دکتر ولین و همکارانش می‌گویند که این فسیل نشان‌دهنده قدیمی‌ترین جد شناخته شده خون‌آشام‌ها است، گروهی که شامل ماهی مرکب خون‌آشام و اختاپوس است و اولین شواهد این گروه را تا ۸۲ میلیون سال عقب می‌اندازد.

عکسی شگفت‌انگیز از اختاپوس خون‌آشام

   

سلام نو-سرویس علم و فناوری: دانشمندان گونه جدیدی از خون آشام پاد را از فسیل ۳۲۸ میلیون ساله و ۱۰ بازویی که در مونتانا یافت شده است، توصیف می‌کنند که به نام بایدن نامگذاری شده است.

این اختاپوس، حدود ۱۲ سانتی متر طول، قدیمی‌ترین سفالوپود شناخته شده‌ای است که روی ۱۰ بازوی خود مکنده دارد.

حدود ۳۲۸ میلیون سال پیش، شهرستان فرگوس، مونت، با بادهای موسمی غریبه نبود. در آن زمان، این منطقه یک خلیج دریایی بود، بسیار شبیه خلیج بنگال در جنوب آسیا. طوفان‌های استوایی به طور مرتب خلیج را با آب شیرین و رسوبات ریز شسته می‌کردند، شکوفه‌های جلبکی را تغذیه می‌کردند و آب اکسیژن را در نقاط خاصی کاهش می‌دادند. هنگامی که یک اختاپوس باستانی در این آب‌ها مرد، بدن نرم و مرکب آن دفن شد و به طرز بکری فسیل شد. این فسیل در ابتدا در سال ۱۹۸۸ به موزه سلطنتی انتاریو در کانادا اهدا شد اما برای چندین دهه در یک کشو قرار داشت تا اینکه کریستوفر ویلن، دیرینه شناس موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک، آن را از یک کشو بیرون کشید و متوجه بازوهای حفظ شده آن شد. وقتی زیر میکروسکوپ نگاه کرد، مکنده‌های کوچکی را دید که در سنگ فرو رفته بودند.

دکتر ولین گفت: این یک کشف فوق العاده نادر است.

توماس کلمنتز، دیرینه‌بیولوژیست در دانشگاه بیرمنگام در انگلستان، می‌گوید: "احتمال تبدیل این کیسه‌های کوچک آب به فسیل از نظر نجومی کم است."

دکتر ولین و همکارانش می‌گویند که این فسیل نشان‌دهنده قدیمی‌ترین جد شناخته شده خون‌آشام‌ها است، گروهی که شامل ماهی مرکب خون‌آشام و اختاپوس است و اولین شواهد این گروه را تا ۸۲ میلیون سال عقب می‌اندازد.

بایدن، به مناسبت آغاز دوران ریاست جمهوری وی و به دلیل اینکه "از برنامه‌های او برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا و تامین مالی تحقیقات علمی تشویق شدند" نامیدند. آقای بایدن اولین رئیس جمهوری نیست که گونه ای به نام خود دارد. یک کیسیلین کرم‌مانند و یک پروانه با تاجی زرد از فلس به نام رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نامگذاری شد. ۹ گونه از جمله چندین ماهی و یک گلسنگ به نام رئیس جمهور باراک اوباما نامگذاری شدند.

عکسی شگفت‌انگیز از اختاپوس خون‌آشام

دکتر کلمنتز که در این تحقیق دخالتی نداشت، گفت که مقاله جدید به شدت بر روش‌های تجزیه و تحلیل بصری متکی است و سؤالات را می‌توان با تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی حل کرد.

دکتر کلمنتز امیدوار است که تجزیه و تحلیل شیمیایی آتی بتواند حضور مکنده‌ها را تایید کند که به گفته او تشخیص آنها از تصاویر موجود در این مطالعه دشوار است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید