۷۰ روپیه رسید.

در کشور ما نیز با توجه میزان واردات روغنی که روسیه و اوکراین داریم ممکن است این مساله تاثیر خود را بر بازار و منابع روغن‌های خوراکی بگذارد. کمتر از ۱۰ درصد از نیاز ایران در زمینه روغن در داخل کشور تولید و مابقی نیاز کشور از دیگر کشورها از جمله اوکراین و روسیه وارد می‌شود.

صادرات روغن سویا نیز با توجه به تقاضای داخلی کشورهای صادر کننده کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر، هم قیمت روغن آفتابگردان و هم قیمت جایگزین‌های آن یعنی روغن پالم و روغن سویا، افزایش پیدا کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید