به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی آب‌ و هوای این روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصر به فرد منطقه وردیج هستند.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

به گزارش سلام نو، بالاتر از محله وردآورد تهران، جاده آسفالته و کوهستانی پر پیچ‌ و خمی وجود دارد که ساختار آن مانند جاده امامزاده داوود است. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه ‌ای که در دره ‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می ‌شود. در این منطقه، در گوشه و کنار روستای کوچک و سرسبز وردیج دست طبیعت تابلوی سنگی زیبایی خلق کرده است که چشم را مینوازد.هنرنمایی طبیعت در فرسایش سنگ ‌ها و خلق مجسمه‌ های باد ساخته دیدنی است.
آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی، ارتفاعات پهنه حصار، امامزاده بی‌ بی زرین قمر و... از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری این منطقه بشمار میروند.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

در شمال غرب تهران در دامنه البرز پیر، طبیعت تصویری عجیب از سنگ به نمایش گذاشته که هر بیننده ای را محو تماشا می کند روستاهای وردیج و واریش نیز که جزو بخش کن و سولقان شهرستان تهران و به تازگی جزو منطقه ۲۲ شهری تهران هستند در این منطقه به چشم می ‌خورند.

در ارتفاع ۱۸۵۰ متر از سطح دریا «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی اولین روستای این مسیر یعنی روستای وردیج است. روستای وردیج بزرگ‌ ترین روستای حریم شمال غرب تهران است.
حوضچه‌ هایی در شمال این روستا تعبیه شد ه‌اند که برای جمع ‌آوری آب رودها، چشمه ‌ها و آب‌ های سطحی جهت آبیاری باغها و آب شرب روستا مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در میانه روستا، باغ‌ های وسیع گردو، سیب، خرمالو، توت و شاه توت منظره زیبایی خلق کرده است. خانه ‌های روستاییان در جنوبی ‌ترین بخش قرار گرفته که پنجره‌ های شکسته تعداد زیادی از آنها، نشانگر خالی از سکنه بودن آنهاست. در میان خانه ‌های اهالی و بومیان، ویلاهای بزرگ و کوچک و رنگارنگی دیده میشود.
روستای وردیج حدود پانصد نفر جمعیت دارد که البته همگی آنها همزمان در روستا حضور ندارند. آب اهالی این روستا از چشمه ‌سارهای متعدد بویژه چشمه‌ شاه و چشمه پااورزا و غیره تأمین می ‌شود.
به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی آب‌ و هوای این روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصول سرد سال می ‌گردد.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

جاذبه ‌های گردشگری وردیج

تابلوی "ورود افراد متفرقه به روستا و داخل شدن در باغها ممنوع می باشد" بچشم میخورد، اما زیبایی های دیگری در این منطقه ما را بخود میخوانند. آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصر به فرد منطقه وردیج هستند که دنیایی تازه را برای ما به همراه دارند.

آبشار لت مال

لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، و این نام آبشار، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌ ها است.
رودخانه‌ های فصلی این منطقه تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جاری هستند. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده ‌اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که ۳۵  متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند سرازیر میشود.
قبل از ورود به جاده اصلی  و بعد از مجتمع معلم، پارک کرده و وارد دره شوید. بعد از کمی پیاده‌ روی  به اولین آبشار با ارتفاع  ۵ متر می‌ رسید.
شنیدن موسیقی آبشار و تماشای سنگ ‌هایی که با نرمش آب صیقل خورده اند، آرامش خاصی به همراه دارد.

دامنه ارواح سنگی

در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر، منطقه شگفت ‌انگیزی وجود دارد که دیدنی ‌ترین تابلوی سنگتراشی طبیعت به شمار می ‌رود.
اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه ‌ای خواهید رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک ‌جیان شهرت دارد. سنگ‌ هایی که با اشکال خاص خود منظره جالبی را به نمایش گذاشته ‌اند.
شاید در نگاه اول سنگ تراشه‌ های طبیعی وردیج که به شکل صورتک ‌های پر از حفره است را بازمانده ‌های یک قلعه قدیمی تصور کنید که در کنار جاده ساخته شده است اما علم زمین ‌شناسی  به وجود آمدن این اشکال را ناشی از  نوع خاصی از فرسایش باد، به نام هوازدگی، می ‌داند که نمونه ای کم‌ نظیر و دیدنی از تغییرات بافت زمین را به تصویر کشیده است، اشکالی که بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را تداعی می ‌کنند.

واریش و زیبایی‌های آن

بعد از روستای وردیج، در انتهای جاده آسفالته روستای واریش قرار دارد. این روستا در ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا آب و هوای خنک تری نسبت به وردیج دارد بطوری که سرمای زمستان آن برای بسیاری از سکنه غیر قابل تحمل میشود. جمعیت واریش در فصول گرم سال به حدود ۴۰ خانوار می‌ رسد اما در زمستان این جمعیت به کمتر از ۱۵ خانوار کاهش می یابد.

چشمه واریش با سخاوت، آب خنک گوارایی را به مردم هدیه می کند. کنار این چشمه محل خوبی برای گذراندن آخر هفته به یادماندنی است. این روستا بسیار سرسبزتر از وردیج است و باغات آن دارای محصولاتی همچون  آلو، گیلاس، شاه توت و زردآلو می باشد.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

هزینه ورودی واریش

برای دیدن زیبایی‌ های روستای وردیج مانند آبشار و دامنه ارواح سنگی هزینه ‌ای نمی ‌پردازید اما هنگام ورود به واریش مبلغ ۵۰۰۰ تومان ورودیه از هر اتومبیل دریافت می شود. یک کیسه زباله از سوی دهیاریِ واریش در اختیار شما قرار می گیرد که زباله هایتان را در دامان طبیعت رها نکنید. جمله "این روستا رفتگر ندارد، زباله را ببرید" بر دیوار نقش بسته است. این مبلغ در واقع توسط دهیاری، صرف جمع ‌آوری زباله‌ و آماده ‌سازی محیط، برای گردشگران می ‌شود.

توصیه‌ هایی برای مسافران واریش

اگر به واریش رفتید، می ‌توانید از آب گوارای چشمه ‌ای واقع در پایین روستا (نزدیک به دره) بنوشید. همچنین شیر آب واقع در حیاط مسجد جامع نیز (اگر باز باشد) آب آشامیدنی دارد، البته در فصول گرم یا زمستان ‌ها که آبراه ‌ها و لوله‌ ها یخ می‌ بندند، شاید این چشمه‌ ها و شیرهای آب شما را مأیوس کنند! پس حتماً آب مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.
سرویس بهداشتی روبروی مسجد جامع ظاهراً آخر هفته ‌ها برای استفاده نمازگزاران و همچنین استفاده عموم باز است. به گفته اهالی، پس از هر بارش برف، جاده‌ روستا بلافاصله توسط ماشین‌ های برف ‌روب، برف ‌روبی و در بخش ‌هایی نمک ‌پاشی می‌ شود. پس اگر در زمستان قصد عزیمت به وردیج یا واریش را دارید، با علم به این نکته و ضمن رعایت نکات ایمنی، عازم منطقه شوید.
روستای واریش از امکانات برق و تلفن ثابت در منازل برخوردار است اما فاقد آنتن تلفن همراه است.

مردم این روستا معمولا از کسانیکه در کنار رودخانه اتراق میکنند پول جا درخواست میکنند به این نکته توجه کنید تا روز خود را با درگیری تلخ نکنید.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

جاذبه های واریش

امامزاده بی‌ بی زرین قمر

در محلی از دشتی به نام پهنه حصار که در نزدیکی واریش است  امامزاده‌ ای به نام بی‌ بی زرین قمر بچشم میخورد این امامزاده دو اتاق دارد که یکی قبر بی ‌بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه است که استراحتگاه و پناهگاه کوهنوردان محسوب میشود.
اعتقادات مردم، دلیل مقدس بودن این مکان را این گونه توضیح می ‌دهد: «خواهران امام رضا (ع) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ، پناه آوردند و به جای گفتن «یاهو و یا الله» می ‌گویند: «یا کوه» و  کوه و سنگ شکافته شده  و آنها در دل سنگ جای می ‌گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه ‌ای به آنجا فرود می آورند و شکافی پدیدار میشود که امروز ترک‌ خوردگی موجود در سنگ نشان از آن است».

جاده مسیح ‌الله دین محمد

با گذر از روستای واریش وارد جاده‌ای می ‌شوید که مسیر کوهنوردان و گردشگران است که از بالای روستا به سمت شمال شرق امتداد دارد و پس از یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه‌ حصار منتهی می ‌شود.
این جاده را خیابان «مسیح‌ الله دین‌ محمد» نامگذاری کرده ‌اند. در واقع این نام یادگاری است از سال‌ های حماسه و نام و خاطره یکی از بزرگ ‌مردان این آب و خاک است. مسیح‌ الله دین‌ محمد از خلبانان نیروی هوایی ارتش در عملیات تاریخی علیه عراق در نخستین روزهای جنگ بود و هواپیمایش مورد اصابت پدافند عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

ارتفاعات پهنه حصار

رشته‌ کوه و قله ‌ای در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع ۳۳۷۵ متر وجود دارد که رودی از دامنه شرقی این کوه سرچشمه گرفته و در مسیر خود، آبشار سنگان را خلق کرده و در نهایت به رود کن می‌ ریزد.
این رشته‌ کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار گرفته و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد.
بلندترین قله این رشته کوه "پهنه سار" است که"پهن حصار" و "پشته بند" و "گندم چال" نیز نامیده می شود.

قله دیگری که در این ارتفاعات شهرت دارد چشمه شاهی نام دارد. در مورد موقعیت قله پهنه حصار و چشمه شاهی، اختلاف نظر وجود دارد اما از آنجا که پهنه حصار بلندترین قله رشته کوه است می توان گفت که قله شمالیِ دشت با ارتفاع ۱۰۰ متر بلندتر از قله جنوبی که سنگ چین و بادپناهی به ارتفاع ۱.۵ وطول و عرض حدود ۲.۵ متر دارد، همان "پهنه حصار" است و در این صورت قله جنوبی " چشمه شاهی" خواهد بود. دشت پهنه حصار نیز مابین قله های پهنه حصار و چشمه شاهی قرار دارد.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

تفریحات در روستاهای وردیج و واریش

اگر ساکن تهران هستید و برای آخر هفته خود برنامه ندارید وسایل پیک نیک خود را آماده کنید تا راهی وردیج و واریش شوید.
اگر علاقه مند به پیاده روی هستید مسیر آبشار لت مال انتخاب خوبی برای شماست. جاده مسیح الله دین محمد در بالای روستای واریش گزینه خوبی برای تجربه یک پیاده‌ روی دلچسب و سبک در مسیری بکر و خلوت برای شما خواهد بود.
اگر به دوچرخه سواری در کوهستان علاقه مند باشید باز هم پیشنهاد ما برای شما رفتن به وردیج و واریش است. مسیری خاکی در مقابل خروجی وردیج به سمت چپ وجود دارد که شما را به ارتفاع ۲۱۰۰ متری می رساند و سپس با امتداد در غرب به دامنه قله واریش و لیچه می رسد که با طی ۱۰ کیلومتر سر از روستای کندر کرج در می آورید. اگر خودروی ۲ دیفرانسیل یا دوچرخه کوهستان دارید به این مسیر وارد شده و از تماشای طبیعت لذت ببرید.
اگر به کوهنوردی علاقه دارید باز هم می توانید به این منطقه بروید و لذت صعود به قلل پهنه حصار، چشمه شاهی و لیچه را تجربه کنید.
کمپینگ نیز در این منطقه زیبا بسیار لذت بخش است و محل های خوبی برای آن وجود دارد. دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. اگر از کنار دامنه ارواح سنگی بدون هیچ عکسی عبور کنید حتما در آینده حسرت خواهید خود.

توصیه های کوهنوردی در وردیج و واریش

روستای واریش از مبدا های صعود به ارتفاعات پهنه حصار است که از آنجا صعود به قله اصلی با ارتفاع ۳۴۰۰ متر، حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد.
یک جاده خاکی در ضلع غربی روستای واریش وجود دارد که به ضلع شمالی قله لیچه (پشت قله) جهت صعود به ارتفاعات پهنه حصار می رسد. قله لیچه در شمال غرب روستای واریش واقع شده و از جنوب غرب  به قله دشته ( قله سایت مخابراتی کرج ) و از شمال به قله های ارتفاعات  پهنه حصار و روستای کندر مشرف است، از شرق این ارتفاعات  قلل چین کلاغ، دوشاخ و پلنگ چال دیده می شود.
مبدا اصلی صعود به ارتفاعات پهنه حصار از روستای کندر واقع در کرج و ابتدای جاده چالوس می باشد. اگر قصد آغاز برنامه کوهنوردی از آنجا را دارید ابتدا وارد جاده چالوس شوید و در همان چند کیلومتر اول، تابلوی کوچک زرد رنگ کندر در سمت راست جاده و در کنار یک پل آهنی باریک را دنبال کنید.

مهم ترین مسیر های صعود به این ارتفاعات عبارتند از:

* از سمت جنوب، وردآورد و روستای واریش

* از سمت شرق، جاده امامزاده داود و روستای سنگان

* از سمت جنوب غرب، جاده چالوس و روستای کندر

* از سمت غرب، جاده چالوس و روستای چاران

* از سمت شمال غرب، جاده چالوس و روستای خور

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

آب و هوای وردیج و واریش

به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی آب و هوای این دو روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصول سرد می گردد.

اقامت در وردیج و واریش

این منطقه زیبا جزء استان تهران بشمار میرود. اگر ساکن تهران و شهرهای همجوار هستید در قالب یک سفر یک روزه به این منطقه بروید و لذت ببرید.
در این روستاها امکانات اقامت وجود ندارد اما می توانید در تهران یا شهرهای همجوار آن اقامت کنید و یک روز خود را به بازدید از این مناطق اختصاص دهید.
البته تجربه کمپینگ در این منطقه هم می تواند تجربه جالبی برای شما به ارمغان بیاورد. پس اگر به اصول کمپینگ آشنایی دارید می توانید آن را امتحان کنید.

مسیر دسترسی

وردیج و واریش دو روستا هستند که در دره نسبتاً تنگ و پر پیچ و خم وردیج در سمت غرب دره کن قرار گرفته اند. مسیر دسترسی به هر دو روستا آسفالت بوده ولی به علت شیب نسبتاً تند و پیچ های تندتر و شانه خاکی نامناسب دسترسی چندان آسانی ندارند.
اگر قصد رفتن به این منطقه زیبا را دارید  انتهای اتوبان همت غرب به هنگام گذر از کنار دریاچه تابلوی وردیج و واریش به چشم می خورد. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود ۱۰ کیلومتر در حالیکه ۵۰۰ متر ارتفاع گرفته اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. پس از وردیج با ادامه مسیر در حدود ۵ کیلومتر و ۲۰۰ متر ارتفاع گرفتن، به روستای واریش و انتهای جاده آسفالته می رسید. در این مسیر دو کافه با امکانات نسبتا خوب یکی در میانه راه وردیج و دیگری چند متری پس از خروجی وردیج وجود دارند.

در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش و رسیدن به شهرک دانشگاه شریف به خیابان شهید اردستانی وارد شوید. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان "روستای وردیج – روستای واریش" وجود دارد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌ دهد.

در مسیر دیگر از اتوبان تهران-کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد ( ورودی از پمپ بنزین ) به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید.

سفری به روستای وردیج و کوه ارواح سنگی

توصیه ها و پیشنهادات

به منظور حفظ حریم شخصی اهالی روستا به هنگام گردش، وارد باغات و املاک خصوصی نشوید.
تمامی درختان میوه در روستا چه در باغات چه در گذرراه ها و خیابان دارای مالک خصوصی است پس به ثمره آن دست نزنید.
در جاده مغازه ای برای تهیه مایحتاج شما وجود دارد. همچنین مغازه ای در روستای واریش ثمرات باغ ها و تعداد محدودی از محصولات کارخانه ای را به فروش می رساند. لذت چشیدن طعم میوه های خوشمزه را از دست ندهید.
به پاس نعماتی که طبیعت به ما هدیه می کند به آن آسیب نرسانیم. یادتان باشد طبیعت فقط سهم ما نیست و متعلق به همگان است.
از آب چشمه ها بنوشید و لذت خوردن آبی گوارا از دامان طبیعت را تجربه کنید.
آسفالت جاده کوهستانی این منطقه در قسمت هایی دچار آسیب شده است پس احتیاط را فراموش نکنید.
به دلیل آنکه در این منطقه رستورانی وجود ندارد، حتما غذای مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

بهترین وقت برای سفر به روستا

چهار فصل این منطقه دیدنی است. در بهار شکوفه‌ ها لباسی نو بر تن طبیعت می ‌کنند و مناظر بدیعی را به وجود می ‌آورند، در تابستان همه جا سرسبز است و خنکای نسیم جریان دارد، پاییز هزار رنگ دارد و زمستان همه جا را سفید پوش می ‌کند، اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است چرا که در این موقع از سال، باغ‌ های وردیج و واریش با شکوفه‌ های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفید پوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار را به نمایش می ‌گذارد. دره ‌های عمیق، باغ‌ های سرسبز و کوه‌ های بلند، مناظر چشم ‌نوازی در طول جاده و در طی مسیر خلق کرده اند.
وردیج و واریش مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و هوای آلوده تهران هستند. برای سفر به این منطقه در زمستان احتیاط لازم است اما تجربه قدم زدن روی برف پانخورده جذابیت خاص خود را دارد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید