برای هر کشور پسوند ملی خاصی تعریف شده است. این پسوندها شامل دو حرف هستند که مشخص کننده آن کشور خاص هستند. تنها ساکنان آن کشور مجاز به استفاده از این پسوندها برای ثبت دامنه خود می‌باشند.

مزایای ثبت و خرید دامنه با پسوند دلخواه چیست؟

دامنه یا Domain به همان آدرس اختصاصی گفته می‌شود که هر شخصی در هر جای دنیا به وسیله آن امکان دسترسی به سایت شما را دارد. اولین و مهمترین گام برای حضور کسب‌وکار شما در فضای مجازی با راه اندازی سایت شروع خواهد شد و مهم ترین گام نیز ثبت و خرید دامنه است. در دنیای اینترنت نیز همانند دنیای واقعی هر سایتی نیازمند آدرسی منحصر به فرد است تا کاربران بتوانند آن سایت را در میان صدها سایت موجود به راحتی پیدا کرده و به آن دسترسی داشته باشند.

در میان فارسی زبانان کلمه Domain با اسامی مانند دامین، دامنه، دومین، آدرس اینترنتی نیز شناخته می‌شود. در ادامه می خواهیم دامنه را بیشتر بررسی کنیم و پسوندها را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای ثبت دامین با پسوند دلخواه

پسوندهایی  برای دامنه ها وجود دارند که برای ارگان ها و شرکت هایی با فعالیت های خاص تاکید دارند و شاید استفاده از آنها اعتبار بیشتری به کسب و کار شما بدهد. جدای از این مورد، اینکه محدود به یک پسوند دات کام نباشید و  می تواند به خوش آهنگ کردن نام دامین و در نتیجه ماندگاری آن در اذهان کمک شایانی کند. نتیجه این موارد تاثیر بسزا در سئو و برندینگ شما نیز خواهد داشت. اما قبل از انتخاب پسوند مناسب لازم است بطور کامل با انواع پسوند دامین آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

در حین ثبت دامین باید نهایت تلاش و خلاقیت خود را بکار بگیرید تا بتوانید نامی مناسب و درست برای زمینه ای که فعالیت می کنید یا قصد فعالیت را دارید، انتخاب کنید.

در حین ثبت دامین باید نهایت تلاش و خلاقیت خود را بکار بگیرید تا بتوانید نامی مناسب و درست برای زمینه ای که فعالیت می کنید یا قصد فعالیت را دارید، انتخاب کنید.

اجزای دامنه

هر دامنه از دو قسمت تشکیل می‌شود که عبارتند از نام دامنه و پسوند دامنه. نام دامنه سایت می‌تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد و به نوعی معرف نام سایت شما باشد، در ادامه پس از نقطه (Dot) پسوند قرار می‌گیرد که آن هم می‌بایست به بهترین نحو معرف موضوع سایت شما باشد. برای مثال در دامنه های test.ir و یا test.com ، نام دامنه کلمه test است که در حقیقت نام سایت شما در این بخش قرار میگیرد و بخش ir و یا com پسوند دامنه هستند. آدرس یک سایت بایستی علاوه بر منحصر به فرد بودن ، پسوندی متناسب با فعالیت سایت داشته باشد. پسوند دامنه‌ های اینترنتی انواع مختلفی دارند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

پسوند دامنه

آخرین بخش از نام دامنه‌های اینترنت که بعد از آخرین نقطه قرار می‌گیرد پسوند دامنه نام دارد. پسوند دامین، TLD که مخفف Top Level Domain است نیز نامیده می‌شود. پسوندهای مختلفی برای دامنه‌ها وجود دارند که هرکدام، نشان‌دهنده‌ی نوع فعالیت سایت مورد نظر هستند. از متداول‌ترین پسوندها می‌توان به .com ، .ir ، .net ، .info و... اشاره کرد. دامنه‌ها از سوی موسسه ICANN ( Internet Corporation for Assigned Names and Number) تایید شده و معرفی می‌شوند. پسوندهای گوناگون، کاربردهای گوناگونی دارند که هرکدام از آنها با توجه به نام و هزینه آن، خدماتی مختلف ارائه می‌دهند. به طور کلی سه نوع پسوند دامنه وجود دارد: پسوندهای عمومی ، پسوند اختصاصی ، پسوند ملی.

در حین خرید دامین ملی علاوه بر انتخاب نام دامین، شما باید پسوند مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.

در حین خرید دامین ملی علاوه بر انتخاب نام دامین، شما باید پسوند مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.

پسوندهای عمومی

پسوندهای عمومی یا Generic Top-Level Domains از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین پسوندها هستند که جهت استفاده عمومی بدون هیچ محدودیت هویتی و محتوایی کاربرد دارند. این پسوندها در یک دسته بندی کلی به گروه‌های زیر تقسیم میشوند:

· com:.   :که مخفف کلمه Commercial است و بیشتر مورد استفاده بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری قرار میگیرد.

· org.     که مخفف کلمه Organizations است و مختص ارگان‌ها و مراکز غیرانتفاعی است.

· net.     که مخفف کلمه Network است و برای شبکه و خدمات اینترنتی به‌کار گرفته می‌شود.

· info.    چهار حرف اول کلمه Information این پسوند را تشکیل می‌دهند که معنای آن اطلاعات است و توسط هر ارگان یا شرکت یا سازمان و یا حتی یک شخص، دامنه تحت این پسوند امکان ثبت دارد.

· pro.     این پسوند برای افرادی مانند دانشمندان یا حقوقدانان یا سایر افراد حرفه‌ای که در اینترنت فعالیت دارند مورد استفاده است.

· biz.      که مخفف کلمه Business است و  برای کسب‌وکارها مخصوصا خدمات مربوط به تجارت الکترونیک استفاده می‌شود.

· name. پسوندی مورد استفاده برای اشخاص حقیقی است که می‌خواهند برای خودشان سایت ایجاد کنند.

· mobi.  پایگاه‌های فروش و سرویس‌دهی محصولات موبایل از این پسوند برای نام دامنه خود استفاده می‌کنند.

پسوندهای اختصاصی

این پسوند دامنه همان گونه که از نامشان پیدا است به طور کاملا اختصاصی برای سازمان‌ها یا افرادی با فعالیت‌های مشخص، در قوانین و چارچوب مشخص، در نظر گرفته شده‌اند و برای ثبت دامنه با این پسوندها، محدودیت‌ها و قوانینی وجود دارند که تنها گروهی از افراد می توانند از آنها استفاده کنند. این پسوندها عبارتند از:

· travel. مخصوص شرکت‌های خدمات مسافرتی

· edu.    مخفف کلمه Education به معنای آموزش

· tv.        مختص شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای

· int.       اختصار International است و نشان دهنده سازمان‌های بین‌المللی

· gov.     مخفف کلمه Government و برای دامنه های مربوط به نهادهای دولتی

پسوندهای ملی

برای هر کشور پسوند ملی خاصی تعریف شده است. این پسوندها شامل دو حرف هستند که مشخص کننده آن کشور خاص هستند. تنها ساکنان آن کشور مجاز به استفاده از این پسوندها برای ثبت دامنه خود می‌باشند. دامنه‌های ملی ایران با پسوند منتهی به ‎.ir  که مخفف کلمه Iran است به ثبت رسیده‌اند. چندین نمونه از پسوند ملی مختص دیگر کشورها عبارتند از : .jp مختص کشور ژاپن ، .ca مختص کشور کانادا ، .eu مختص اتحادیه اروپا ، .fr مختص کشور فرانسه و... 

برای ثبت و فعال‌شدن دامنه‌ با پسوند ملی، بایستی تعداد کارکترهای مجاز نام دامنه مینیمم ۳۲ و ماکسیمم ۶۳ کارکتر باشند. امکان استفاده از اعداد، حروف انگلیسی و خط تیره (-) در نام دامنه مجاز است. دارابودن تابعیت برخی از کشورها شرطی برای در اختیار داشتن آن پسوندها است و تنها با ارائه مدارک هویتی مورد نیاز شامل کارت شناسایی یا کارت اقامت می‌توان دامنه را به‌ ثبت رساند.

تقسیم‌بندی پسوندهای ملی

برخی از کشور ها همانند ایران، تقسیم بندی‌های مختلفی برای پسوند ملی خود ایجاد کرده‌اند تا بتوان به راحتی از روی آدرس سایت متوجه شد که فعالیت سایت در چه زمینه‌ای است. دسته بندی دامنه ملی ایران عبارتند از:

· پسوند co.ir برای شرکت‌هایی که دارای مدرک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی در قالب سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تضامنی هستند.

· پسوند ac.ir برای دامنه موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه‌ها است که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت دارند.

· پسوند id.ir برای دومین پرسنلی برای افرادی است که ملیت ایرانی دارند و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی ۱۰ رقمی و کارت ملی است.

·  org.ir این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت هستند در نظر گرفته شده است.

·  sch.irپسوند اختصاصی برای مدارسی است که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش هستند و می خواهند اقدام به زدن سایت برای خود کنند.

·  gov.ir  این پسوند فقط و فقط مختص مراکز و سازمان‌های دولتی است.

·  net.ir  مختص شرکت های است که ارائه دهنده خدمات اینترنت رسمی در ایران هستند.

جمع‌بندی

همواره توجه داشته باشید که انتخاب نام دامنه خاص با پسوندی مناسب، تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت و موتورهای جستجو میتوانند از روی پسوند سایت شما، شما را در نتایج جستجو کاربران مورد نظرتان قرار دهند تا بتوانید بازدید بیشتری داشته باشید و بدین وسیله کسب و کار خود را رونق بخشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید