۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 55337318

میانه‌روی کلید اصلی همه‌چیزهای خوب در زندگی است. حتی در وزن هم میانه بودن بسیار اهمیت دارد. عوارض کمبود وزن به همان اندازه خطرناک است که عوارض چاقی بیش از اندازه، خطرناک است.

عوارض خطرناک کمبود وزن

بدن هر شخص با توجه به شرایطی که دارد، دارای تناسب و معیاری مشخص است. متأسفانه بسیاری از افراد خصوصاً بانوان به دلایل مختلف اقدام به کاهش بیش از اندازه وزن می‌کنند. این اتفاق می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به‌سلامتی وارد کند. کمبود وزن همچنین در کودکان و نوجوانان به‌وفور دیده می‌شود. توجه به این پدیده بسیار مهم است. تصور نکنید لاغری خوب است و شخص بعداً وزن اضافه می‌کند. در ادامه برخی از عوارض و مشکلات کمبود وزن را بررسی خواهیم کرد.

کمبود وزن به چه معناست؟

قبل از بررسی عوارض کمبود وزن ابتدا لازم است با آن آشنا شویم. آیا کمبود وزن حد و اندازه مشخصی دارد؟ در سال‌های اخیر توجه زیادی به موضوع اضافه‌ وزن شده است. در واقع اولین چیزی که برای تناسب اندام جستجو می‌شود، کاهش وزن است. توجهات و توضیحات کمتری نسبت به کمبود وزن ارائه شده است. حال درصورتی‌که هر دو موضوع به یک اندازه خطرناک هستند. ابتدا یک تعریف جامع و کلی از کمبود وزن داشته باشیم.

کمبود وزن یک مفهوم نسبی است. به این معنا که ممکن است برای یک نفر در یک وزن باشد و برای فردی دیگر در یک وزن دیگر. به‌عنوان‌مثال ممکن است وزن ۶۰ کیلوگرم برای فردی عادی باشد و برای فردی دیگر کمبود وزن تلقی شود. برای دریافت وزن صحیح باید با تعریف BMI یا شاخص توده بدنی آشنا شویم. این شاخص به ما بیان می‌کند که وزن ما نسبت به قدم ما چگونه است. اگر در حالت قرمز قرار داشته باشیم، پس یعنی از تعادل خارج هستیم. با استفاده از الگوریتم شاخص توده بدنی می‌توان متوجه شد که آیا کمبود وزن داریم یا خیر؟ یکی از بهترین راهکارها برای اینکه متوجه بشوید آیا اضافه وزن یا کمبود وزن دارید، دریافت مشاوره از متخصصان موسسه لیمومی است.

دلایل کمبود وزن چیست؟

عوارض کمبود وزن و دلایل آن غالباً در یک مسیر هستند. زمانی که شما دلایل این عارضه را متوجه شوید می‌توانید آن را درمان یا از آن جلوگیری کنید. تعدادی دلیل عمده و عمومی برای کمبود وزن وجود دارد. البته گاها ممکن است که دلایل خاصی باعث کاهش وزن بیش از اندازه شود که تشخیص آن با پزشک و متخصص است. برخی از دلایل کمبود وزن شامل رژیم غذایی نامناسب، پرکاری تیروئید، تنظیم نبودن متابولیسم بدن، مشکلات ژنتیکی، درگیری با بیماری‌ها خاص مانند سرطان و ایدز و عارضه‌هایی مانند دیابت می‌شود. اما مسئله اصلی این است، کمبود وزن و لاغری چه خطراتی دارد؟ چرا باید نگران آن باشیم؟

خطرات و عوارض کمبود وزن چیست؟

همان‌طور که اشاره‌کرده کمبود وزن را می‌توان یک عارضه خطرناک دانست. عوارض کمبود وزن طیف گسترده‌ای دارد. در واقع عدم تعادل وزن در بدن کلیه بخش‌ها و سیستم‌های بدنی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. لاغری بیش از اندازه، سلامت همه اعضای بدن را مختل می‌کند؛ اما در این میان برخی از عوارض بیش از دیگران باعث آسیب رسیدن به‌سلامتی می‌شوند. در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

● ضعف سیستم ایمنی

افرادی که کمبود وزن دارند، به‌راحتی بیمار می‌شوند. سیستم ایمنی این افراد بسیار ضعیف است. درست شبیه به پادگانی که خالی از سرباز است و به‌راحتی توسط دشمن تسخیر می‌شود. این مسئله در این روزها که بیماری‌های پاندمیک جان ‌همه انسان‌ها را تهدید می‌کند بسیار خطرناک است. این افراد نه‌تنها زود بیمار می‌شوند، بلکه بسیار دیر هم درمان می‌شوند. نیروهای دفاعی بدن آن‌قدر کم هستند که توانایی دفاع در برابر مهاجمین را ندارند.

● ضعف ساختار استخوانی

شکستن استخوان یکی از شایع‌ترین عوارض کمبود وزن است. این موضوع برای بانوان بیشتر رخ داده است. شکستگی و پوکی استخوان به دلیل کمبود مواد مغذی و معدنی در بدن است. این عارضه در سنین بالاتر شدت بیشتری می‌گیرد؛ در حالی‌که با دریافت رژیم غذایی لیمومی به‌راحتی می‌توان از عوارض ناشی از کمبود وزن در امان ماند.

● بیماری‌های قلب و عروق

جالب است بدانید کمبود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که کمبود وزن دارند، چند برابر است. این ادعا را یک موسسه تحقیقاتی در انگلستان نیز ثابت کرده است. کمبود وزن به معنای کمبود مواد ضروری در بدن است. در چنین حالتی بدن هیچ‌گونه مقاومتی در برابر سکته‌ها ندارد. به همین دلیل سکته، ایست قلبی و تپش قلب را می‌توان در لیست خطرات کمبود وزن نوشت.

● مشکلات روحی و روانی

جالب است بدانید تابه‌حال چندین پژوهش و مطالعه روی عوارض کمبود وزن و افسردگی انجام‌شده است. دریکی از بهترین این تحقیقات دکتر فین راسموسن، ضعف و لاغری را یکی از عوامل زمینه‌ساز افسردگی و خودکشی معرفی می‌کند. همچنین لاغری باعث از بین رفتن حس اعتمادبه‌نفس خواهد شد. افراد لاغر هم به‌اندازه افراد چاق با مشکلات روحی و روانی سروکله می‌زنند.

● بیماری‌های تنفسی

پزشکان معتقدند افرادی که دارای مشکل کمبود وزن هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های ریوی قرار می‌گیرند. شش‌های این افراد توانایی کمتری برای تأمین اکسیژن دارند. به همین جهت زمینه برای بروز آسم فراهم است.

راه مقابله با کمبود وزن و عوارض آن

پس‌ازآنکه از عوارض کمبود وزن باخبر شدید، بهتر است راه درمان آن را هم بدانید. یک نکته مهم و ضروری را باید قبل از هرگونه اقدام برای افزایش وزن رعایت کنید. اضافه کردن ناگهانی وزن به‌اندازه کاهش ناگهانی وزن خطرناک است. با افزایش سریع و بی‌رویه وزن سلامتی شما تهدید خواهد شد. بهترین را استفاده از یک رژیم غذایی مناسب استاندارد است. در کنار آن‌هم فعالیت و ورزش روزانه می‌تواند در بهبود سلامتی مفید باشد. باید متوجه باشید که افزایش وزن به معنای جمع‌کردن چربی یا مصرف کربوهیدرات نیست. اگر به‌صورت اصولی و با دریافت رژیم غذایی استاندارد از موسسات معتبری نظیر لیمومی این روند را طی کنید، قطعاً به نتیجه می‌رسید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید