سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود و وظیفه خود برای پرداخت بدهی‌های ایران نگاه شکلی دارد و تا زمانی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ای مسدود است هیچ موضوعی فراتر از این در دستور کار دو کشور قرار نمی‌دهیم.

منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند / منطقه اوراسیا نمی‌تواند بار دیگر شاهد بحران و درگیری باشد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی درمورد روند مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم های غیرهسته ای تصریح کرد: هیئت ایران بعد از بازگشت از تهران به محل مذاکرات، پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقی مانده به صورت مکتوب ارائه داد. در چارچوب گفت وگوها، رفع همه تحریم هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده ناهمخوان باشد، باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات در مذاکرات وین پیگیری شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه گفت وگوهای وین پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده ولی موضوعات باقی مانده سخت ترین، کلیدی ترین و جدی ترین موضوعاتی است که باید حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه مردم ایران مطمئن باشند که با حقوق شان مصالحه نخواهد شد، ادامه داد: منافع قطعی مردم ایران، حقوق حقه ایران و دستاوردهای هسته ای کشور همه در این مذاکرات صیانت می شوند و برای این نسل و نسل های آتی به عنوان افتخار باقی خواهند ماند.

خطیب زاده گفت: اگر در مورد دو، سه موضوع باقی مانده، تعهد طرف های مقابل را ببینیم می توانیم وارد فاز نهایی شدن توافق شویم. گفت وگوهای جدی در این زمینه در جریان است. ما هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا در این زمینه هستیم و متأسفانه هنوز آن اراده را در آن ها ندیده ایم که این تصمیمات از سوی آن ها گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه مقامات عراقی اعلام کرده اند به زودی دور پنجم مذاکرات بین ریاض و تهران برگزار خواهد شد، از دیگر سو وزیر خارجه عربستان در اجلاس امنیت مونیخ نیز اظهاراتی را در مورد این مذاکرات مطرح کرده و بعضا ادعاهایی را خطاب به ایران بیان کرده است، تصریح کرد: همکاران من در عربستان سعودی می دانند هر گفت وگو و مذاکره ای برای ثمربخش بودن دو پایه اصلی دارد، یکی استمرار گفت وگو و مذاکرات و دیگری اراده واقعی در طرفین مذاکره برای رسیدن به نتایج خوب و مناسب در گفت وگوها.

وی افزود: فکر می کنیم اگر این دو پایه در همکاران ما در عربستان هر چه زودتر تجمیع شود یعنی هم استمرار و هم اراده واقعی برای رسیدن به نتایج خوب از گفت وگوها، ما شاهد مذاکرات و گفت وگوهای ثمربخشی خواهیم بود.

خطیب زاده با بیان اینکه با همه مشکلات و اختلافات، ایران همواره آمادگی داشته که با همسایه خود در خلیج فارس گفت وگو و رایزنی داشته باشد، افزود: اگر تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات قطعی شود ما در این مذاکرات شرکت می کنیم و امیدواریم این دو پایه مورد اشاره برای حل موضوعات فی مابین و انجام گفت وگوها در طرف مقابل ما شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه هفته گذشته هیئتی از ایران به کره جنوبی برای انجام مذاکرات در ارتباط با فروش مجدد نفت و میعانات گازی از ایران به کره جنوبی و همچنین بحث پول های بلوکه شده ایران در این کشور به سئول سفر کرده بود و آیا این سفر با نتایج خاصی همراه بوده است یا نه، اظهار کرد: هیئت جمهوری اسلامی ایران به درخواست طرف کره ای و بعد از رایزنی اخیر معاونین وزرای خارجه دو کشور در وین به سئول سفر کرد.

وی با بیان اینکه ما همچنان هیچ اقدام عملی از سوی طرف کره ای شاهد نیستیم، تصریح کرد: متأسفانه دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود و وظیفه خود برای پرداخت بدهی های ایران نگاه شکلی دارد و تا زمانی که وجوه مردم ایران در بانک های کره ای مسدود است هیچ موضوعی فراتر از این در دستور کار دو کشور قرار نمی دهیم.

خطیب زاده در همین ارتباط گفت: البته فرایندها در جریان است و ما هیچ فرایندی را متوقف نمی کنیم و از طرف دیگر دولت کره باید بداند که ما این روزها را فراموش نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه دولت استرالیا به تازگی براساس فشارهای رژیم صهیونیستی اقدام به قرار دادن کلیت حماس در فهرست گروه های تروریستی کرده و دیدگاه ایران در این ارتباط چیست، تصریح کرد: استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین الملل و استانداردهای دوگانه در به کارگیری واژه ها و به خدمت گرفتن این مفاهیم بنیادی به صورت سیاسی توسط برخی از احزاب و دولت ها مهمترین ضربه را به این مفاهیم از جمله موضوع حقوق بشر و مبارزه با تروریسم زده است.

وی تصریح کرد: امروز، حماس بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نماینده غالب مردم، در ساختار حکومتی فلسطین است و اینکه کشور استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکار چند دهه ای در کنار ظالم قرار بگیرد و تصمیم بگیرد که در کنار رژیم آپارتاید صهیونیستی قرار بگیرد یک تصمیم تاریخی است که افکار عمومی دنیا هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و بعید می دانم که هیچ آزاده ای در استرالیا به این تصمیمات سیاسی نگاه کند و ببیند که ذره ای از شرافیت سیاسی در آن وجود دارد. همه متوجه هستند که این تصمیمات با چه جهت گیری هایی اتخاذ می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه به تازگی مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که حصول توافق در وین نزدیک است ولی توافق حاصله کوتاه تر و ضعیف تر از توافق ۲۰۱۵ خواهد بود، گفت: مخاطب آنچه که سران رژیم صهیونیستی می گویند واشنگتن و برخی از پایتخت های کشورهای اروپایی است. مبنای اظهاراتشان هم جنگ روانی است تا به اقدامات ضد دیپلماسی خودشان به طور موثر نقش بدهند.

خطیب زاده گفت: اساسا ما نسبت به حرف هایی که آن ها می زنند نه توجهی داریم نه این اظهارات مبنای قضاوت ما قرار می گیرد. آن ها همه حرف هایشان را در پازل و موزاییک دسیسه های خودشان مطرح می کنند. آن ها می خواهند باج خواهی های خودشان را از متحدین خود انجام دهند. کسانی که این باج خواهی ها را به انواع مختلف در این سال ها انجام داده اند. در اینجا (ایران) کسی گوش شنوایی برای این اظهارات ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در خصوص اخذ تضامین از سوی ایران از طرف های مقابل در جریان مذاکرات وین و نامه اخیر نمایندگان مجلس در این زمینه گفت: نمایندگان محترم ملت در مجلس می دانند که مذاکره کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده سازی شود.

وی با بیان اینکه تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است، خاطر نشان کرد: تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آن ها ابتکارات و طرح هایی بوده است. در خصوص تضامین اقتصادی نیز گفت وگوها به صورت ویژه و به سختی در جریان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین تضامینی که ما در مذاکرات اعلام کرده ایم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای کشورمان قائل هستیم و آن برگشت پذیری سریع برنامه های ایران است و در صورت هر گونه توافقی در وین این یکی از اصولی است که ما به طرف مقابل گفته ایم.

خطیب زاده افزود: تضمین ذاتی که ایران پیگیری کرده حتما با کیفیت بهتری باید حفظ و پیگیری شود و این تضمینی است که ملت بزرگ ایران و نمایندگان شان می توانند اطمینان داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران بارها اعلام کرده است که در جریان مذاکرات وین و حصول نتیجه این طرف مقابل است که باید تصمیمات سیاسی را بگیرد ولی مکرون رئیس جمهور فرانسه به تازگی بار دیگر ادعا کرده که این ایران است که باید تصمیمات سیاسی را اتخاذ کند، تصریح کرد: مقامات اروپایی برخی از اوقات اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می کنند با صرف اظهارات سیاسی می توانند در داخل اتاق های مذاکرات برای خودشان دستاوردهایی داشته باشند.

خطیب زاده گفت: اگر آن ها به دنبال توافق هستند و زمان برای آن ها مهم است باید بدانند که نمی توانند موضوعات خلق الساعه مطرح کنند و هر موقع که وارد اتاق مذاکرات می شوند یک موضوع فرابرجامی را مطرح کنند و از سوی دیگر ابتکاری نداشته باشند، انعطافی از خودشان نشان ندهند و فکر کنند در موضوعات هسته ای می توانند مطالبه گر باشند اما در مورد انجام تعهدات و انتفاع اقتصادی ایران از برجام می توانند کنار نشسته و هیچ کمکی نکنند.

وی گفت: فرانسه و همچنین دیگر کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات نکات ما را به خوبی می دانند و به آن ها توصیه می کنیم که در اتاق مذاکرات بر روی دو، سه موضوع باقی مانده تمرکز کرده و وقت و انرژی شان را در این زمینه صرف کنند که به توافق معناداری برسیم. آن هایی که این اظهارات تکراری را می شنوند از شنیدن این گونه اظهارات تکراری خسته شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پرداخت بدهی انگلیس به ایران و اظهارات اخیر برخی از مقامات این کشور در این زمینه تصریح کرد: مجددا گفت وگوهایی با انگلیس در خصوص بازپرداخت بدهی اش به ایران انجام شده، سفرهایی صورت گرفته و در این سفرها جزئیات این موضوع مجددا و برای چندمین بار نهایی شده است. پیشرفت های قابل توجهی داشته و ما امروز منتظر عملیاتی شدن این توافقات هستیم.

خطیب زاده در عین حال گفت: البته انگلیس بارها نشان داده است که نمی شود مطمئن بود به آنچه که توافق شده در شب توافق عمل می کنند. انگلیس به ایران بدهی قطعی دارد. باید آن را به ملت ایران بپردازد و متأسفانه این فرایند طولانی بیش از اندازه ملال آور شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با همکاری وزارت خارجه و مجلس در موضوع برجام و برخی از مسائل مطرح در این زمینه گفت: همان طور که می دانیم شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد و سران سه قوه از جمله رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی امنیت ملی هستند و در جریان جزئیات مباحث قرار دارند.

خطیب زاده در همین راستا افزود: در همین یکی دو ماه اخیر نیز چندین بار وزیر امور خارجه هم در صحن مجلس و هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کردند و گزارشی از این مذاکرات ارائه کردند. آقای باقری نیز با نمایندگان مجلس در این ارتباط صحبت کرده اند.

وی با اشاره به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ایران گفت: اصل تفکیک قوا، اصل بسیار محترم و وزینی در سپهر سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی این تفکیک قوا را به رسمیت می شناسد. تفکیک قوایی که همه در یک هارمونی درست با هم کار می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما صدای نمایندگان ملت را در جلسات خصوصی و علنی شنیده ایم. دولت تمام تلاش خود را کرده و می کند که در چارچوب نظرات نظرات اجرایی و قابل اجرا شدن نمایندگان ملت قدم بردارد و طبیعی است که تصمیم نهایی با شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهادی مرجع برای تصمیم گیری قطعی در مورد مذاکرات وین است. طبیعی است که برخی از این مطالبات اجرایی شده است ، در مورد برخی از این خطوط قرمز کوتاه نخواهیم آمد، برخی نکات دیگر این که شاید تصمیاتش به شورای عالی امنیت ملی برگردد.

وی همچنین گفت: ما در جریان مذاکرات وین از خط قرمز خود کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

خطیب زاده بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد بدهی دولت انگلیس به ایران تصریح کرد: حکم دادگاه انگلیس مدت ها پیش در این ارتباط صادر شده است و دولت انگلیس در عدم اجرای این حکم تخلفات پی در پی کرده است و باید بدهی خود را به طور کامل به ایران پرداخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: مذاکرات وین ربطی به تعهدات قطعی انگلیس در مورد پرداخت بدهی اش به ایران ندارد و مسیر این دو کاملا از هم جدا است.

خطیب زاده در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تشریح کرد: ما در وین در مورد توافق جدیدی مذاکره نمی کنیم. توافق برجام امضا و مهروموم شده است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آن را لازم الاجرا کرده است و از نظر حقوقی الزام آور است. آنچه که در وین در مورد آن صحبت می شود اجازه دادن به بازگشت آمریکا به برجام در ازای اطمینان ایران از انتفاع اقتصادی برجام و رفع تحریم ها است و در این مسیر اخذ تضمین مناسب و راستی آزمایی نیز مورد تأکید است و پیگیری می شود. ما اساسا وارد توافق جدیدی نمی شویم که بخواهیم آن را با برجام مقایسه کنیم. برجام سند اصلی است که در مورد اجرای آن صحبت و رایزنی می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ایران متعهدانه، مسئولانه و جدی در داخل اتاق مذاکرات در حال مذاکره است، افزود: ملت ایران مطمئن باشد روزی که به توافق برسیم تمامی ابعاد توافق با جزئیات آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار داده می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد بحث مذاکره مستقیم با آمریکا با توجه به برخی از برداشت های نادرست از صحبت های وزیر خارجه در این ارتباط در اجلاس امنیتی مونیخ تصریح کرد: بارها آمریکایی ها انجام مذاکره مستقیم را درخواست کرده اند و خواسته اند که برخی موضوعات را در گفت وگوهای مستقیم با ما مطرح کنند. دولت ترامپ نیز عین این درخواست را از ما می کرد و برداشت قطعی ما این بود که این نیز مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است که به اهداف سیاسی خود برسد.

خطیب زاده گفت: ما امروز در وین به صورت غیرمستقیم و از طریق NonPaper موارد متعددی را بین خودمان و آمریکایی ها رد بدل می کنیم. آن ها (آمریکایی ها) باید بدانند که نمی توانند با سیاست‌های یکسان نتایج متعددی را ببینند. برای اینکه به نتایج متفاوتی برسند باید اقدامات متفاوتی را انجام دهند و متأسفانه آنچه که اکنون مشاهده می کنیم هنوز همان روند قبلی است که از سوی آمریکایی ها دنبال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بحران اوکراین و آیا ایران نمی خواهد در این ارتباط بین اوکراین و روسیه میانجی گری کند، تصریح کرد: ایران در سطوح مختلف با مقامات اوکراین و روسیه در ارتباط بوده است. ما روابط دوستانه ای با هر دو کشور داریم و موضوع مهم این است که منطقه اوراسیا نمی تواند بار دیگر شاهد بحران و درگیری باشد. تلاش ما این است که دو کشور (روسیه و اوکراین) را ترغیب کنیم که با یکدیگر گفت وگو و رایزنی کنند و مسائل به وجود آمده را از طریق رایزنی و گفت و گو حل کنند. متأسفانه می بینیم که برخی از طرف های غربی بر طبل جنگ می کوبند و بر اختلافات برای شعله ورتر شدن هر چه بیشتر مواد آتش زا می ریزند. ما همه تلاش مان را می کنیم که فضای تنش از طریق گفت وگو و راه حل های مسالمت آمیز برطرف شود.

وی تصریح کرد: آمریکا مسئول بسیاری از جنگ ها و تنش ها در منطقه است و ما به جامعه جهانی به صورت جد توصیه می کنیم که آمریکا را از افزایش تنش در آن منطقه بازدارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد ملاقات اخیر وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ و رایزنی در مورد بحران های منطقه ای در این دیدار تصریح کرد: در دیدار آقای امیرعبداللهیان با آقای گوترش موضوعات مختلفی مطرح شد، از جمله وضعیت دردناکی که مردم یمن در آن قرار دارند. در همین راستا آقای امیرعبداللهیان این پیشنهاد را مطرح کردند که سطح اقدامات سازمان ملل در ارتباط با این موضوع به سطح دبیرکل ارتقا پیدا کند تا بتوانیم هر چه زودتر بحران را در این منطقه خاتمه دهیم. در مورد موضوع اوکراین نیز به نظر می رسد سطح اقدامات در سطح دبیرکل موثرتر خواهد بود و ما همه باید تلاش کنیم که منطقه اوراسیا را از درگیری و تنش دور کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و آزادشدن پول های بلوکه شده ایران در مورد موضوع تحریم ها تصریح کرد: تبعا هیچ توافقی در وین انجام نمی شود مگر اینکه پول این ملت در اختیار این ملت قرار گرفته شود. در ذهن هیچ کسی نمی گنجد که پول این ملت در اختیار این ملت قرار نگیرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حقابه ایران از هیرمند و اظهارات اخیر وزیر نیرو مبنی بر اینکه آبی از افغانستان به سمت ایران نیامده است، تصریح کرد: برای ما یکی از مهمترین سنجه های ارزیابی مسئولیت پذیری هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان موضوع تحقق حقابه ایران است. تاکنون آبی به ایران نرسیده است و ما این موضوع را به عنوان رفتاری غیرمسئولانه در پرونده هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان ثبت کرده ایم.

خطیب زاده گفت: آن ها در این زمینه توضیحاتی را داده اند، مسائل فنی را مطرح کرده اند و ما اعلام آمادگی کرده ایم که این مسائل فنی حل شود و کمیساریای آب دو کشور رایزنی و گفت وگو کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه تصریح کرد: رژیم جعلی و اشغالگر قدس هر کجا که پا گذاشته با خودش ترور، ناامنی و خشونت برده است و بارها از این نوع سفرها در برخی از کشورهای منطقه انجام شده و بلافاصله مشخص شده است که جا پای باز کردن این رژیم برای چه اهداف و منظوری بوده است. در برخی از کشورهای منطقه ترورهایی با رد پای سرویس اطلاعاتی و ترور رژیم اشغالگر قدس رخ داده است و ناظران آن را دیده اند. اینکه برخی خود را پایگاه نفوذ و گسترش رژیم اشغالگر قدس کنند باید مسئولیت عواقب این موضوع را بپذیرند کما اینکه این رژیم در قبل هم نشان داده است که چقدر بحران آفرین است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر شاهد سرد شدن جنگ یمن هستیم و برخی این را مرتبط با مذاکرات پشت پرده بین کشورهای تأثیرگذار در صحنه یمن می‌دانند، تصریح کرد: متأسفانه هفت سال است که مردم یمن در محاصره کامل و جنگی نابرابر قرار دارند. ما شاهد یک تراژدی انسانی در یمن هستیم. جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که با توجه به روابط خوبی که با کشورهای منطقه دارد تمامی توان خود را به کار ببرد که این بحران خاتمه پیدا کند و روند برای خاتمه پیدا کردن این بحران تسهیل شود.

وی افزود: گفت وگوهایی در جریان بوده و هست و ایران تلاش کرده که این موضوع در مسیر احقاق حقوق مردم یمن و خواست مردم یمن اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و نقش کشورهای همسایه در روند این مذاکرات تصریح کرد: ما با دوستان و همسایگان خود در مورد موضوعات مختلف رایزنی و صحبت می کنیم. مخاطبان گفت وگوهای هسته ای و وین گروه ۱+۴ و شرکای ما در موضوع مذاکرات وین هستند و آمریکایی ها تلاش می کنند که بلیت بازگشت به برجام را از طریق این گفت وگوها به دست آورند. ما با دوستان خود در خصوص وین در حوزه مشورت در مورد آنچه که رخ می دهد صحبت می کنیم ولی بیش از آن انجام نمی شود. همان طور که در خصوص منطقه و ارتباط با دوستان مان در منطقه هیچ وقت اجازه نداده ایم و نمی دهیم که کشورهای فرامنطقه ورود و مداخله کنند. البته با آن ها نیز بعضا در مورد مسائل منطقه صحبت کرده ایم و نکاتی را گفته ایم.

خطیب زاده در مورد سفر رئیس جمهور به قطر نیز گفت: سفر آقای دکتر رئیسی به قطر به دعوت امیر قطر و در چارچوب سفر رسمی دوجانبه انجام شده است و رئیس جمهور فردا نیز در اجلاس اوپک گازی شرکت می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با انتشار برخی از تصاویر در مورد برخورد با زنان مسلمان در هند، تصریح کرد: آنچه که به طور پراکنده در تصاویر شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها دیده می شود با جامعه متکثر و متساهل همخوان نیست و اتفاقا این تساهل و تکثرگرایی است که عامل همگرایی این کشور کهن بوده است.

وی ادامه داد: کشور دوست ما هندوستان عضو متعهد میثاق بین المللی مدنی و حقوقی است که در ماده ۱۸ آن بر موضوع آزادی بیان، مباحث و آموزه های آن تأکید کرده است و برای همه اعضا روشن است.

خطیب زاده ادامه داد: تصاویر پراکنده ای که در فضای محلی و شهرها دیده شده است در فضای ملی دیده نشده است و دادگاه عالی هند نیز موضوع را در دست بررسی دارد. با دوستانمان در هند نیز در ارتباط هستیم و می دانیم که این کشور تا چه حد بر مبنای تکثر، تساهل و رواداری استوار است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با تبادل زندانیان و روند گفت وگوها در این زمینه خاطر نشان کرد: یکسری اتباع ما هستند که تابعیت مضاعف دارند. جرایمی مرتکب شده اند و در دادگاه صالحه جرایم آن ها مورد بررسی قرار گرفته و حکم در مورد آن ها صورت گرفته است و به خاطر تابعیت مضاعف، درخواست هایی را طرف آمریکایی و برخی طرف های اروپایی در مورد چند نفر آن ها داشته اند. موضوع زندانیان به عنوان مسائل انسان دوستانه همواره در دستور کار ما بوده و همان طور که در جلسه پیش نیز گفتم موضوع آن ها جدا و موازی از مذاکرات وین انجام می شود و ما هیچ وقت اجازه ندادیم مسائل و گفت وگوها در وین بر سرنوشت انسان ها تأثیر بگذارد.

خطیب زاده ادامه داد: متأسفانه تعدادی از اتباع ایرانی به بهانه واهی دور زدن تحریم ها که غیرقانونی و ظالمانه است توسط آمریکا و با همراهی برخی کشورها زندانی شده اند و پیگیری وضعیت آن ها همواره برای ما اولویت داشته است. مذاکرات و گفت وگوهای جدی در این زمینه در جریان بوده است و تفاهماتی داشته ایم و باید ببینیم که آیا طرف مقابل آماده اجرایی کردن این تفاهمات هست یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای این نشست به تشریح عملکرد وزارت خارجه در یک هفته گذشته اشاره کرد و گفت: آقای امیرعبداللهیان در جریان سفر به مونیخ و شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ با نزدیک به ۳۰ نفر از مقامات و شخصیت های شرکت کننده در این نشست رایزنی و گفت وگو کرد و در این کنفرانس نیز دیدگاه های ایران را در حوزه سیاست خارجی در عرصه منطقه ای و بین المللی تشریح کرد.

وی همچنین به سفر امروز رئیس جمهور به قطر اشاره کرد و گفت: اکنون آقای رئیس جمهور در قطر هستند و ایشان با امیر قطر دیدار و رایزنی خواهند کرد و فردا نیز در نشست اپک گازی سخنرانی می کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید