۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 55335194

با افزایش سن و گذشت زمان، عضلات صورت دچار افتادگی می‌شوند و چین‌وچروک‌هایی روی پوست ظهور می‌کند. علاوه بر این، سبک زندگی ناسالم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب از عواملی است که جوانی صورت را از بین می‌برد.

بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت

چنین تغییراتی اعتمادبه‌نفس افراد را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از افراد با ظهور اولین چین‌وچروک‌ها به‌دنبال راهی برای جوان‌سازی و بهبود پوست هستند. بوتاکس یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی است که برای رفع خطوط ریز و درشت صورت استفاده می‌شود. اما ترس از عوارض آن ممکن است فرد را تزریق بوتاکس باز دارد. آیا بوتاکس واقعا عوارض دارد؟ در این مقاله به بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت می‌پردازیم.

عوارض بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از کم‌تهاجمی‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های درمانی برای جوان‌سازی پوست و از بین بردن چروک‌های ریز و درشت است. عوارض اندک و خفیف تزریق بوتاکس، این روش را به یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در سراسر دنیا تبدیل کرده است. با این حال، همه درمان‌های پزشکی با عوارضی هرچند اندک، همراه هستند. بنابراین اگر قصد تزریق بوتاکس دارید، توصیه می‌کنیم حتما به بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت بپردازید.

کبودی یکی از رایج‌ترین عوارض بوتاکس کلینیک صدف است. این کلینیک درباره کبودی بعد از بوتاکس می‌گوید: «کبودی در ناحیه تزریق معمولا در اثر سوراخ شدن عروق خونی آن نقطه اتفاق می‌افتد. این مشکل مستقیما با عدم مهارت و تجربه تزریق‌کننده در ارتباط است. افراد غیرمتخصص و بی‌مهارت معمولا شناخت کافی از آناتومی صورت و گردن ندارند. بنابراین نمی‌توانند محل عروق خونی را به دقت تشخیص دهند و به آن‌ها آسیب می‌زنند.» از جمله سایر عوارض بوتاکس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عوارض عادی و رایج بوتاکس

عوارض جانبی بوتاکس با توجه به ناحیه تحت درمان، میزان وخامت آسیب پوستی و نوع پوست فرد بستگی دارد. موارد زیر از جمله شایع‌ترین عوارضی هستند که توسط بسیاری از افراد گزارش شده است:

درد

 درد بعد از بوتاکس به آستانه تحمل درد فرد بستگی دارد. استفاده از کرم‌های بی‌حسی موضعی حین درمان، باعث کاهش درد ناشی از تزریق می‌شود. همچنین پزشک برای کسانی که توانایی تحمل درد ندارند، مسکن‌هایی تجویز می‌کند. استفاده از قرص‌های مسکن عمومی و کمپرس سرد، تا حد زیادی به آرامش فرد کمک می‌کند.

سردرد و تهوع

 سردرد و تهوع بعد از تزریق بوتاکس، یکی از شایع‌ترین عوارضی است که افراد تجربه می‌کنند. چنین سردردهایی معمولا با مصرف مسکن قابل کنترل هستند و بعد از گذشت چند روز، به‌طور کامل از بین می‌روند.

قرمزی و تورم

 قرمزی و تورم ناحیه تحت‌درمان بعد از انجام تزریق، کاملا طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. این قبیل از عوارض جانبی بوتاکس معمولا هیچ خطری ندارد و بعد از گذشت چند ساعت به‌طور کامل از بین می‌رود. قرمزی پوست به ضخامت سوزن و میزان بوتاکس تزریق‌شده بستگی دارد. هرچقدر سوزن کلفت‌تر و میزان تزریق بیشتر باشد، قرمزی ناشی از بوتاکس هم بیشتر خواهد بود. برای بهبود سریع‌تر این مشکل می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت

عوارض خطرناک بوتاکس

عوارض عادی تزریق بوتاکس در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود و هیچ خطری ندارد. چنین عوارضی معمولا بعد از گذشت چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود. در صورتی که بوتاکس را در مراکز غیرمعتبر یا آرایشگاه‌ها انجام دهید، احتمال بروز عوارض خطرناک افزایش پیدا می‌کند. از جمله عوارض خطرناک تزریق بوتاکس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عفونت

 تزریق بوتاکس در مکان‌های غیربهداشتی و توسط افراد غیرمتخصص خطر بروز عفونت در ناحیه تحت درمان را افزایش می‌دهد. همچنین اگر محلول بوتاکس در دمای مناسب نگه‌داری نشود، شرایط برای رشد باکتری‌ها فراهم خواهد شد. با تزریق بوتاکس در یک کلینیک تخصصی پوست و مو مانند کلینیک صدف، احتمال بروز عفونت و سایر عوارض خطرناک بوتاکس را به صفر می‌رسانید.

افتادگی پلک

تزریق بوتاکس یک کار حرفه‌ای است که باید توسط متخصص انجام شود. پزشک با معاینه بدن فرد، از بوتاکس برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌کند. در صورت تزریق نادرست بوتاکس در ناحیه پیشانی و اطراف چشم‌ها، ممکن است عضله‌های پلک فلج شده و افتادگی پلک اتفاق بیفتد. بنابراین تزریق بوتاکس را فقط در یک کلینیک تخصصی پوست و مو انجام دهید.

بوتولیسم، التهاب قرنیه چشم، زخم قرنیه چشم، از دست دادن شنوایی، حمله قلبی، ریتم غیرطبیعی قلب، کاهش عملکرد ریه، تشنج، دوبینی و فلج شدن اعصاب صورت از دیگر عوارض خطرناک و نادر تزریق بوتاکس هستند.

عوارض بوتاکس در دوران بارداری

دوران بارداری و شیردهی یکی از محدودیت‌های تزریق بوتاکس است. به گفته یک مقاله از سایت مایوکلینیک، افراد باردار یا شیرده و همچنین کسانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، نباید از بوتاکس استفاده کنند. از جمله عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری عبارت‌اند از:

· ضعف عضلانی

· مشکلات بینایی

· بروز اختلال در صحبت کردن یا بلعیدن غذا

· مشکلات تنفسی

· از دست دادن کنترل مثانه

· لبخند کج یا سرازیر شدن آب دهان

· خشکی چشم یا ریزش شدید اشک

عوارض بوتاکس در دراز مدت چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوارض بوتاکس در دراز مدت بی‌احساس شدن چهره است. کسانی که به‌طور مداوم بوتاکس تزریق می‌کنند، ممکن است در آینده قادر به حرکت دادن عضلات صورت خود نباشند. از آنجایی که حالات صورت تاثیر زیادی در بیان احساسات دارد، تزریق بوتاکس در درازمدت باعث ناتوانی فرد در نشان دادن احساساتش می‌شود. این مشکل بیشتر از هرچیز در بوتاکس پیشانی اتفاق می‌افتد.

چطور عوارض بوتاکس را کاهش دهیم؟ راه‌های رفع عوارض بوتاکس

برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک بوتاکس و بهبود سریع‌تر ناحیه تحت درمان، انجام کارهای زیر توصیه می‌شود:

· در صورت سردرد از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

· تا یک هفته بعد از درمان از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.

· از ماساژ دادن و مالیدن سر، گردن و شانه در روزهای ابتدایی بعد از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

· درصورت ایجاد مشکل در تنفس، صحبت کردن یا بلعیدن غذا به اورژانس مراجعه کنید.

· برای کاهش تورم و بهبود قرمزی بعد از بوتاکس، کمپرس سرد را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت پرداختیم. به یاد داشته باشید که عوارض خطرناک و طولانی‌مدت بوتاکس صورت و بدن فقط در صورت مراجعه به مراکز غیرمعتبر و انجام بوتاکس توسط فرد غیرمتخصص بروز خواهد داد. بنابراین مهم‌ترین کار برای پیشگیری از عوارض بوتاکس مراجعه به یک کلینیک تخصصی پوست و مو است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید