رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با انجام اقدامات رصد و پایش، اکنون کشور عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و نگرانی در این خصوص نداریم.

 کشور عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با انجام اقدامات رصد و پایش، اکنون کشور عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و نگرانی در این خصوص نداریم.

«سید محمد آقا میری» امروز (یکشنبه)  درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، افزود: با توجه به شروع فصل سرما، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون توجهات است که همیشه یک معضل برای کشور همه کشورها به شمار می‌رود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح‌کرد: اکنون با تلاش همکاران ما در این سازمان، همچنان کشور عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

وی اضافه‌کرد: در یک تا دو ماه اخیر یک کانون بیماری در تالاب میقان، یک کانون بومی در مازندران، یک کانون مرغ مادر در استان گیلان و در دو هفته گذشته یک کانون روستایی بومی کوچک در استان کرمانشاه شناسایی و مختومه شدند و این بیماری مهار شده است.

آقا میری اظهار داشت: کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این فصل، ناشی از رصد و پایش، اقدام به موقع تولیدکنندگان در گزارش‌دهی و واکنش سریع اداره‌های دامپزشکی استان‌ها است.

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مانند آنفلوانزای انسانی ویروسی است که با قابلیت تغییر مداوم سویه‌ها، موجب کاهش ایمنی می شود.

این بیماری از سال ۱۳۸۴ از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شد و در سال‌های ۸۸ و ۸۹ آسیب ها چندان جدی نبود، اما در سال ۹۵ ویروس در طیور بومی برخی استان‌ها گزارش و بیماری از طیور وحشی به بومی منتقل و استارت بحران زده شد تا جایی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نزدیک به ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار و گوشتی کشور معدوم شد.

طبق آخرین آمار پایان سال ۹۹ نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان معدوم شد که بخش عمده آن مربوط به طیور صنعتی استان خراسان جنوبی بوده است.

به گفته مسوولان امر، پنهان کاری یک واحد درگیر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی باعث شد در شعاع ۱۵ کیلومتری ۹ واحد تخمگذار و ۹ واحد گوشتی، شترمرغ و پرنده مهاجر درگیر شوند، در صورتی که اگر این واحدها در استان خراسان جنوبی بروز بیماری را به موقع اطلاع می‌دادند امکان تلفات در این استان کاهش می‌یافت.

اکنون ۷۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پولت در یک‌هزار و ۷۰۱ واحد تولیدی در کشور وجود دارد که روزانه بیش از سه‌هزار و ۵۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌کنند.

همچنین در سال‌های اخیر در ۱۹ نقطه کشور سیستم تشخیص مولکولی پیشرفته ایجاد شده که عملیات مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهار محور گزارش‌دهی، گزارش‌گیری، تشخیص مهار و مختومه کردن در آنها در حال اجراست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید