۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 55340034

این روزها روغن‌های عرضه‌شده به بازار روغن‌هایی است که در بهمن ماه تولید شد. در اسفند که به دلیل نزدیکی به عید تقاضا برای خرید روغن خوراکی بیشتر می‌شود دولت باید تمهیداتی را برای عرضه روغن خام به صنایع در نظر بگیرد.

کمبود روغن خوراکی در راه است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بدعهدی شرکت بازرگانی دولتی در تحویل روغن خام ممکن است کمبود روغن خوراکی در بازار را به ماه رمضان بکشاند.

تولید روغن خوراکی به‌رغم درگیری‌های اخیر روسیه و اوکراین کاهش نیافت. اما واردات دانه‌های روغنی از روسیه با تداوم بحران اوکراین، می‌تواند مختل شود. گرچه تولیدکنندگان می‌گویند جنگ شکل‌گرفته تاثیر چندانی بر صنعت تولید روغن ایران ندارد، اما اخلال در واردات دانه‌های روغنی تهدیدی جدی بر صنعت غذای ایران به حساب می‌آید.

البته تولیدکنندگان روغن خوراکی اکنون بیش از آنکه نگران واردات دانه‌های روغنی باشند، نسبت به بدعهدی بازرگانی دولتی در تحویل روغن خام گلایه‌مندند.

۶۰ درصد واردات روغن خوراکی در اختیار دولت

در همین زمینه یک عضو هیئت مدیره انجمن روغن نباتی به تجارت‎‌نیوز گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن‌ توسط بازرگانی دولتی وارد می‌شود. به‌رغم اینکه دولت از تولیدکنندگان بابت فروش روغن خام پول دریافت می‌کند، اما حواله‌ای به صنعتگران نمی‌دهد.

علی فاضلی توضیح داد: همین عدم اختصاص حواله از سوی دولت به تولیدکنندگان باعث نگرانی شد. گرچه می‌گویند روغن خوراکی در گمرکات به اندازه کافی وجود دارد، اما اگر دولت طبق برنامه روغن خام را در اختیار تولیدکنندگان نگذارد، احتمالا در ماه رمضان با کاهش تولید و کمبود روغن خوراکی مواجه شویم.

او ادامه داد: این روزها روغن‌های عرضه‌شده به بازار روغن‌هایی است که در بهمن ماه تولید شد. در اسفند که به دلیل نزدیکی به عید تقاضا برای خرید روغن خوراکی بیشتر می‌شود دولت باید تمهیداتی را برای عرضه روغن خام به صنایع در نظر بگیرد.

صنعتگران بیش از اندازه پول واریز کردند

فاضلی همچنین تشریح کرد: بابت خرید حواله‌های روغن خام تولیدکنندگان بیش از اندازه پول برای دولت واریز کردند. با این حال هنوز روغن خام به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

او با اشاره به حذف ارز دولتی و تاثیرش در صنعت و بازار روغن بیان کرد: البته این مصوبه مشروط است. دولت باید شرایط اجتماعی و اقتصادی را رصد کند و بعد از آن تصمیم به حذف کلی ارز دولتی بگیرد. با این حال اما حذف ارز دولتی تا پایان اردیبهشت تاثیری در قیمت روغن خوراکی ندارد.

فاضلی اضافه کرد: تولیدکنندگان روغن خوراکی هنوز به اندازه کافی روغن خامی که با ارز دولتی وارد کشور کردند را در اختیار دارند. بنابراین قیمت روغن به این زودی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

پیش‌تر برخی کارشناسان از کاهش تولید روغن به دلیل اتفاقات اخیر میان روسیه و اوکراین خبر دادند. در این میان اما ابوالحسن خلیلی، رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن، گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید