ایران و کره جنوبی مذاکراتی برای از سرگیری فروش نفت ایران داشتند و ژاپن هم اعلام کرده پس از لغو تحریم‌ها، اقدام به خرید نفت ایران می‌کند.

ابراز تمایل کره جنوبی و ژاپن برای خرید نفت از ایران

به گزارش تجارت‌نیوز، زمزمه‌های حصول توافق و لغو تحریم‌های نفتی ایران باعث شده است که بعد از کره جنوبی، یک شرکت ژاپنی نیز اعلام کند به خرید نفت ایران تمایل دارد.

آن طور که رویترز نوشته است، شرکت انئوس هولدینگز، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن، در صورتی که توافق حاصل شود، خواهان خرید نفت از ایران است.

البته این شرکت هنوز هیچ اقدامی برای خرید نفت از ایران نکرده است؛ به همین دلیل هم اگر ایران موفق شود در وین توافق کند،  حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد که این پالایشگاه بیمه و کشتی‌های موردنیاز را تهیه کند.

ژاپن یکی از کشورهایی بود که پس از اعمال تحریم‌ها هم، با استناد به معافیت ۱۸۰ روزه همچنان از ایران نفت می‌خرید. اما با عدم تمدید این معافیت‌ها این کشور هم خرید نفت از ایران را کاملا متوقف کرد.

طبق آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱ میلیون بشکه رسید که نسبت به سال قبل از آن، ۶۳.۲ درصد کاهش یافته بود.

ژاپن ۸۰ حدود درصد نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه تامین می‌کند. دولت این کشور در آن زمان می‌گفت که عربستان با تامین حدود ۳۹ درصد از نفت ژاپن، بزرگترین تامین کننده نفت این کشور است. پس از اعمال کامل تحریم‌ها، همین کشور جایگزین ایران شد.

کره جنوبی، خواهان نفت ایران

کره جنوبی هم ظاهرا به خرید نفت ایران علاقه دارد. سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته، یک هیات ایرانی برای مذاکره درباره فروش نفت ، به این کشور سفر کرده بودند. این هیات متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بود.

بعد از انتشار گزارش بلومبرگ، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم سفر هیات ایرانی به کره جنوبی را تایید کرد.

خطیب‌زاده توضیح داد: هیات کارشناسی ایران متشکل از متخصصان حوزه‌های نفتی و بانکی در سئول مذاکراتی را با شرکت‌ها و مقامات کره‌ای با هدف بررسی امکان فروش مجدد نفت و میعانات گازی به کره جنوبی برگزار کردند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، مذاکرات ایران و کره‌جنوبی در سئول برای آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران انجام شده است.

آمریکا پیش از این برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد و پس از آن، بسیاری از تحلیل‌گران گفتند احتمالا کاخ سفید از افزایش قیمت بی‌سابقه نفت شوکه شده و حالا قصد دارد با تسهیل شرایط بازگشت ایران به بازار، عرضه نفت را افزایش دهد تا قیمت جهانی این سوخت، کاهش یابد.

ایران ذخایر نفتی شناور و آماده فروش خود را به ۸۷ میلیون بشکه رسانده است. آمریکا پیش از این با آزادسازی منابع نفتی خود و اعمال فشار بر اوپک، سعی در کنترل بازار نفت داشت اما موفق نبود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید