امامزاده عقیل اسلامشهر بنایی مربوط به دوره صفوی است.این بقعه که در محوطه گورستان مشجر و بوستان شهدا واقع گردیده است.

آشنایی با امامزاده عقیل اسلامشهر

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، امامزاده عقیل (ع)، از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس بن علی ابن ابیطالب در شهرستان اسلامشهر واقع شده و از بنایی تاریخی که متعلق به دوره صفوی می باشد برخوردار است. این بنا در گلزار شهدای شهر واقع شده است.

آشنایی با امامزاده عقیل اسلامشهر

امامزاده عقیل (ع) از نوادگان حضرت عباس بن علی بن ابی طالب (ع) است. بقعه او در خیابان شهید مدنی اسلامشهر واقع شده است. پلان بنا مستطیل شکل دارای گنبدی خشتی است. نمای بیرونی بقعه با کاشیهای معرق آبی، زرد و فیروزه ای رنگ پوشیده شده و بر روی کاشیها کتیبه های زیادی به خط کوفی و نستعلیق دیده می شود. ضریح مشبک روی مرقد درسال ۱۳۷۲ در اصفهان ساخته شده و در حرم نصب گردیده است. اصالت بنای بقعه به دوره صفوی باز می گردد و در دوره های قاجار و معاصر نیز مورد مرمت قرار گرفته و قسمتهایی به آن افزوده شده است. این امامزاده در داخل قبرستان و گلزار شهدای اسلامشهر قرار گرفته و مورد توجه مردم بوده و طی سالهای اخیر نوسازی و بخش های جدیدی به آن اضافه شده است. بنای جدید شکیل و سطوح آن با کاشی های رنگی پوشیده شده است. آستان امامزاده عقیل (علیه السلام) در جنوب غرب شهرستان اسلامشهر می باشد، و از شمال به میدان میوه و تره بار اسلامشهر، از شرق به خیابان امام سجاد (علیه السلام)، از غرب به مصلای اسلامشهر و خیابان تختی و از جنوب به شهرک شهید شیرودی محدود است.

آشنایی با امامزاده عقیل اسلامشهر

کتیبه ها

این بقعه که در محوطه گورستان مشجر و بوستان شهدا واقع گردیده، بر اساس کتیبه های سنگی موجود در آن که در طی دهه ۶۰ قرائت شده، از دوره صفوی تا به امروز در حال تعمیر و تغییر بوده است، و یک نمونه آن کتیبه شاه تهماسب صفوی و شاه عباس بوده است. مساحت عرصه ۳۶۷۰۰ متر و مساحت اعیان حدود ۳۰۰ متر می باشد. طرح بقعه متشکل از یک گنبدخانه و شبستان اصلی و فرعی و ایوان ورودی و دفتر می باشد. شبستان ها در شرق و جنوب و غرب گنبدخانه قرار دارد و دو ورودی آستان درغرب و شرق. در شرق صحن، نرده های سبز رنگ سه متری نصب شده است. نمای اصلی (شرقی) کاشی کاری است. گنبد به قطر ۵ متر و ۳ متر ارتفاع و رنگ ایزوگام شده، مشخصه بالایین بقعه است. «ضریح امامزاده عقیل (علیه السلام) توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در سنه ۱۴۱۵ مطابق با ۱۳۷۲ هجری شمسی در اصفهان اتمام یافت. عمل حاج مصطفی روزگاریان.» (نصب ۱۳۷۳) ضریح، مشبک و فلزی، و با ۳۸ گلبرگ طلایی است.

آشنایی با امامزاده عقیل اسلامشهر

موقعیت مکانی

تهران، اسلامشهر، بخش مرکزی، شهر اسلامشهر، خیابان امام سجاد (علیه السلام)، زرافشان، خیابان امامزاده عقیل (علیه السلام)، کوچه  امامزاده

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید