سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا به امروز هیچ گونه تغییر عملی در رفتار آمریکا مشاهده نکرده‌ایم و همان فشار حداکثری ادامه دارد و در خصوص هر حرکتی براساس منافع ملت ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

مسیر بازگشت ایالات متحده به برجام مسیر یک شبه نخواهد بود / نتایج ملموسی از مذاکره با سعودی‌ها به دست نیامده است

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص اینکه حل‌وفصل پرونده پادمانی جزء خطوط قرمز ایران قبل از توافق احتمالی در وین بوده، اما اکنون بسته شدن این پرونده به زمانی دیگر موکول شده است، گفت: توافقی که در وین انجام می‌شود، مسیر بازگشت ایالات متحده را در ازای پایبندی کامل و انجام تعهدات این کشور در ذیل برجام تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع برای آمریکا، مسیر یک شبه نخواهد بود و چند ماهی طول خواهد کشید. یک بستر زمانی بر اساس توافق در مذاکرات برای آن در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه که در تهران از نظر فنی میان ایران و آژانس تعیین شده نیز با همان نگاه و همان رویکرد تعریف شده است که یک همکاری جامع فنی انجام می‌شود تا روز و یا روزهایی که در توافق دیده شده است با توافق همخوانی داشته باشد.

توافق میان ایران و آژانس یک بازه زمانی حداکثری دارد

خطیب زاده افزود: توافق میان ایران و آژانس یک بازه زمانی حداکثری دارد و اگر آژانس آمادگی این را دارد که در ازای پاسخ‌های ایران، زودتر این سوالات را حل و فصل کند، قطعاً مانعی نخواهد داشت.

وی گفت: سفر آقای گروسی در چارچوب توافقاتی در حوزه فنی میان ایران و آژانس بود که در چند ماه گذشته انجام شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در سفر آقای گروسی به تهران که مقدمه‌ی آن گفتگوهای وین بین نمایندگان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفت، توافق شد که یک توافق در چند مرحله داشته باشیم.

خطیب زاده افزود: سوالاتی که از سوی آژانس در خصوص برخی از اماکن ایران مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران جواب آن‌ها را داد، اما لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و توافق شده، شکل روشن پیدا کند که در چه زمانی این‌ها بسته خواهد شد و این همکاری جامع فنی است که بر اساس آن طی زمان کوتاهی تمام سوالات با همکاری فنی که بین ایران و آژانس پاسخ داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طبیعی است که رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق در وین وجود دارد. این توافق باید به صورت همزمان و جزئی از آن توافق حاصل شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه‌زنی‌ها در مورد مطالبه جدید چین در مذاکرات گفت: موضع چین یکی از سازنده‌ترین مواضع بوده است. چین از گفتگوهای وین و درخواست‌های مشروع ایران موضع حمایتی داشته است و فکر می‌کنیم در همین بستر با چین جلو خواهیم رفت.

وی اضافه کرد: موضع ایران یک موضع تداوم‌دار است و انقطاعی در آن وجود ندارد، چه زمانی که ترامپ درخواست ملاقات و گرفتن عکس یادگاری داشت و چه امروز که دولت جدید در آمریکا مستقر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم، نه براساس پیام‌های غیرشفاف و اینکه باید بدانیم در نتیجه آنها چه اتفاقی رخ داده است.

خطیب زاده افزود: اعضای برجام مشخص است، آمریکا از آن خارج شده و تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و ۱+۴ روشن است.

تغییر عملی در رفتار آمریکا مشاهده نکرده‌ایم

وی افزود: تا به امروز هیچ گونه تغییر عملی در رفتار آمریکا مشاهده نکرده‌ایم و همان فشار حداکثری ادامه دارد و در خصوص هر حرکتی براساس منافع ملت ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اقدامات رژیم آپارتایدی صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین، گفت: مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است.

خطیب‌زاده افزود: رژیم آپارتایدی که در سرزمین‌های اشغالی است، سیاست و روش آن هراس‌افکنی، ترساندن و خرابکاری و دستکاری در هرگونه راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل بین‏ المللی است و چیز غریب و مخفی نیست و مطمئن هستیم دوستان در روسیه و مسکو می‌دانند و همچنین نخبگان در کشورهای مختلف  میزان دشمنی این رژیم با آرامش و صلح در فضای بین المللی را می‌شناسند. 

وی گفت: ما از لفاظی‌های این رژیم هیچ وقت نگرانی نداشتیم، این اقدامات برای مصارف خاص و باج‌خواهی از این کشورها است و مهم این است که این کشورها بدانند با چه ساختاری حرف می‌زنند و همکاری‌ می‌کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ساختاری که از ابتدا اباء نداشته که بگوید هدف اصلی اش شکل نگرفتن توافق در وین است.

نتایج ملموسی از مذاکره با سعودی ها به دست نیامده است

خطیب‌زاده همچنین در خصوص اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره مذاکرات با ایران گفت: آقای امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. همانطور که گفتند عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط معنادار را با هم نداشته باشیم. 

وی افزود: منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند. گفتگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه و مثبتی در چهار دور گذشته ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفتگوها تا به امروز به دست نیامده است و حداقل نتایج کم و محدود بوده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم، ترجمان نتیجه نیز بکنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قطعی نیست، اما اراده هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر عربستان سعودی با این اراده قطعی در بغداد حاضر شود که نتیجه مناسبی از این گفتگوها حاصل شود، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط میان دوکشور ببخشد.

تلاش می‌کنیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه باشیم

وی همچنین در خصوص بحران اوکراین گفت: سیاست خارجی ایران و وزارت خارجه به عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی این است که صدای مظلومان عالم باشد.  صدای آن‌هایی که نظام هژمونیک تلاش کرده صدای آنها شنیده نشود،از این رو همواره تلاش کردیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه باشیم و صدای مظلومانی که هیچ تریبونی ندارند که صدای مظلومیتشان طی سال‌ها جنگ سبوعانه آمریکا و متحدینش در منطقه شنیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست ایران رعایت حقوق بین الملل، در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه و حقوق بشردوستانه و معاهدات و توافقات بین‌المللی است.

 تلاش کردیم جنگ در اوکراین از روز اول اتفاق نیفتد

خطیب‌زاده اضافه کرد: درخصوص آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، صریحاً موضع خود را اعلام کردیم. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه طلبانه، اقدامات تحریک آمیز چند دهه‌ای در حوزه‌های امنیتی،  اطلاعاتی و... از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است و اقدامات آمریکا در این حوزه‌ها بسیار مافیایی است و جنگ را به نقطه ای رسانده است که اتفاق افتاده است. 

وی گفت: ما تلاش کردیم این جنگ از روز اول اتفاق نیفتد و تلاش دیپلماتیک غیرآشکاری را صورت دادیم و از آغاز جنگ هم همه را به آرامش، گفتگو و آتش بس دعوت کردیم. 

 اوراسیا به اندازه کافی بحران دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام نیروهای خارجی از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین، گفت: اخبار پراکنده‌ای به ما هم رسیده است و این اخبار البته باید راستی آزمایی شود. مهم‌ترین نکته، این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سرریز نکند. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: تلاش‌هایی داشتیم که این بحران به حل و فصل دیپلماتیک و آتش بس فوری منجر شود. 

وی همچنین در خصوص مذاکرات برای تبادل زندانیان با آمریکا نیز گفت: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر جمع بندی هستیم و اگر طرف آمریکایی این بار به تعهداتش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند، می توانیم یکی از پرونده‌های انسانی که از اولویت‌های ایران است را ببندیم.

به اظهارات نمایندگان احترام می‌گذاریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان در خصوص مذاکرات وین گفت:مجلس یکی از مهم‌ترین نهادهای مردمسالاری در ایران است. اظهارات برخی نمایندگان مجلس نشانگر شکوه مردم‌سالاری و مطالبه‌گری نمایندگان مردم است که ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم. 

خطیب‌زاده گفت: طبیعی است صداهای مختلفی از مجلس شنیده شود. صبح امروز آقای امیرعبداللهیان با نزدیک به ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در حوزه‌های مختلف از جمله مذاکرات وین گفتگو داشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید