این قبرستان تاریخی به ‌صورت کاملا تصادفی هنگامی که کارخانه‌ در مرحله‌ ساخت لوکوموتیوسازی ایران در حال حفر کانال برای لوله‌ گذاری لوله‌ های گاز در شمال این محوطه بود، کشف شده است.

با گورستان زرکان نو بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، در شهرستان فردیس استان البرز محوطه ای تاریخی کشف شده است که قدمتی طولانی دارد. گورستان تاریخی زرکان نو از مکان‌های ارزشمند و باستانی این منطقه است که در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. براساس بررسی ‌ها و مقایسه انجام شده بین اشیا و گورهای بدست آمده در گورستان تاریخی رزکان نو با محوطه‌ های تاریخی فلات مرکزی، این گورستان مربوط به دوره هزاره اول پیش از میلاد و به طور مشخص عصر آهن است. از این منطقه اشیای تاریخی مثل سفال‌ های خاکستری، قرمز و نخودی رنگ بدست آمده است.

سه تپه تاریخی در البرز تعیین حریم شد - ایرنا

شهرستان فردیس دارای جاذبه های تاریخی و طبیعت زیبا می باشد. تاکنون در این شهرستان چهار مکان تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. این آثار شامل گورستان رزکان نو مربوط به دوره هزاره اول قبل از میلاد، غلامعلی تپه هزاره چهارم قبل از میلاد فرخ آباد زیبادشت، زال تپه دوره سلجوقی فرخ آباد زیبادشت و خانه احمد شاملو در شهرک دهکده فردیس دوره معاصر است.

مرد آباد تپه باستانی - Wikipedia

گورستان باستانی رزکان ‌نو در مسیر غرب به شرق فلات مرکزی ایران با وسعت ۵۰۰۰ مترمربع قرار گرفته و مربوط به عصرآهن و هزاره اول قبل از میلاد مسیح است. در نخستین برنامه کاوش در سال ۱۳۸۸ حدود ۸۰۰ متر مربع آن بررسی شد و مواد فرهنگی به دست آمده از این گورستان شامل تدفین های انسانی با سفالین ساده و منقوش به رنگ خاکستری و قرمز، اشیای فلزی و سنگی تزئینی، مصنوعات سنگی و استخوانی و بقایای گیاهی است. تعدادی از ظروف به دست آمده مربوط به دوره مادها بوده و از این ظروف آیینی و اشیای فلزی تزئینی در مراسم به خاک سپردن مردگان استفاده می شد. همچنین دربین اشیا یافت شده انواع سفالینه شامل پیاله، کوزه، خمره، آب‌ خوری و نیز یک سری اشیای تزئینی مانند دستبند و مهره‌ های فلزی مفرغی، سنگی، گلی و استخوانی به چشم می‌ خورد. با توجه به نبود هیچ معماری و بافت مسکونی خاصی در آن و پیدا شدن ظرف ‌های آیینی و کاربردی در کنار اسکلت ‌ها، احتمال داده می ‌شود که در مسیر یکی از راه‌ های اصلی غرب و شرق ایران بوده باشد. براساس مطالعات و آزمایش ‌های انجام ‌شده روی محوطه و اسکلت‌ های کشف ‌شده در آن و براساس یک فرضیه، احتمال می ‌رود این مکان به اقوام کوچ ‌رویی متعلق بوده که در البرز جنوبی ییلاق و قشلاق می‌ کرده اند. این قبرستان تاریخی به ‌صورت کاملا تصادفی هنگامی که کارخانه‌ در مرحله‌ ساخت لوکوموتیوسازی ایران در حال حفر کانال برای لوله‌ گذاری لوله‌ های گاز در شمال این محوطه بود، کشف شده است.

گورستان رزکان نو

موقعیت مکانی

گورستان باستانی رزکان نو در شهرستان فردیس و شمال کارخانه لوکوموتیوسازی ایران قرار گرفته است. اطراف این محوطه در فاصله بین دیوار شمالی کارخانه لوکوموتیو سازی و دیوار جنوبی کارخانه تراورسازی شرکت راه ‌آهن قرارگرفته است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید