برای کشف منشاء خنجر آهنین و مرموز «توت عنخ‌آمون» فرعون مشهور مصر باستان، محققان در نقاط مختلف جهان تلاش می‌کنند.

تلاش محققان برای کشف منشاء خنجر مرموز فرعون طلایی مصر

به گزارش سلام نو به نقل از لایو ساینس، زمانی که باستان‌شناسان دریافتند خنجری که در مقبره «توت عنخ‌آمون» کشف شده با استفاده از مواد اولیه‌ای با منشاء فضایی ساخته شده‌است، شگفت‌زده شدند. اکنون دو تحقیق جدید اطلاعات بیشتری درباره منشاء این سلاح مرموز را که به مشهورترین فرعون مصر باستان تعلق داشته مورد بررسی قرار می‌دهد.

بر اساس یکی از این تحقیقات، این خنجر که با استفاده از آهن یک شهاب سنگ ساخته شده است در «آناتولی»( ترکیه کنونی) ساخته شده با این حال بر اساس یک تحقیق دیگر، منشاء ساخت آن در زمین هنوز غیرقابل تشخیص است.

در زمانی که «توت عنخ‌آمون» حکمرانی می‌کرد(۱۳۳۳ پیش از میلاد تا ۱۳۲۳ پیش از میلاد)،  گدازگری هنوز ابداع نشده بود و این یعنی آهن ماده‌ای نادر و ارزشمند بود که اغلب از شهاب‌سنگ‌ها حاصل می‌شد.

 بر اساس یکی از تحقیقات جدید که نتایج آن یازدهم فوریه منتشر شد، محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که ماده‌ای که به عنوان نوعی چسب در ساخت دسته طلایی این خنجر مورد استفاده قرار گرفته است در زمان حکمرانی «توت عنخ‌آمون» در آناتولی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نکته قابل توجه آن است که این ماده در آن زمان در مصر به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

علاوه بر این، اسناد تاریخی که در محوطه «عمارنه» واقع در مصر کشف شده‌اند نشان می‌دهند، «توشرات‌تا» پادشاه میتانی در آناتولی دست کم یک خنجر آهنین به «آمنهوتپ سوم» یعنی پدربزرگ «توت عنخ‌آمون» هدیه کرده بود.

با این حال بر اساس تحقیق دیگری که نتایج آن در کتاب «آهن مقبره توت‌عنخ آمون» منتشر شده است، محققان دریافتند در حال حاضر نتیجه‌گیری دقیق درباره منشاء اشیاء آهنین «توت عنخ‌آمون» امکان‌پذیر نیست.

نویسندگان این تحقیق به این موضوع اشاره کردند که سنگ کریستالی که در این خنجر به کار رفته مشابه سنگ کریستالی است که در اغلب اشیاء منطقه دریای اژه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با این حال شکل قبه که مشابه قبه‌های رایج در مصر است این فرضیه را مطرح می‌کند که خنجر یا در مصر ساخته‌ شده و یا از کشور دیگری برای بازار مصری تولید شده است. در نتیجه محققان این تحقیق معتقدند نمی‌توان منشاء دقیق ساخت تیغه یا دسته این خنجر را تعیین کرد.

اما نظر سایر محققان درباره منشاء این خنجر چیست؟ «لایو ساینس» با چندین محقق که در هیچ یک از تحقیقات مذکور دخیل نبودند ارتباط برقرار کرد و نظرشان را در این خصوص جویا شد. برای مثال «آلبرت جامبون» محقق دانشگاه «سوربن» در فرانسه که تحقیقات مفصلی درباره آثار تاریخی آهنین را آغاز کرده است با مربوط بودن منشاء این خنجر به آناتولی موافق نیست.

«جامبون» معتقد است ماده‌ای که محققان معتقدند به عنوان نوعی چسب در دسته خنجر مورد استفاده قرار گرفته است درحقیقت ماده‌ای که است که در دهه ۲۰ میلادی برای تمیز کردن برخی از اشیاء «توت عنخ‌آمون» مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علاوه بر این دسته و تیغه دو بخش مجزا از هم هستند و هر کدام می‌توانستند جداگانه در مکان‌های مختلفی ساخته شده باشند.

همچنین «ماریان فلدمن» مدیر بخش باستان‌شناسی دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است اگر نظریه محققان درباره «آناتولی» صحت داشته باشد می‌توان نتیجه گرفت برخی از اشیاء لوکس مقبره «توت عنخ‌آمون» در حقیقت هدایای دیپلماتیک از کشورهای خارجی بوده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید