اخذ عوارض مازاد از سیگار در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مجلس رد شد.

مجلس با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کرد

به گزارش سلام نو به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه ۷ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حذف بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی در تشریح دلایل خود برای حذف این بند الحاقی گفت: کمیسیون تلفیق افزایش عوارض را بسیار  بالا در نظر گرفته است، چرا که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، افزایش چندصد درصدی صورت گرفته است. درست است که برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری ها باید اقداماتی انجام دهیم، اما نباید کاری کنیم که سیگار از مواد مخدر گرانتر شود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: درخصوص مصوبه کمیسیون، وزیر صمت طی نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرد، چرا که در این مصوبه به بحث تولید خدشه وارد کرده و افزایش قاچاق را باعث خواهد شد و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی نامه ای با دلایل فراوان مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص افزایش عوارض سیگار را نادرست و غیرمنطقی دانسته است.

وی تصریح کرد: ما طی چند ماه گذشته قانون ارزش افزوده را مصوب کردیم که این قانون از دی ماه سال جاری اجرا شده است که باعث افزایش  ۹۵ درصدی قیمت سیگار شده است، بنابراین زمانی که ما احکام دائمی داریم، دیگر نیازی به مصوبه کمیسیون تلفیق نیست.

براساس بند الحاقی ۷ حذف شده از تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

- از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(۲.۳۰۰)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(۸.۰۰۰)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵.۰۰۰)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید.

علیرضا سلیمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: با توجه به اینکه منشأ ۳۰ درصد از بیماری های استعمال دخانیات بوده و سالانه ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات فوت می کنند، باید فکری برای رفع این مشکلات کرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم ادامه داد: نزدیک به ۶۵ میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور مصرف می شود، همچنین سیگار مقدمه ای برای استفاده از مواد مخدر است و با توجه به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومانی گردش سیگار و سهم ۸۰ درصدی برخی از شرکت های خارجی از این درآمد، نیاز است فکری اساسی برای این حوزه شود.

وی افزود: با افزایش عوارض و مالیات، قاچاق کاهش می یابد و حتی به تبع آن باعث خواهد شد مصرف سیگار در کشور با کاهش مواجه شود، لذا از همکاران تقاضا داریم که با مصوبه کمیسیون موافقت کرده تا جان مردم را نجات دهند.

محسن پیرهادی نیز در موافقت با پیشنهاد امیرآبادی فراهانی گفت: ما در دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده را مصوب و ابلاغ کردیم و دولت براساس آن مالیات را اخذ می کند که برای کالاهای دخانی ۲۵ درصد لحاظ شده که باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه ای مبسوط به مجلس و نمایندگان هشدارهای لازم را درخصوص مصوبه کمیسیون داده است، همچنین وزیر صمت نیز مخالفت خود را اعلام کرده است، لذا باید این مصوبه حذف شود.

وی افزود: مصوبه کمیسیون درخصوص عوارض سیگار باعث افزایش ۸۲۰ درصدی قیمت تولید سیگار داخلی و ۱۶۰۰ درصدی تولید با برند خارجی خواهد شد که به طور قطع این افزایش ها باعث بالا رفتن هزینه خانوارها خواهد شد.

پیرهادی بیان کرد: از ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف داخل نزدیک به ۴۵ درصد به صورت قاچاق وارد می شود، اگر مالیات و عوارض را افزایش دهیم قطعاً به قاچاقِ بیشتر کمک کرده ایم و آن ۴۵ درصد نیز افزایش یافته و به تولید داخل اعم از تولیدکنندگان و کشاورزان این حوزه خسارت وارد می کند.

وی ادامه داد: در اطراف کشور نزدیک به ۳۵۰ میلیارد نخ سیگار با برندهای تقلبی تولید می شود که استانداردهای بهداشت را ندارند و برخی از آنها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، در حالی که سیگار در داخل با نظارت وزارت بهداشت تولید و کنترل می شود، بنابراین اگر قیمت را افزایش دهیم، درآمد محقق نخواهد شد و از طرفی قاچاق را افزایش خواهد داد، لذا باید اجازه دهیم همان قانون مالیات بر ارزش افزوده درخصوص کالاهای دخانی انجام شود.

مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در موافقت با پیشنهاد حذف این بند گفت: بحث قاچاق جزو دغدغه های اصلی مسئولان نظام و رهبری است، بنابراین زمانی که تولید در داخل کشور انجام نگیرد، باید شاهد سرازیر شدن کالاهای قاچاق در کشور باشیم.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد دخانیات از خارج کشور تامین می شد، اما با وارد شدن تکنولوژی، بیش از ۸۰ درصد سیگار مصرفی کشور تولید داخل است، همچنین به دلیل اهمیت سیگار بحث رجیستری آن مانند تلفن همراه صورت گرفته است که می توان گفت از نقطه تولید تا نقطه مصرف آن مشخص است تا قاچاق صورت نگیرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: مصوبه کمیسیون تلفیق به تولید سیگار ضربه می زند لذا تقاضا می شود همان مصوبه مجلس درخصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شود تا خدشه ای به تولید داخل وارد نشود، چرا که با مصوبه کمیسیون تلفیق، سیگارهای ارزان، بی کیفیت و غیراستاندارد تولید کشورهای اطراف به داخل کشور قاچاق خواهد و مشکلات بهداشتی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. لذا تقاضا می شود با مصوبه کمیسیون مخالفت شود.

علی اصغر باقرزاده نیز در مخالفت با پیشنهاد حذف این بند گفت: استعمال دخانیات عامل بسیاری از مرگ و میرها و همچنین بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، ریوی و انواع سرطان هاست و در ایران بیش از ۶۰ هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند، همچنین بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای وزارت بهداشت ایجاد می کند، لذا باید فکری برای این حوزه کرد.

نماینده مردم بابلسر در مجلس یازدهم ادامه داد: مشاهده شده که استعمال دخانیات در کشور به زیر ۸ سال رسیده و حتی در مدارس بین زنان و دختران نوجوان نیز استعمال دخانیات دیده شده است، تجربه کشورهای مختلف نشان داده که افزایش مالیات باعث کاهش قاچاق می شود  و با افزایش ۱۰ درصدی قیمت سیگار، ۴ درصد مصرف آن کاهش یافته و در بین نوجوانان و جوانان نیز تا میزان ۸ درصد کاهش مصرف دیده می شود، لذا می توان با افزایش عوارض و مالیات، مصرف سیگار را در کشور کاهش و کنترل کرد.

وی افزود: با این مصوبه ای که در کمیسیون تلفیق درخصوص عوارض سیگار آمده است، درآمد دولت افزایش، مصرف کننده سیگار و مرگ و میر ناشی از آن کاهش و باعث پویایی و سلامت جامعه خواهد شد، لذا تقاضا می شود با این مصوبه کمیسیون مجلس موافقت شود.

فاطمه محمدبیگی نیز در ادامه طی  تذکری در این خصوص گفت: بنده به عنوان یکی از مادران این کشور نسبت به صحبت های نماینده دولت در خصوص عوارض سیگار اعتراض دارم، چرا باید از پشت تریبون مجلس اینگونه سخن گفت که اگر عوارض سیگار بالا برود قاچاق آن افزایش می یابد. آمارها نشان می دهد افزایش عوارض سیگار بر کاهش مصرف آن موثر است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم ادامه داد: ما بر اساس قانون اساسی موظف به ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و تقوا و مبارزه با مباحث فساد و تباهی هستیم. امروز بچه ۸ ساله با پول توجیبی خود سیگار می خرد. مطالعات نشان داده افزایش قیمت سیگار در جلوگیری و کاهش مصرف آن موثر است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید