در راستای حمایت از تولید و در اجرای فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از سوی حجت‌الاسلام رئیسی، رییس‌جمهور ابلاغ شد.

ابلاغ دستورالعمل مقابله با قاچاق کالا و ارز از سوی رییس‌جمهور

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در راستای حمایت از تولید در اجرای فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد.

طبق ابلاغیه رئیس جمهور همه دستگاه‌های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شدند در مدت مقرر اقدامات و تمهیدات لازم در ابلاغیه را اجرا و مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهند.

در دستور العمل پیشگیری و مقابله با قاچاق نکات مهم و کاربردی از جمله «ساماندهی بازارچه‌های مرزی و کالاهای ملوانی و کولبری» تا «هماهنگی کامل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز» دیده شده است.

همچنین همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و تعزیرات موظفند با به کارگیری تمام توان، سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاق کالا و ارز را شناسایی و احکام صادره را اجرا کنند.

متن ابلاغ رئیس جمهور بدین شرح است:

بسمه تعالی

دستور العمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا

با توجه به سیاست‌های کلی و قوانین مربوط به حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال و با عنایت به بیانات و رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بویژه فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و لزوم مقابله جدی با پدیده قاچاق و لزوم حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال و انجام اقدام جهادی توسط دستگاه‌های ذیربط موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱- وزارت کشور با فوریت نسبت به فعال نمودن و ساماندهی بازارچه‌های مرزی به منظور تبادل قانونمند و ضابطه‌مند کالا در این اماکن اقدام و بر نحوه فعالیت آنها نظارت نماید.

۲- سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با تدوین برنامه جامع و عملیاتی نمودن آن حداکثر در مدت یک ماه با رویکرد پیشگیری از ورود کالای قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی اقدام نماید.

۳- ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت کشور ظرف حداکثر یک ماه نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی کالا ملوانی و کولبری اقدام به گونه‌ای که اشخاص مجاز، نوع و میزان کالا، تعداد دفعات و ضوابط و مقررات حاکم بر این موضوع شفاف و عملیاتی گردد.

۴- به منظور پیشگیری و مقابله سامانه محور در مبارزه با قاچاق کالا و رسیدگی دقیق و فوری به جرایم و تخلفات این حوزه، دستگاه‌های مسئول با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌های جامع تجارت، گمرکات کشور و دیگر سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با فوریت تکمیل و عملیاتی نموده و ارتباط فیمابین سامانه‌ها را برقرار نمایند و تمامی اطلاعات مورد نیاز در این سامانه‌ها بارگذاری شود به گونه‌ای که زنجیره ورود، کشف، رسیدگی و تعیین تکلیف اموال قاچاق به صورت برخط قابل بهره‌برداری و رصد باشد، بازرسی ویژه پیشرفت کار و دستگاه‌هایی را که همکاری بایسته ندارند، معرفی تا برخورد لازم صورت گیرد.

۵- کلیه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موظفند با بکارگیری تمامی توان و ظرفیت‌های موجود و همکاری و هم‌افزایی بین بخشی سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاق بویژه قاچاق سازمان یافته را شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی نمایند.

۶- سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر نهادهای مسئول با دقت، فوریت و بدون اغماض و با کمک ضابطین قضائی، احکام صادره را با رویکرد ضربه زدن به منابع مالی شبکه‌های قاچاق اجرا نمایند.

۷- پیرو اعلام قبلی در خصوص تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و گمرکات کشور، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط سازمان مذکور، دادگستری‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی، پیگیری‌های لازم در جهت تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها و اموال باقیمانده از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و دادگستری‌ها به عمل آید.

۸- وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌های ذیربط باید در صدور مجوز برای واردات قانونی کالاهای مجاز و تأمین ارز و تسهیلات مورد نیاز، با رعایت دقت لازم در ضوابط و مقررات قانونی، امور مربوط را سریعاً به انجام رسانده تا از رسوب بی‌جهت کالا در گمرک و متروکه شدن این قبیل کالاها اجتناب شود.

۹- معاون اول رئیس جمهور و دستگاه‌های نظارتی حسب مورد وظیفه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را عهده‌دار می‌باشند.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید