باور نداریم که تحریم های روسیه به هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ربطی داشته باشد. ما همچنان پیشرفت های زیادی بدست می آوریم. مسلما سخت ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می شوند.

تحریم‌های روسیه ارتباطی با مذاکرات وین ندارد / ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی دهیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است.

با این حال، هنگامی که تاد یانگ، سناتور جمهوری خواه از ایالت ایندیانا  از وی پرسید که آیا " در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، تغییراتی در مورد مذاکرات آمریکا  با روسیه ایجاد شده است"، نولاند پاسخ داد: من باید اعلام کنم  که روسیه سعی دارد خواسته های خود را در رابطه با برجام گسترش و افزایش دهد و ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی دهیم.

نولاند گفت که آمریکا با روسیه «در مقابل» ایران مذاکره نمی کند. وی با تکرار اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت که روسیه و امریکا هدف راهبردی مشابه و یکسانی در مورد تلاش برای نجات توافق هسته ای ایران دارند و این هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

این ادعاها در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی  در گفت و گو با شبکه سی بی اس افزود: تحریم های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ربطی به توافق هسته ای ایران ندارد. آنها به هچ وجه به یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می کنم ارتباطی با توافق هسته ای ایران ندارند.

وزیر خارجه دولت بایدن درخواست های روسیه برای تضمین اینکه تحریم های جدید مرتبط با اوکراین بر حقوق مسکو در توافق هسته ای ایران تأثیری نخواهد گذاشت، بی ارتباط دانست.

سخنگوی کاخ سفید نیز با بیان اینکه در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.

جن ساکی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی از آمریکا درباره توافق هسته ای با توجه به تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین افزود، ما به همراه روسیه و سایر اعضای ۱+۵ درحال پیشرفت در مذاکرات هستیم.

وی تصریح کرد  باور نداریم که تحریم های روسیه به هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ربطی داشته باشد. ما همچنان پیشرفت های زیادی بدست می آوریم. مسلما سخت ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می شوند.

«سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.

اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.

انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها می‌گوید که از این پس گفت‌وگوهایی در سطح کارشناسی و جلسات رسمی برگزار نخواهد شد. او در توئیتی نوشت؛ زمان آن رسیده که در روزهای آینده، برای پایان دادن به مذاکرات وین تصمیم‌های سیاسی اتخاذ شود.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید