قیمت گوشت گوسفندی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد. همین افزایش قیمت‌ها باعث شده حبوبات و بوقلمون جایگزین گوشت شوند.

افزایش فقر در ایران / حبوبات جایگزین گوشت قرمز شد!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، هزینه اقلام غذایی آنقدر افزایش یافته که خطر سوءتغذیه در کمین مردم است. گرانی گوشت باعث شده که مردم مواد پروتئینی دیگر را جایگزین گوشت قرمز کنند. چنانکه بسیاری از خانواده‌های ایرانی به خرید اقلامی نظیر حبوبات و گوشت بوقلمون و شترمرغ روی آورده‌اند تا قیمت این کالاها نیز افزایش یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون هر شقه لاشه گوسفندی ۱۲۹ هزار تومان قیمت دارد. همچنین قیمت یک شقه گوشت بوقلمون در فروشگاه‌های آنلاین تا ۹۴ هزار تومان افزایش یافت. هر کیلو گوشت شترمرغ هم ۹۷ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

چرا  مواد پروتئینی گران شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ به تجارت‌نیوز گفت: در یک سال اخیر به دلیل افزایش نرخ تورم پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات جایگزین گوشت گوسفند و مرغ شدند. برخی دیگر از خانوار نیز انواع پروتئین‌های گوشتی مانند گوشت بوقلمون را مصرف می‌کنند.

رضا مبصری توضیح داد: تورم افسارگسیخته عامل اصلی جایگزینی مواد غذایی به حساب می‌آید. در این زمینه وزارت جهادکشاورزی هم برنامه‌ای برای کنترل این تورم ندارد. تنها برنامه دولتمردان قیمت‌گذاری دستوری کالا روی محصولات تولیدکننده است.

او بیان کرد: این برنامه جدید دولت در حوزه کنترل تورم هرگز مانع رشد قیمت‌ها نمی‌شود و راه حل کنترل تورم سرکوب قیمت تولیدکنندگان نیست. همین سرکوب قیمت‌ها نتیجه‌اش می‌شود افزایش تقاضا برای خرید سایر گوشت‌هایی مانند بوقلمون و شترمرغ که در نهایت این کالاها نیز گران می‌شود.

بوقلمون ارزان شد

از سوی دیگر امین رستم‌علی، پرورش‌دهنده بوقلمون از کاهش قیمت این محصول پروتئینی خبر داد و گفت: در سه ماه اخیر قیمت گوشت بوقلمون به دلیل افزایش عرضه کاهش قابل توجهی یافت.

او توضیح داد: تقریبا قیمت این مواد پروتئینی هم‌قیمت مرغ است. از این‌رو برخی مردم که توانایی خرید گوشت قرمز ندارند گوشت بوقلمون را جایگزین کرده‌اند.

رستم‌علی یادآور شد: البته در چند ماه اخیر قیمت جوجه‌های یک روزه بوقلمون افزایش داشت. طوری‌که هر جوجه به قیمت ۴۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان به دلیل افت قیمت گوشت بوقلمون، جوجه‌ریزی را کاهش دادند.

افزایش فقر در ایران

براساس این گزارش فقر در ایران در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشت. آبان ماه سال جاری بود که حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در یک برنامه تلوزیونی گفت که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.

حالا اما تیرنگ نیستانی، استاد گروه تحقیقات و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، می‌گوید: «زمانی که هزینه اقلام غذایی افزایش زیادی داشته باشد، مردم در ابتدا سراغ مبارزه با گرسنگی می‌روند. واقعیت تلخ این است که افراد برای اجرای توصیه‌های تغذیه‌ای به کفی از درآمد و دسترسی اقتصادی نیاز دارند. بنابراین اگر این کف درآمد وجود نداشته باشد، توصیه ما دیگر فایده ندارد.».

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    دولت جدید کم کاراست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید