دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآبی و کم ‌آبی دارای وسعت نسبتاً متفاوت است عمق این دریاچه تا ۵۰ متر متغیر است. قایقرانی، اسکی روی آب، شنا و ماهیگیری از تفریحات این منطقه و دریاچه می باشد.

آیا به دریاچه شهیون دزفول سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، شهیون از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است. نقاط بسیار زیبای طبیعی شهیون این منطقه را به یکی از مناطق پر جاذبه شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل کرده‌ است. دریاچه شهیون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه‌ ای از نقاط دیدنی منطقه حفاظت شده شهیون هستند.

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و جلوه زیبایی به منطقه داده است.

شهیون دریاچه ای دیدنی در دزفول | داوین گشت

دریاچه شهیون از جاذبه‌ های طبیعی ارزشمند و کم ‌نظیر منطقه حفاظت شده شهیون محسوب می ‌شود. دریاچه شهیون، یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در شمال شرق اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه بخشیده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است.

وجود منابع سرشار آب و پوشش گیاهی متنوع در منطقه، علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و بدیع، زمینه‌ های مناسبی را برای انجام ورزش‌ های تابستانی و تفریحات آبی به وجود آورده است. در فضای این دریاچه و همچنین رودخانه ‌ای که از شهر دزفول می‌ گذرد، امکان انجام ورزش‌ های شنا، قایق رانی، اسکی روی آب و ماهیگیری میسر ‌است.

دریاچه شهیون دزفول ( پامنار ) | طبیعت گردی با تصاویر ☀️ این تودی

دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآبی و کم ‌آبی دارای وسعت نسبتاً متفاوت است هر چند به‌طور متوسط در حدود شش هزار هکتار وسعت دارد و عمق آن نیز تا ۵۰ متر متغیر است، دمای آب نیز در نقاط مختلف دریاچه متفاوت است و ماهی غیر بومی قزل آلا رنگین کمان در آن زندگی می کند.

ماهی‌ های این دریاچه معمولا ماهی‌ های رودخانه ای هستند، اما این ماهی ‌ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت کرده ‌اند. زندگی در دریاچه سبب شده که ماهی ‌ها از مواد معدنی دریاچه تغذیه کنند و با ماهی های دیگر متفاوت شوند.

دریاچه شهیون و رودخانه دز به دلیل شرایط و عدم آلودگی و ورود فاضلاب یکی از مهمترین منابع تولید آبزیان آب شیرین در استان خوزستان است، بطوری ‌که صید و بهره برداری از ماهیان دریاچه یکی از منابع تأمین معشیت ساکنان منطقه است.

دریاچه شهیون کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

آب این دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از کوه ‌های زاگرس و دریافت ریز آبه ‌های فراوان وارد این دریاچه می‌ گردد. رودخانه دز از دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری تشکیل می‌ گردد. رود سزار در شمالی‌ ترین قسمت حوزه جریان دارد و شامل سه شاخه ماربره، تیره و سبزه است. رود بختیاری دومین سرشاخه اصلی رودخانه دز است که در چهل کیلومتری اتصال سرخاب به رود سزار می ‌پیوندد. رودخانه دز پس از سد دز و عبور از دره عمیق حد فاصل قلعه شاداب و کوه تنگوان در غرب وارد دشت خوزستان گردیده و از میان شهر دزفول عبور کرده، پس از عبور از جنگل دز و منطقه تحت حفاظت دز (پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده دز) در محل بند قیر به رودخانه کارون می‌ پیوندد و کارون بزرگ شکل می گیرد.

این درباچه نقش مهمی در منطقه ایفا می ‌کند و زندگی آبزیان و پرندگان منطقه به آن وابسته است.

مسیر دسترسی

این دریاچه در دزفول، ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید